Gå til innhold

[Løst]Ubuntu/Compiz/Wine killed my DVI.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal prøve å holde meg rolig, men må innrømme at det har kommet en god del ukvemsord fra meg de siste timene.

Hendingsforløp:

- Jeg blir tvunget til å installere linux på maskinen min, da jeg har en skoleinnlevering som innebærer linux scripting for bash (om jeg bruker feil terminologi her så får dere ha meg unskyldt).

- Jeg velger å gå for Ubuntu, da jeg har lekt meg litt med det tidligere.

- Får installert OS'et, "first-time-autoupdate" blir gjennomført og jeg velger å installere ATI-driverne som jeg får tilbud om av Ubuntu.

- Begynner å fikle litt på oppgaven, men blir fort lei og velger derfor å kikke litt på Ubuntu 9.04 (som er et par utgivelser nyere enn sist).

- "Lighbulb" - jeg installerer Compiz, det var kanon mimrer jeg.

- Installasjonen virker å gå som smurt, og jeg får satt opp Cube-effect og det som er.

- Spotify gjennom wine, det må prøves.

- Spiller musikk og godstemning, men skjermbildet ska da reloades fælt under åpning av Spotify...

- Restarter maskinen (husker ikke hvorfor)

- Åpner Spotify igjen.

- Skjermreload fra hel**** og svart skjerm, "pop-up" [No signal detected]: skjerm går i dvale.

- Feilsøk: Jeg prøver restarter, inn og ut med skjermkort, før jeg henter den gode gamle VGA-kabelen.

- VGA viser seg å fungere (tar dette som at skjermkortet fortsatt lever). Men DVI-in på skjermen er død.

Relevant maskininfo:

Radeon HD4870 var i CrossFire med HD4850.

Acer AL2216W <- Monitor

Jeg regner ikke med å få noen annen løsning på dette enn å kjøpe meg en ny skjerm (nei jeg orker ikke lavoppløsning-VGA) og holde meg langt borte fra annet enn Xterm og "basics" i linux. Regner heller ikke med at noen kan gi meg en annen løsning på problemet/skaden, men jeg tenkte det kunne ha nytte å fortelle. Kanskje noen kan skrive en: "Dette gjorde du feil, ingen andre bør gjenta dette."

Jeg har som de fleste andre, over gjennomsnittet datainterreserte, lekt meg med mye software og drivere opp igjennom årene, men er første gang jeg har klart å drepe hardware pga det. Jeg må si jeg er noe overasket...

(Beklager mye 'jeg' og skrivefeil, det er sent/tidlig og oppgaven er ikke ferdig enda ;) )

Endret av aslakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er "skjermreload"?

Edit: Og cygwin fungerer utmerket til å scripte bash i. ;)

"Skjermreload" = bilde->svart->bilde.

Ser at jeg lager meg nye ord og uttrykk her, men håper du forstår hva jeg mener.

#!/bin/bash

bashiwin="Cygwin"

while true;

do

echo "Bruk $bashiwin når du har kjøpt ny skjerm!"

done

:/

Lenke til kommentar

Problemet du beskriver er ikke uvanlig, men den gode nyheten er at skjermen din ikke nødvendigvis er blitt fysisk skadet. Prøv å kjør Dells DVI Rcover Tool å se om ikke det ordner problemet. Om det ikke funker så kan det være lurt å google litt rundt før du eventuelt kasserer skjermen, og gjerne sende en mail til support hos Acer også for å se om de har noen triks på lager for den aktuelle skjermen.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

emnetittelen skulle vært "fglrx killed my dvi"

Jeg har asus Radeon HD 4850 kort, og alt funker "greit" i linux så lenge jeg holder meg unna fglrx.

Legger jeg inn den, så kjører min Hitatchi 37" LCD tv, disco-flash! ( ja har prøvd med 2 andre LCD pc skjermer også. )

Av på av på av på av på.

Har fungert "greit" i opensuse 11 frem til nå, med enten VESA, radeon, eller radeonhd driverne. Men alle andre distroer feiler uansett hva jeg gjør. Har prøvd 10000 ting i debian for å få det til å fungere, men det samme skjer uansett hva jeg gjør. Både Xorg, ati og fglrx systemet er ødelagt. Iallefall hvis du har min type gpu, og skjerm.

Hjelper ikke å kjøre DVI - HDMI, DVI - VGA.. (Same shit, different wrapping..)

Så jeg tør heller ikke tulle mer med linux i denne omgang :-(

Så.. back to wintendo... enn så lenge....for der funker kortet mitt 100%.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Men Linux er jo "dødsbra! best i verden! zooomg!".

Jeg har alltid vært positiv til "ideen om linux", men hva er poenget med et OS der det svarer seg å ha maskinvare fra steinalderen for å bruke det? Synd,trist,leit som de sa i militæret, det er bare ikke godt nok :(

Lenke til kommentar

Linux ER helt rått.

Er bare jeg og du aslakt som har kjøpt "FEIL" grafikk kort. AMD / ATI driter generellt i linux miljøet, og lager ekstremt dårlige drivere. Nvidia og linux miljøet har fått det meste til.

Jeg tror noen hackere, bak Xorg holder på med opensource drivere som er tilnærmet like bra som fglrx driveren.

http://wiki.x.org/wiki/radeonhd%3Aexperimental_3D

Så vi får se hva som skjer....

Jeg skal, på pur faen, hente ned mitt gamle nvidia kort fra loftet, og koble til tv skjermen. skal vedde på at det da vil fungere 100% smertefritt.

I'll be back ;-)

Lenke til kommentar
Hva er "skjermreload"?

Edit: Og cygwin fungerer utmerket til å scripte bash i. ;)

Eller bruk en VM (f.eks VirtualBox.)

Dumt spørsmål, men har du prøvd skjermen på en annen pc?

Jeg prøvde først å lage en VM i win7, men Fedora Live = fucked, så jeg orka ikke. Tenkte full install var likegreit.

Synes ikke det er et dumt spørsmål, for det må jeg få gjort, men har desverre ikke noen andre PCer tilgjengelig for øyeblikket. Alikevell vil ikke en slik test vise mer enn om DVI-in på skjermen er ødelagt eller om skjermkortet mitt er ødelagt. Linux(fglrx i følge tidligere "skribent" ;) ) har uansett ødelagt noe, og penger blir det, hehe.

Lenke til kommentar
Men Linux er jo "dødsbra! best i verden! zooomg!".

Jeg har alltid vært positiv til "ideen om linux", men hva er poenget med et OS der det svarer seg å ha maskinvare fra steinalderen for å bruke det? Synd,trist,leit som de sa i militæret, det er bare ikke godt nok :(

Du får sende en Epost til ATI og takke for gode drivere, dette er ikke en "Linux" feil :)

Fglx er noe av den værste dritten jeg vet om og for meg går alt i de frie driverene som fungerer bedre enn fglx på alt (ref)

Lenke til kommentar
Fargoth: Jeg kommer skal nok google meg ihjel før jeg kasserer skjermen ja. Dells "løsning" var ikke helt oversettelig til windows 7 som jeg sitter i nå.
Løsningen er helt uavhengig av OS, som du ser starter du opp via en bootbar CD eller en diskett, altså før operativsystemet lastes. Avhengig av om du har en diskettstasjon eller ikke må kan du velge mellom DVI_Recover_CDIMAGE.iso eller DVI_Recover_FLOPPY.exe, begge fåes om du kontakter dell. (Skal så vidt jeg vet fungere på andre skjermer enn bare Dell-spesifikke skjermer.) Om det fungerer eller ikke avhenger selvsagt av årsak, denne løsningen ordner problemet dersom det er slik at skjermen har låst seg i såkalt "DVI Power Save Mode".

En annen årsak kan være at oppdateringfrekvensen har blitt satt til verdier som skjermen ikke støtter og at skjermen ikke har tilstrekkelige sikkerhetsmekanismer til å hindre skader som følge av dette. Sistnevnte er derimot bare renspikket spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

aslakt: Nå som du får bilde med VGA, prøv å boote maskinen en gang til med DVI å se om du fortsatt ikke får bilde. Ref

Om du fortsatt ikke får bilde så prøv skjermen på en annen maskin, bruk selvsagt DVI. Får du bilde da er det skjermkortets DVI port på den første maskinen som er problemet, hvis ikke er det DVI-tilkoblingen på skjermen som er problemet.

Dersom det er DVI-tilkoblingen på skjermen som viser seg å være problemet, prøv DELL-fiksen ovenfor. Kom så eventuelt tilbake med resultater så kan vi ta det derifra.

Lenke til kommentar

fargoth: Jeg har hatt bilde over VGA hele tiden. Da jeg mistet bilde over DVI var bytting av tilkobling det første jeg testet. Nå har jeg ikke en annen maskin tilgjengelig med DVI utgang, men jeg har 3 skjermkort. 2 stykk HD4870 (kom et nytt i posten i går), og et HD4850. Jeg har testet DVI på begge de "gamle" kortene uten at det fungerer. Dvs. jeg er rimelig skråsikker på at det er et problem på skjermsiden.

Jeg må ha oversett denne bootdisk løsningen på Dell-linken du ga meg. Jeg leste bare under ATI-driver løsningen. Har lett litt rundt problemet. Det er mange som klager på at DVI ikke fungerer i Vista på 4870 (jeg kjører win7) o.l, men her er det snakk om driver-problemer etter det jeg kan forstå. Det blir også referert til "set low refreshrates on high resolutions", men dette valget har jeg ikke i CCC (Catalyst Control Center), muligens fordi jeg er tilkoblet VGA :p

Men jeg skal nå prøve litt forskjellig, så ser vi. Btw. tråden ligger under Linux, men jeg kommer til å gjøre alle feilsøk/testing i windows 7 fra nå av, da jeg er mest komfortabel med det ;)

Lenke til kommentar

* En stemning av blandet fryd og kvalme brer seg i rommet *

Dette er nesten flaut. Gikk til anskaffelse av Dell's DVI fix anbefalt av Fargoth. Brant ut og fulgte "oppskriften" gitt av Dell.

- Vil først si at jeg har gjort en masse skru av/på operasjoner etter at problemet oppsto.

Et ledd i oppskriften var å skru av maskin og skjerm, nappe ut ledninger og skru av/på uten, dette for å tappe strøm fra enhetene. Før man koblet alt sammen igjen, med DVI kabel denne gangen og fyrte i gang DVIFix-Bootdisken.

Jeg fulgte oppskriften og tror du ikke jeg får skjermbilde før i det hele tatt DVDen har begynt å kjøre?

Nå kan jeg åpenbart for lite om elektronikk til å forstå hva som endret seg da jeg gjorde denne "tøm for strøm" operasjonen, men susen må den ha gjort.

Jeg må takke for alle konstruktive svar, nå går jeg å gjemmer meg i et hjørne... ta ut og inn strøm ledning... det er som å finne ut at du ikke har satt inn kontakten i det hele tatt :(.

Forresten, noen som kan geleide meg i avinstallasjon av Ubuntu Linux bootloader? Jeg skal følge de gode rådene om å kjøre linux på VM istedet og vil ha bort det gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...