Gå til innhold

Filmet i saktefilm (for mange fps), hvordan få lyd og bilde til normalfart? (Premiere Pro)


Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Hei. For et halvt år siden spurte jeg to venner av meg om de kunne filme en teaterforestilling jeg var med i. Det gjorde de, har ikke fått importert dette før nå, delvis fordi jeg trodde kameraet mitt var ødelagt.

 

Det ble filmet med to kameraer, mitt eget kamera i tillegg til et semiprofft kamera jeg lånte fra skolen.

 

Grunnen til at jeg trodde det var noe feil med kameraet var fordi jeg først importerte kasetten fra det ene kameraet, uten at det var noe problem, men kvelden jeg importerte det som var filmet med mitt kamera importerte jeg ikke noe mer. Senere når jeg skulle importere de to kassettene fra det semiproffe videokameraet la jeg merke til at det tok 15-20 sekunder for kameraet å spille inn det som egentlig var 10 sekunder. Jeg prøvde nå den andre kassetten og der skjedde det samme. Derfor kom jeg til den ukorrekte konklusjonen at noe var galt med mitt videokamera som skulle legge råmaterialet inn på datamaskinen. Jeg hadde ikke noe hastverk med å legge det inn, så jeg lot det være.

 

Idag (eller mer riktig; igår) fikk jeg låne et videokamera. Jeg tenkte at det nå skulle gå helt fint å importere innholdet, men det gjorde det ikke. Fortsatt gikk alt i saktefilm.

 

Så kom jeg til å tenke på noe som skjedde når de hadde filmet, han med det semiproffe kameraet måtte nemlig bytte kasset mye tidligere enn han med mitt kamera, selv om de hadde filmet nesten like lenge, og kassettene var tomme fra før. Dette var faktisk ikke noe jeg tenkte mer over der og da, men nå har jeg forstått hva som må ha skjedd.

 

 

Kortversjon/konklusjon

Innstillingene på kameraet han styrte må ha vært feil slik at kameraet filmet i mellom 75-150 fps, hvertfall mer enn 25/50fps. Siden kameraet ville filme med flere bilder i sekundet måtte da også båndet gå rundt mye raskere i kassetten, noe som naturligvis gjorde at den brukte opp kassetten (som normalt varer 60 minutter) mye raskere.

 

 

Nå er spørsmålene mine:

- Hvordan finner jeg ut hvor mange bilder i sekunder (fps) kameraet var innstilt på?

- Hvordan skal jeg gå frem for å få denne hastigheten justert til riktig hastighet for at det skal bli mulig å synkronisere det mot råmaterialet fra det andre kameraet?

- Vil det bli et stort kvalitetstap (bilde) sammenlignet med om kameraet hadde vært stilt inn på riktige innstillinger?

- Vil lyden være brukbar?

 

 

Redigeringsprogram vil være Premiere Pro, men tar imot tips om hvordan det evt. kan bli løst i Final Cut Pro og.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Hvordan finner jeg ut hvor mange bilder i sekunder (fps) kameraet var innstilt på?
Jeg antar at timeline er korrekt selv om fps er for høy? Uansett ville et anstendig kamera lagre slike innstillinger, så man kan hente dem opp i "Egenskaper" eller noe slikt på sporet.
- Hvordan skal jeg gå frem for å få denne hastigheten justert til riktig hastighet for at det skal bli mulig å synkronisere det mot råmaterialet fra det andre kameraet?
Du må på en eller annen måte sette hastigheten. Husker ikke i farten hvordan det er i Premiere (det kan sikkert andre), men noen setter fps, andre setter farten som et multiplum av "standard".
- Vil det bli et stort kvalitetstap (bilde) sammenlignet med om kameraet hadde vært stilt inn på riktige innstillinger?
Det skal i utgangspunktet ikke innebære noe kvalitetstap, nei.
- Vil lyden være brukbar?
Lyden er vel på eget spor, så den skal du kunne beholde, selv om du speeder opp filmen.
Lenke til kommentar

På bildefrekvens står det ikke noe annet enn 25fps. Kan igrunn fortsatt ikke si stort mer enn at det rett og slett spilles av i slow-motion, fordi det som sagt må ha blitt tatt opp slik og lyden er veldig hakkete.

 

Jeg prøver å sette opp speed/duration for å se. Men siden planen var å synkronisere med et annet kamera må jeg vite at det blir helt rett...

 

Tar ikke akkurat kort tid å rendre når jeg merker av for å ta vare på audio pitch heller..

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Det semiproffe kameraet tok ikke opp i DVCam-format da? Da vil kassetten gå raskere. Jeg er imidlertid veldig usikker på hvordan et DVCam-opptak vil arte seg om det spilles av i et kamera som kun forstår standard DV-format, om videoen vil gå saktere, eller om det bare blir surr på skjermen.

 

Men ettersom det andre kameraet var semiprofft, så går mine tanker umiddelbart til at det kan ha skjedd. I såfall er vel det beste å bruke samme kamera (eller ihvertfall et DVCam-kamera) til å avspille videoen og overføre til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvilke kameraer min tidligere skole hadde, er jo over et halvt år siden, men mente å huske det hadde nummeret 170 i seg og var fra Sony. Fant da dette: http://www.camcorderinfo.com/content/sony-...rder-review.htm

 

Er dette et slikt kamera?

 

Men da må jeg finne et slikt å kamera å spille inn med evt.? Gah, vet ikke om noen som har et slikt. Mulig jeg kan låne et kamera fra UiB hvor jeg studerer nå.

 

Vil evt. en en DV-kasettinnspiller støtte denne typen innspilt kassett?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...