ventle Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg skulle gjerne deltatt i Oktoberfesten - dessverre ble adapterringen til fastobjektivet mitt forsinket i posten, og kom ikke før i dag. Jeg vil likevel gi meg selv samme utfordringen - fra og med i dag, 12. oktober, og en måned fremover, skal jeg kun ha ett og samme fastobjektiv montert på kameraet, og så langt det lar seg gjøre levere ett bilde per dag her (kandidat-nivå). Kamera er ett EOS 400D, glasset ett fullstendig manuelt Nikkor 50mm F2 datert ca 1975, og så kan det hende det dukker opp lys fra en Speedlite 580EX ved behov, samt stativ. Jeg åpner med ett enkelt bilde av ett rognebærtre i hagen, opplyst av ei gatelykt. Fornøyd med farge og lyssetting, ikke helt fornøyd med skarphet, burde nok brukt stativ. 50mm, F2, 1/25 sek. (dette bildet er altså for 12. oktober - selv om klokka rakk å passere midnatt før jeg fikk postet) Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Fin start det Bra at du slenger deg på Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) 13. oktober Dukket opp mange fine motiver i dag, dessverre ble det ikke mye brukbare bilder da jeg ikke er så rutinert på manuell fokus enda... årntli mattskive med splittprisme bestilt fra eBay, men inntil den ankommer blir det å ta fokusering på feelingen. Kokte ned til to brukbare bilder. Jeg har valgt dette med far og sønn som er ute og mater endene fordi det ligger litt mer liv og historie i det enn det andre, selv om det andre (som jeg legger ved i spoiler) er noe bedre teknisk gjennomført. 1/800 sekund, husker ikke blenderen (lite EXIF-info fra dette objektivet...), men tror det var F4. 1/4000 sekund, F2 Endret 13. oktober 2009 av ventle Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 14. oktober Prøver meg på produktfoto i dag. Hadde noen brukte sykkeldeler til overs som skulle selges, og da har jeg jo ikke lov til å bruke noe annet enn 50mm'ern for å ta annonsebilde... Her er ett bilde av ett sett tunge og solide krankarmer beregnet for utforsykling. De ble forøvrig solgt bare ett par timer etter jeg la dem ut for salg på terrengsykkel.no F4, 2,5 sekund, med stativ (så klart) og belyst av ei taklampe. Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 13. oktober så liker jeg faktisk best 2. valget ditt 14. oktober er kanskje litt vel gulaktig(pga taklampelys)? Men hvis du fikk solgt så gjorde jo bildet jobben Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg synes førstevalget den 13. er bedre, jeg. Liker måten alle endene står med enden mot folket. Tom Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 takk for innspill, jeg prøvde meg litt frem med hvitbalansen på 14., og kom til at med nøytral hvitbalanse ble bildet veldig grått og kjedelig, så da fikk det beholde litt gulstikk. Kunne kanskje gjort om bildet til svart-hvitt? Her er bildet for 15. oktober, ett motiv jeg snublet over på vei ut i bilen da jeg skulle kjøre til jobb tidlig i går morges. Rett og slett antenna på taket - og her måtte jeg i hvertfall beholde gulstikket for å få rett stemning F2.8, 1,6 sekund, håndholdt. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 16. oktober Dagens bilde er ett selvportrett, tatt med kamera på stativ og fjernkontroll på sykkelstyret. Brukte en del tid og forsøk på å få det til perfekt, men jeg er svært fornøyd med resultatet F5.6, 1/800 sekund, stativ og infrarød fjernkontroll. Fokusavstand 4 meter. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det ser - litt farlig ut - du har tydelig tyngdepunktet på venstre side. Liker motivet - du er jo ikke i stabil balanse - er det kontrollert? Er du på vei over styret? Spennende! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Ja, selv om modellen formodentlig står stille og balanserer, er dette ganske actionfylt. Som Trondster, forlanger jeg å få vite hvilken kroppsdel som landet først. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Jeg må dessverre skuffe dere, gårdagens bilde involverer hverken balansekunster eller spektakulære landinger, kun en kontrollert bråstopp med låst framhjul 17. oktober Dagens bilde er dessverre ikke 100% selvportrett, dvs jeg satte opp kameraet som i går, satte eksponering og fokus, men jeg klarte ikke å trigge det på egen hånd. Ett par hjelpsomme og interresserte unge gutter som kom forbi og stoppet for å se hva i all verden jeg drev med, tok gjerne over fjernkontrollen, så det er de som har stått for selve utløsingen, og de må da krediteres både for timingen og for at bildet i det hele tatt ble mulig. Takk for hjelpen F5.6, 1/1000 sekund, stativ, fjernkontroll og blits. Endret 17. oktober 2009 av ventle Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 18. Oktober I dag var jeg på sykkelritt og knipset en del actionshots, i håp om å få noe jeg kunne presentere her. Noe ble det jo, men jeg er faktisk mest fornøyd med dette bildet av det som skjedde etter målgang - god stemning og i tillegg en bonus at jeg for en gangs skyld har klart å treffe skikkelig med fokusen F2.8, 1/1000 sekund, ingen andre hjelpemidler. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 19. oktober I dag har jeg eksperimentert litt med det velkjente trikset med miniatyrlook ved å legge på overdreven lens blur på deler av bildet, for å simulere ekstremt kort dybdeskarphet. Bildet er av Othillienborg og Moholtlia i Trondheim med Tyholttårnet i horisonten. F5.6, 1/1600 sekund Legger også ved en alternativ versjon av samme bilde, med litt mindre blur og litt mindre fargemetning. Hvilken syns dere ser mest troverdig "miniatyr" ut? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Funker som søren det. Kan ikke si det var noen oppsiktsvekkende store forskjeller på de to variantene, så behold gjerne den du har. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Artig effekt det der. Det er ikke alltid det blir like vellykket; men her synes jeg det ble akkurat passe. Tom Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 20. oktober Bildet fra i går er en ganske enkel sak, ett gatebilde fra Heimdal sentrum. Noe oppskarping og oppbiffing av farger. Jeg har bestemt meg for å gå for tilleggsutfordringen ingen beskjæring av bilder fra og med nå, beskjæring er vel strengt tatt litt juks hvis utfordringen var å kun bruke fastoptikk - beskjæring gir jo tross alt en form for zoom F8, 1/1000 sekund 21. oktober Nok en variasjon over kjent tema, "høy bygning med store glassflater mot blå himmel". Blokka på Valentinlyst senter fotografert i sterkt lys med kraftig overeksponering som jeg senere har dratt ned til normalt nivå i Lightroom. Himmelen er i utgangspunktet helt blå, men overeksponeringa ga ett stort utbrent område som jeg synes ble en passende effekt over takene på blokkene i "horisonten". F8, 1/400 sekund Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Likte det bilde fra Heimdal - ikke så rart kanskje - det er bare et steinkast unna. edit - lett å telle blenderlammelene på det siste bildet! Endret 21. oktober 2009 av arela Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det siste bildet ble jæv... kult! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Takk for det! Den massive flaren på det siste bildet hadde jeg faktisk ikke sett før dere nevnte det... må prøve å gjenskape den litt kraftigere senere 22. oktober I dag ett forsøk på nattfoto - hoppbakkene i Granåsen, fotografert i stummende mørke. Opplyst kun av fjernlysene på bilen min, som selvfølgelig ikke gir veldig mange lumens per kvadratmeter på denne scenen. Legg merke til at stjernene på himmelen har rukket å flytte seg i løpet av det minuttet lukkeren var åpen! 60 sekunder (manuelt med fingeren på utløseren), F5.6, iso 800, stativ. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hoppbakker er flotte når man ser de slik forfra. Disse langsgående stripene gir også mer kontur og dybdefølelse. Jeg kan godt gi noen tips om fotografering i lite lys (ignorer dette hvis det er gammelt nytt). Når du har stativ er det ingen grunn til å gå opp i ISO (med mindre du ønsker ISO-støy av kunstneriske grunner), det er bare å eksponere litt lenger. Men da blir selvfølgelig stripene etter stjernene lengre også. Snorutløser er greit for å unngå kamerarystelser. De fleste snorutløsere har også lås for BULB-fotografering. Men la for all del ikke evt. mangel på utstyr hindre deg i å fotografere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå