Gå til innhold

ubuntu vs freeNAS

raysv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

freeNAS har alt klart fra install. Du trenger ikke å lete fram div. programvare fra pakkebrønn osv.

Dessuten så kan du konfigurere freeNAS via web-grensesnitt, noe jeg tar som et pluss.

FreeNAS er rett og slett "NAS out of the box", mens med Ubuntu må du gjerne bruke mer tid på å sette det opp.

Lenke til kommentar
freeNAS har alt klart fra install. Du trenger ikke å lete fram div. programvare fra pakkebrønn osv.

Er ikke det meste med standard i ubuntu også som man trenger da? eller hvilken programvare er det du tenker på?

At man kan styre den via webgrensesnitt er jo selvklart en stor fordel ja :)

Lenke til kommentar

Synnes FN er mye lettere, jeg hadde aldri sett det før og kjører raid 5 etter 10min.

Ubuntu har jeg brukt i et år og har enda ikke funnet ut hvordan jeg setter opp raid og begrenser rettigheter,tilgang , filsystemer osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Selv om den pr dato ikke går på Ubuntu, ville jeg klart ta en sjekk av Amahi Home Server. Den fungerer pr dato kun på Fedora.

Personlig har jeg ikke testet Amahi, men det ser ut som man har klart å få til en reell WHS konkurrent, men faktisk med ennå mer funksjonalitet.

FreeNAA er en bra løsning, men som navnet sier er den optimalisert mot NAS. Og selv om den er bygd på FreeBSD, så vil behov for funksjonalitet utover det som ligger i distroen være klart mer krevende å sette opp. Men vet at man at det er kun NAS/filserver funksjonalitet man skal ha, så veier fordelen knyttet til installasjon og administrasjon av FreeNAS klart i denne sin fordel. Ønsker man mer funksjonalitet inn, så blir det plusser og minuser alle steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...