raysv Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hei folkens, Driver å skal sette opp en ny nas, det jeg lurer på her er om noen har erfaring med ubuntu og freeNAS på dette. Hvilke fordeler har freeNAS over ubuntu? (hvis det er noen?) Lenke til kommentar
War Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Har du sjekket ut FreeNas ? Youtube? Det kan for eks kjøre fra et minnekort osv Jeg holder på å legge inn FreeNas nå, skal bootes fra et flashcard(SD brikke) som står i serveren så jeg får alle harddiskene til lagring. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 freeNAS har alt klart fra install. Du trenger ikke å lete fram div. programvare fra pakkebrønn osv. Dessuten så kan du konfigurere freeNAS via web-grensesnitt, noe jeg tar som et pluss. FreeNAS er rett og slett "NAS out of the box", mens med Ubuntu må du gjerne bruke mer tid på å sette det opp. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 freeNAS har alt klart fra install. Du trenger ikke å lete fram div. programvare fra pakkebrønn osv. Er ikke det meste med standard i ubuntu også som man trenger da? eller hvilken programvare er det du tenker på? At man kan styre den via webgrensesnitt er jo selvklart en stor fordel ja Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Synnes FN er mye lettere, jeg hadde aldri sett det før og kjører raid 5 etter 10min. Ubuntu har jeg brukt i et år og har enda ikke funnet ut hvordan jeg setter opp raid og begrenser rettigheter,tilgang , filsystemer osv. Endret 13. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Liten sidenote: Finnes det egentlig noe a-la FreeNAS som gjør at man kan bruke Ubuntu som et NAS (egentlig, styre ting via web, og kun det)? Eller må jeg vurdere å lage det selv? (fint med hobbyprosjekter) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Webmin skal vel holde for det meste. Dersom det er noe du synes mangler kan du jo begynne å lage plugins Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Selv om den pr dato ikke går på Ubuntu, ville jeg klart ta en sjekk av Amahi Home Server. Den fungerer pr dato kun på Fedora. Personlig har jeg ikke testet Amahi, men det ser ut som man har klart å få til en reell WHS konkurrent, men faktisk med ennå mer funksjonalitet. FreeNAA er en bra løsning, men som navnet sier er den optimalisert mot NAS. Og selv om den er bygd på FreeBSD, så vil behov for funksjonalitet utover det som ligger i distroen være klart mer krevende å sette opp. Men vet at man at det er kun NAS/filserver funksjonalitet man skal ha, så veier fordelen knyttet til installasjon og administrasjon av FreeNAS klart i denne sin fordel. Ønsker man mer funksjonalitet inn, så blir det plusser og minuser alle steder. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har sett meg lei på oppsettet til Freenas, resetter seg og sliter med raid. Jeg skal gå for Amahi Home Server nå. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Personlig synes jeg ubuntu er super, men den er ikke skreddersydd ut-av-boksen. Amahi er et godt alternativ til FreeNAS. Skal man ha noe proft uten å herje med Ubuntu og webmin anbefaler jeg openfiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå