Gå til innhold

Stor eller liten prisdifferanse på sendte varer fra enten Danmark eller USA?

Rusma

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg er ikke så vant med å kjøpe et ting fra utlandet. Sitter å lurer på å kjøpe et "embedded board". Saken kan kjøpes fra en amerikansk nettbutikk, og sendes da fra Santa Cruz i California; valg nummer to er å kjøpe fra nettbutikk i Roskilde, Danmark. Jeg er opptatt av hva som lønner seg :) Totalt er det ca. 400 kr dyrere om jeg kjøper fra Danmark, enn fra USA. Det står da at det da er inkludert "shipping" på begge. Går dette imidlertid opp i opp ved at jeg må betale toll eller noe etterpå? Hvor mange prosent er evt. dette? Fra Danmark sender de det med "UPS". Vet ikke hva det går via fra Statene, men regner med det er fly.

Har lest litt om at det kan lønne seg å bruke jetcarrier. Men utgjør egentlig dette den store forskjellen?

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok regne med å betale moms (25%), kanskje et tollklareringsgebyr (avhengig av fraktselskap) men ikke toll. Tror ihvertfall ikke det er toll, vet ikke helt hva et embedded board er, men jeg mener man stort sett kun betaler toll på klær og tekstiler.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg handlet fra Danmark. Mye lettere å kommunikere hvis det skulle skje noe galt, i tillegg til at jeg tror du vil få det fortere enn fra USA. UPS = Super raske.

Kjenner du noen i Sverige, kan du sende det dit og "slippe" momsen.

De gangene jeg har handlet fra Usa, som regel på ebay, så har de sendt med USPS eller USP. Begge er pålitelige, men USP er imo det raskeste per dags dato. Det er litt dyrere, men helt klart verdt det.

Har ingen erfaring med JetCarrier.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Tror ikke pakken blir totalt på mer enn en kilo - et embedded board er en datakomponent som ikke veier særlig mye.

Jeg kjenner noen som kjenner noen i Malmö. Måtte jeg evt. betalt moms og tollklareringsgebyr etter at pakken er motatt? Hadde dette vært gjeldende både bra USA, Danmark og Sverige?

Lenke til kommentar

Et tollklareringsgebyr er såvidt jeg har forstått det, et gebyr som fraktselskapet tar for å fylle ut noen papirer og godkjenne varen . Posten mener jeg tar rundt 200kr for det.

Om du vil slippe momsen hvis du sender det til Sverige er jeg litt usikker på. Har ikke helt satt meg inn i reglene for handel innad i EU enda.

Du får neste sende dem en mail og høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede sendt den danske nettbutikken en mail, men de kunne ikke si noe hva som lønte seg.

Så jeg slipper tollklareringsgebyr om jeg sender pakken til meg selv fra Sverige... Blir ikke egentlig det like dyrt (med frimerker) som å betale alt ved sende det direkte hit. Dessuten er det ikke rare greiene jeg vurderer å få tillsendt (i vekt altså).

Lenke til kommentar
Sjekk www.xe.com for kursen.

Takk for det. Sjekker det ut.

Jupp, jeg prøver å kontakte UPS; vurderer da å ringe en dag..

Tidligere sa du at UPS var veldig bra - Er de veldig forskjellig fra Posten om jeg velger det billigste 'Standard'-alternativet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er det gjort: jeg ringte UPS, og de sa at det koster ca. 750 kr for den laveste klassen å sende min vare fra Roskilde til St.Hanshaugen. Det er 3 ganger så mye som jeg betaler Soekris for (de jeg skal kjøpe sakene fra).

Det ble også opplyst om at jeg måtte si ifra til firmaet jeg kjøper fra at de må trekke ifra VAT (det er moms), så jeg kan betale moms på akkuratt det jeg har kjøpt, og ikke moms på den danske (eller amerikanske) momsen i tillegg. Stemmer dette?

OT: du kan også bare skrive f.eks. "378$ in nok" i wolframalpha.com-søkefeltet, for å få verdien i NOK, istedenfor å styre med Aftenpostens valutalkulator. Det ser også ut til at de oppdaterer kursene ganske ofte også.

Lenke til kommentar

Som privatperson kan det være drit dyrt å få ting fraktet med UPS. Snakket med svogeren min om dette, og han sier at når firmaet han jobber for skal sende varer, trekker de 60-80% av "normalprisen".

Har sikkert noe med at de sender ofte og i store kvanta, noe en sjeldent gjør som privat..

Lenke til kommentar
Som privatperson kan det være drit dyrt å få ting fraktet med UPS. Snakket med svogeren min om dette, og han sier at når firmaet han jobber for skal sende varer, trekker de 60-80% av "normalprisen".

Har sikkert noe med at de sender ofte og i store kvanta, noe en sjeldent gjør som privat..

... og det var lik fraktpris fra USA, som fra Danmark.

Det eneste var det der med momsen ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...