Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Helge-prosjekt: Athlon 1200 / VIA KT600

Anbefalte innlegg

Fikk litt tid til å leke litt før helga. Guttungen var på tre-dagers høstferie hos bestemor og samboern ute på vift.

Plukka fram no gamle greier fra ei eske på boden som jeg har hatt planer om å "slippe røyken ut av". Må bare beklage at det ikke ble noen bilder av seansen. Bare noen få screen-shots av benchmark resultater :blush:

(Og ikke kom det no røyk heller)

ASUS A7V600-X (KT600 chipset)

AMD Athlon 1200 (100MHz fsb)

Og det første og beste skjermkortet som dukka opp i boksen-med-det-rare-i; GeForce 6600 128Mb AGP

TwinMos ram, 2x1GB + 1x512Mb CL2.5 PC3200 (400MHz)

Fant no greier i verktøykassa som gjorde at jeg fikk bolta fast en Thermalright ULTRA 120 Extreme på cpuen, og med 2 stk 100cfm delta vifter i push-pull så det ganske bra ut :thumbup:

Satte hele rukla i vinduskarmen på kjøkkenet og åpnavinduet på gløtt (var rundt 0 grader ute)

Når man rasker sammen gammelt skrot skal det jo godt gjøres om alt går knirkefritt. Ei heller denne gangen. Når jeg prøvde starte opp skjedde det svært lite. Ingen ting faktisk, så de første 2 timene gikk med til feilsøking.

Resultat:

Ene 1GB ram brikken virket bare i spor 2 og 3.

Andre 1GB brikken virket ikke i hele tatt.

512MB brikken virket bare i spor 3.

Og ingenting virket med mer enn en rambrikke i hovedkortet. Forstå det den som kan! :hmm:

Siden jeg faktisk fikk oppsettet til å starte var det bare å fortsette med 1 stk 1GB ram brikke i spor 3. En kjapp installasjon av XP SP 2 of litt tweaking av OS og oppstart og jeg var klar til å se hvor langt dette ville klokke. (Hurra for ASUS og "over-volt jumper" :new_woot: )

Kasta alle hemninger over bord og satte CPU spenninga til max med en gang. Rundt 2.05V sto det i CPU-z. Brukte CPUCool til å klokke meg oppover etter å ha startet rett på 1500MHz. Etter et par-tre reboot hadde jeg jobbet meg oppover til en 1620MHz boot, og fikk verifisert 1707MHz i CPU-z.

754522.png

Idle i BIOS (hardware monitor) lå CPU på rundt 32-34 grader ved 1620MHz/2.05V

Denne første kvelden etter å ha funnet "max" overklokk gikk jeg videre med å kjøre wprime 32m og 1024m for å se om det kunne bli noen hwboints ut av dette. Under forbredelsene til dette gikk jeg løs på minnet for å se om jeg dro mest nytte av å kjøre høy frekvens, eller om det å stramme inn timings var det ideelle.

Her fikk jeg en liten overraskelse. Minnet er oppgitt å skulle kunne gi 400MHz CL2.5-3-3-7 ved 2.6V. Jeg fant ingen måte å forandre minne spenningen i bios på, så jeg går ut i fra at det er standard-speningen på 2.5V som gjorde at jeg ikke fikk minnet til å kjøre bedre enn CL3-3-3-8 når jeg nærmet meg 400MHz. Derimot på laveste minne-hastighet (280MHz for høyeste overklokk wprime ville køre ved) kunne jeg kjøre timings helt ned på CL1.5-2-2-6 :cool:

Her er en link til wprime 1024 scoren på hwbot: http://hwbot.org/result.do?resultId=907112

Ganske happy med den første kvelden, på tross av litt oppstartsproblemer.

Dagen etter kastet jeg bort 14-15-16 timer eller noe slikt uten å få noen resultater jeg egentlig ble fornøyd med. SuperPi32M og pifast ville ikke være med i svingene på høy oveklokk, uansett hvor my jeg ga etter på minne timingene. Disse ble til slutt kjørt på rett i overkant av 1500MHz.

SuperPi 1M klokket inn på 1620MHz, uten at resultatene denne dagen var i nærheten av det klokkefrekvensen skulle tilsi. Noe av dette kan nok tilskrives single-kanals minne og chipset, da jeg ikke kunne kjøre mer enn en minnebrikke. Resten får jeg ta på egen kappe og min egen udugelighet i å tweake for god benchmarking :blush:

Alle resultatene er postet til hwbot: Athlon 1200/KT600

Det var hvertfall gøy å kjøre litt benchmarks igjen. Det er månedsvis siden sist jeg forsøkte slippe røyken ut av gammel hardware :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, må få fram kameraet neste gang jeg får tid å leke med skrothaugen min. Det er mye skrot igjen :)

Du skulle sett Superpi32M tiden min fra i fjor sommer, da jeg kjørte en P2-350 gjennom bench-settet. Over 3, nesten 4 timer :lol:

Jeg er faktisk glad slot-1 hovedkortet mitt ikke er fungerende lenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...