Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av i windows etter 2 timer/fryser i spill

Anbefalte innlegg

hei hei alle sammen.

Jeg har en AMD6000+ X2 PC med 4 gig ram og 8800gts, 700W tagan.

Her er problemet.

Når jeg starter å spille spill, fryser enten skjermen etter noen minutter, eller PCen bare skrur seg av rolig uten noen feilmelding.

Er jeg kun i windows, skrur den seg fredelig av etter en time eller to.

Ingen blåskjerm ingenting, skjermen blir bare svart og etter 2 sekunder skrur PCen seg av som om noen trykket på power knappen...

Jeg installerte Speedfan, og alle temperaturer + spenninger ser greie ut. 30-40 grader på CPU, 45-55 på GPU, 30-40 på mainboard osv....

jeg prøvde å skru opp spenningen litt på CPU til 1.375 for å se om det hjalp, tempen steg med 5 grader men problemet vedvarer.

Jeg mistenker at dette er CPU eller moderkort..

Har dere noe tips til hva det kan være, eller hvordan jeg feilsøker?

takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ud kjører vista, kan du gå på search feltet (windows knappen, så search) skriv in memory - da dukker opp memory diagnostics tool - kjør den, så reboot maskina. Da kjøres det test av RAM'en din. La den kjøre ferdig. Så får du iallefall svar på om minnet er ok eller ikke.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke å være skjermkortet, men det er lurt å finne ut om det fungerer som det skal.

Siden du opplever frysing / problemer med spill og 8xxx serien er kjent for å dø relativt kjapt synnes jeg det er greit at du starter testen der.

Så får vi bare fortsette å feilsøke om skjermkortet er ok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Jeg ville starta sånn;

• Fjern alt støv og dritt du finner i maskina.
  • Lag en CD med memtest86 (f.eks UBCD) og kjør testen for å utelukke RAM og CPU.
  • Ga ikke memtast noen feil så deaktiver (evt fysisk fjern) lydkort og eller andre add-on kort i maskinea. Gjør nå occt igjen.
  • Dersom fortsatt feil så få deretter tak i et annet skjermkort å test occt med dette (helst nVidia, da slipper du og bytte drivere). Det er viktig at du er sikker på at dette nye kortet er ok.

Dersom feilen fortsatt er til stede (etter memtest og med annet skjermkort) peker ting mot PSU , hovedkort eller disker. Diskfeil vil som regel gi blåskjerm så sannsynligheten for at det er PSU er da stor.

• Oppdater først BIOS dersom en ny utgave er tilgjengelig for hovedkortet ditt.
  • Bytt så PSU og se om dette hjelper dersom feilen fortsatt er tilstede etter BIOS oppdatering.

Er det fortsatt feil selv med ny PSU og skjermkort så har du "tapt". Problemet må da antas å være hovedkortet eller diskene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da har jeg kjørt MEMTEST86, ingen feil der.....

installert nye drivere og, til skjermkort....HK bios var siste versjon..

hvor og hva skal jeg se etter i "hendelsesforløp"?

her finner jeg en:

+ System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power

[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2009-03-21T16:12:01.724410800Z

EventRecordID 903

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4

[ ThreadID] 8

Channel System

Computer SPILLPCN-PC

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0

BugcheckParameter 0x0

BugcheckParameter 0x0

BugcheckParameter 0x0

BugcheckParameter 0x0

SleepInProgress true

PowerButtonTimestamp 0

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Allright, regner med du gjordet det tiltman også anbefalte? Viktig å få testet med et annet skjermkort på dette punktet , hvis det ikke er mulig så kan du jo prøve å laste ned rivatuner og klokke ned kortet med 25% samt sette viftene på fult. Funker dette og maskinen stopper og henger seg så er det sannsynligvis gpu.

Men som sagt, det kan fortsatt være psu som ikke greier å levere stabil nok strøm mens pc'en er under kraftig belastning.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...