telealf Skrevet 12. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2009 Et forsøk på S/H. Vet ikke helt selv - hva mener andre? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2009 Skal se om jeg får mer tid i morgen, men førsteinntrykket er relativt bra, men tror du trenger en serie for å vise frem de enkelte bildene best mulig. Nå kan det fort virke som en luckyshot. Har du flere fra turen i samme sjanger ville jeg presentert de også. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2009 Skal se om jeg får mer tid i morgen, men førsteinntrykket er relativt bra, men tror du trenger en serie for å vise frem de enkelte bildene best mulig. Nå kan det fort virke som en luckyshot. Har du flere fra turen i samme sjanger ville jeg presentert de også. Takk for innspill, selv om jeg ikke forstår helt dette med serie ! Jeg har flere bilder fra samme tur, men ikke med samme motiv. Fra dette motivet nådde jeg bare noen få eksponeringer før sneen kom (de første bygene sees t.v. oppe i bildet). Har tidligere lagt inn saueblide med samme tematikk (Søyer i det høye), men i farger. Kankje vi bruker "serie" forskjellig? Dersom jeg legger ut en serie er det for å vise bilder i sammenheng, dvs hele serien er historien. Når jeg legger ut et bilde har jeg valgt ut et som jeg ønsker tilbakemelding på. Blidet er tatt digitalt og framkalt fra rå til jpeg i S/H. Det er ikke etterbehandlet. Velger å tolke "luckyshot" som noe positivt . Slik jeg ser det ligger det en ide bak bildet, så er det opp til andre å si om jeg har vært "heldig". Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2009 Skal prøve å forklare hva jeg mener. Noen bilder står bra alene, mens andre bilder kan fremstå som bedre ved å bli presentert i en serie. Dvs at du legger ut/stiller ut 5-15 bilder hvor alle har samme teknisk innhold, i dette tilfellet landskapsbilder med store kontraster. Når jeg ser dette bildet kan jeg tenke meg to ting. 1) Du har vært på tur, tatt mange bilder, redigert en del av de, hvor alle har utbrente flater, store kontraster og er av landskap. 2) Du har vært uheldig med eksponeringen, men klarer likevell å få til et godt bilde. Alene mister bildet litt mening, fordi det er utbrent og ikke "optimalt" om man tenker generell teknisk kvalitet. For dette bildet passer det med utbrenthet, men var det det du tenkte på da du tok bildet? Hadde vært stilig å se flere bilder med samme teknikk i redigeringen som er gjort her. Jeg får en følelse av "gamledager", noe jeg i senere tid har begynt å like mer og mer. Lyckyshot er som jeg bruker det blandet, både positvt og negativt. det er positivt fordi du har vært heldig og fått et godt resultat, men det er negativt fordi det i utgangspunktet ikke ble slik du hadde tenkt. Man kan ikke stole på luckyshots når man er ute å knipser, derfor er det viktig for meg når jeg kommenterer å vite om dette har vært hensikten til fotografen hele veien. Mitt "Through the fog" er et luckyshot jeg er glad for at jeg fikk. Hvordan jeg skal klare å ta noe liknende igjen vet jeg ikke, med mindre jeg får de nøyaktige samme faktorene servert på et fat. Da jeg tok bildene jeg har brukt i det ferdige resultatene var jeg sikker på at det var mislykkede bilder, for orginalfilene ser ikke ut. Og det er dette jeg mener hos deg, har du sett for deg dette bildet da du var i fjellet? Lenke til kommentar
telealf Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei, mange takk til Mr. Olsen for gode innspill og tid til forklaringer! Dette bildet er omtrent slik jeg så det for meg da jeg dro tilbake til denne lokasjonen ved sjøen som jeg har besøkt før. Men i utgangspunktet hadde jeg også tenk farger, men det fikk jeg ikke til å funke på dette motivet, så slik sett kan man godt kalle det et "luckyshot". Som ved mange andre fototurer så er det få bilder jeg er fornøyd med, og det er vanskelig for meg å være selvkritisk. Slik sett er bildekritikken ypperlig. Ellers; 1) Ja, og jeg har vært på fototur for å fotografere landskap, helst som også viser kulturlandskap, bosetning osv...Det var svært skiftende vær. På noen var det i tillegg til nysne skiftende lys som gir store kontraster. Det gir også utbrente flater dersom man ønsker det, dvs prioriterer andre deler av motiv. Slikt skiftende vær kan også gi dramatikk og slik sett være flott fotovær. 2) Nei, jeg har fått eksponering slik jeg ønsket, men tok self alternative eksponeringer slik jeg vanligvis gjør under krevende forhold. Det er lenge siden jeg har gjort noe S/H, men digitalt gjør det jo på en måte enklere :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå