Ahagmann2000 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Vel ved å lese topicen så skjønner dere at det er støydemping det handler om Saken er den at jeg har byttet CPU og dermed måtte jeg ha en kraftigere CPU vifte og mine 2 WD hardisker lager også en god del støy. Hadde tenkt til å sette inn noen støydempingsmatter, men lurte på hvor effiktivt dette virkelig er, jeg må jo dessuten ha noen "hull" som er ledige til 80mm vifter da støydempingen vil gjøre slik at temperaturen går opp. Så er det noen som har noen anbefalninger? Hvor mye hjelper det egentlig med støydempingsmatter? Mvh Andreas Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Har selv støydempingsmatter fra biltema og synnes selv at di ikke funker noe spesielt, tipper at magic fleece er mere egnet. Men du kan jo først og fremst begynne med å prøve å identifisere hvor lyden kommer fra, er det cpu så kan du jo eventuelt finne noe som støyer mindre, Hd kan du prøve å henge opp i strikk (funka utrolig bra til meg), støyer psu så kan du jo eventuelt modde der (120mm vifte eller voltmodde den som medfølger ned på eventuelt 7v). Grafikkort kan som regel støydempes med en stor pasiv kjøler (og en ekstra liten papst vifte på under 20db) som for eksempel Zalman (mange modeler, finn den som passer best). PS: Biltemas sine matter reflekterer faktisk den høyfrekvente lyden og kan i noen tilfeller (mitt) gjøre lyden mye verre enn den var i praksis, dette er pga aluminiumsfolien og innholdet i selve mattene... Å fjerne folien hjelper noe men ikke 100% Lenke til kommentar
Ahagmann2000 Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm, det er nok hardiskene mine som bråker mest, uten tvil. Men bråker ikke WD hardisker mye av natur, vil det egentlig hjelpe så mye å henge de opp i en strikk? Mvh Andreas Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Begyn med å "tapetsere" kabinettet innvendig med asfaltplater. Store flater og drevrammene er viktigst, da dreper du mye av vibrasjonsstøyen fra HD og CD. Deretter kler du hele greia opp med Magic Fleese, det demper sus og hyling. Til kabinettvifter anbefaler jeg den svakeste 120mm vifta til Papst sammen med rheostat. 80mm vifte på CPU-kjøleren er definitivt å anbefale. Ingen av disse tingene utretter mirakler alene, men til sammen utgjør dette ganske mye. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jo, en ting til... Jeg hadde ei vifte som laget litt vibrasjoner. Ei 10mm bred strimle med asfalt rundt den roet den betraktelig. Lenke til kommentar
Ahagmann2000 Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 er vel bare å sette i gang å tapesere, noen spesifikke matter fra 3dfxcool eller microplex som anbefales? Mvh Andreas Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg la asfalt først og biltema-mattene etterpå, det var jeg ikke fornøyd med. Etter å ha revet vekk biltema-mattene og lagt på Magic Fleese, merket jeg god forskjell. Har du mye HD-støy, er asfalt først et must. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå