Gå til innhold

Fri vilje i himmelen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er som at man sier man tror man skal dø snart, men både røyker og drikker og bruker stoff...

...Slik som Han selv sa: "Den som elsker meg, holder mine bud." Å bare si at en tror hjelper i seg selv ingenting.

Er ikke et av de større konseptene innen kristendom å få tilgitt sine synder?

Det som var syndig med det hun gjorde, var ikke at hun trodde djevelen, men at hun ikke trodde Gud.

Hun visste at Gud hadde sagt at de måtte dø om de syndet, men hun valgte å ikke tro Ham og høre på slangen i stedet.

Men hun visste ikke at det å trosse Gud var galt før ETTER hun hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Det er som at man sier man tror man skal dø snart, men både røyker og drikker og bruker stoff...

...Slik som Han selv sa: "Den som elsker meg, holder mine bud." Å bare si at en tror hjelper i seg selv ingenting.

Er ikke et av de større konseptene innen kristendom å få tilgitt sine synder?

Det som var syndig med det hun gjorde, var ikke at hun trodde djevelen, men at hun ikke trodde Gud.

Hun visste at Gud hadde sagt at de måtte dø om de syndet, men hun valgte å ikke tro Ham og høre på slangen i stedet.

Men hun visste ikke at det å trosse Gud var galt før ETTER hun hadde gjort det.

Nemlig. Man får tilgitt sine synder, og gjør faktisk det en kan for ikke å synde, men å leve etter Guds bud. Man blir frelst av troen, men sann tro medfører gjerninger eller handling. Målet er å bli syndfri og ren, og Gud lover overnaturlig hjelp om en gjør sitt beste fordi man elsker Ham. Å synde fordi en uansett blit tilgitt, er som å slippe en trafikkbot, og så kjøre fra politimannen i 120 km/t igjen. Det er meningsløst og feil.

Eva visste det var galt av henne å gjøre det før hun spiste av treet. Han hadde ikke en tilbøyelighet til synd, slik som mennesker har i dag. Det var det som var forskjellen. Før hun spiste, hadde hun aldri syndet før. Og rett før hun spiser, sier hun til slangen hva Gud selv har sagt. Ellers hadde det jo ikke vært Eva sin skyld at hun syndet - Gud hadde advart Adam og Eva på forhånd, ettertrykkelig. Og de valgte å være ulydige, bevisste over hva de gjorde.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Som KVTL skriver, er den historisk korrekt, samt at det den formidler angående fortiden, nåtiden og fremtiden faktisk stemmer så langt. Profetier, f.eks. Daniels bok der Daniel forteller kong Nebukadnesar (i det Babylonske imperiets tid) om mektige riker som skal komme - Medo-Persia, det greske riket, Romerriket og Europa, og siden Guds rike ved Jesu gjenkomst. Åpenbaringen som på en kryptisk måte forteller om pavemaktens maktmisbruk i middelalderen, som den vil gjenoppta mot all opposisjon i fremtiden, samt det tette samarbeidet mellom romerkirken og USA, søndagsloven som alle vil bli tvunget til å holde til ære for romerkirken, osv. Ikke bare stemmer GTs profetier, men vi ser profetiene i Åpenbaringsboken gå i oppfyllelse for våre øyne...

KTVL skrev at Bibelen var en nyttig historisk kilde, noe som er noe ganske annet enn å påstå at Bibelen er historisk korrekt. For å ta det mest banale eksempelet så blir det sett på at det er historisk ukorrekt at mennesket ble skapt for 6000 år siden. Hvis vi tolker bibelen bokstavelig.

Jeg har inntrykk av at de fleste profetiene som står i bibelen er, som du selv sier, beskrevet på en kryptisk og gjerne symbolsk måte, slik at folk faktisk kan tolke det dithen de vil. Det er som sagt bare et inntrykk, jeg har hverken saumfart alle profetiene i bibelen, eller lest om noen som har gjort det, men om du kan komme med eksempler så er det supert.

Forøvrig har jeg hørt akkurat det samme om koranen, om diverse profetier som har blitt oppfylt og diverse teknologi som europere har "stjelt" fra koranen. Er mer eller mindre skeptisk, til "hellige bøker". Vi vet at det er ikke Gud som har bestemt hva som skal stå i bibelen, det ble bestemt av mennesker i kirkemøtet i Nike.

Men så on topic

Slik jeg forestiller meg at himmelen kan være, er at vi ikke har fysiske kropper der. Det er sjelen våres som lever i himmelen, vi er som spøkelser kanskje? Når vi dør, da oppnår vi full innsikt. Altså, vi forstår alt sammen. Alle våre spørsmål er besvart. Vi har ingen kropp, dermed ingen kroppslige behov. (Slik som å spise, sove, drikke osv) Vi svever rundt i en slags selvtilfredshet.

Det er selvfølgelig mange problemer i en slik "himmel". Det kanskje mest åpenbare problemet, er vi den samme personen? Om vi får full innsikt, dør ikke den personen vi før var da? Om vi vet alt, da er vi da ikke bare en maske av vår jordlige person.

Et fristende svar på problemet kunne være å se på sjelen på samme måte som platon gjorde. At sjelen er udødelig, at den jordlige kroppen bare er en maske for sjelen. At hvem vi egentlig er er sjelen.

Jeg vil gjerne ha kommentarer til min "himmel", syns du noe er feil med det jeg sier? Er det noen selvmotsigelser? Er det noe du ikke forstår? Skulle gjerne hatt litt input!

Lenke til kommentar
Slik jeg forestiller meg at himmelen kan være, er at vi ikke har fysiske kropper der. Det er sjelen våres som lever i himmelen, vi er som spøkelser kanskje? Når vi dør, da oppnår vi full innsikt. Altså, vi forstår alt sammen. Alle våre spørsmål er besvart.

Hvordan kan vi "forstå alt sammen", eller noe som helst, uten hjerner?

Lenke til kommentar
Som KVTL skriver, er den historisk korrekt, samt at det den formidler angående fortiden, nåtiden og fremtiden faktisk stemmer så langt. Profetier, f.eks. Daniels bok der Daniel forteller kong Nebukadnesar (i det Babylonske imperiets tid) om mektige riker som skal komme - Medo-Persia, det greske riket, Romerriket og Europa, og siden Guds rike ved Jesu gjenkomst. Åpenbaringen som på en kryptisk måte forteller om pavemaktens maktmisbruk i middelalderen, som den vil gjenoppta mot all opposisjon i fremtiden, samt det tette samarbeidet mellom romerkirken og USA, søndagsloven som alle vil bli tvunget til å holde til ære for romerkirken, osv. Ikke bare stemmer GTs profetier, men vi ser profetiene i Åpenbaringsboken gå i oppfyllelse for våre øyne...

KTVL skrev at Bibelen var en nyttig historisk kilde, noe som er noe ganske annet enn å påstå at Bibelen er historisk korrekt. For å ta det mest banale eksempelet så blir det sett på at det er historisk ukorrekt at mennesket ble skapt for 6000 år siden. Hvis vi tolker bibelen bokstavelig.

Jeg ser ingen problemer med at Bibelen er bokstavelig mht. at livet ble til på seks dager, for omtrent 6000 år siden. Og jeg overser ikke forskningen eller vitenskapen. Som jeg har skrevet før, så synes jeg det er alarmerende at man innenfor vitenskapen, har som utgangspunkt den tanken at slik som det er i dag, har det alltid vært før. Finner man så og så mye karbon-14, ser man på hvor lang halveringstid det organiske materialet har i dag, og konkluderer med at organismen levde for så og så mange millioner år siden. Kort sagt: Jeg er enig i at dette nok kan stemme om det var slik at forholdene på jorden og mengden med karbon-14 alltid hadde vært den samme - men som etterfølger av Bibelen, tror jeg ikke at jorden stort sett var den samme før og etter syndfloden. Du kan lese litt mer om dette her:

Does Carbon-14 Dating Disprove the Bible?

Jeg har inntrykk av at de fleste profetiene som står i bibelen er, som du selv sier, beskrevet på en kryptisk og gjerne symbolsk måte, slik at folk faktisk kan tolke det dithen de vil. Det er som sagt bare et inntrykk, jeg har hverken saumfart alle profetiene i bibelen, eller lest om noen som har gjort det, men om du kan komme med eksempler så er det supert.

Det er ikke skrevet på vanlig dagligdags språk, nei. Men f.eks. er profetiene om verdensrikene som skulle (og skal) komme, presentert overraskende rett-fram og direkte i Daniel 2. Det handler om Nebukanesar som får en drøm om en statue av forskjellige metaller, der Daniel forteller ham at alle metallene representerer de store rikene som skal komme over jorden. Helt til slutt, kommer en stein utenifra og slår i stykker beina på statuen, slik at hele statuen knuses. Steinen vokser og fyller hele jorden som et digert fjell. Dette representerer Guds rike som skal komme og avløse det siste store verdensriket (tærne og føttene som delvis er av jern og delvis av leire. Dette de europeiske statene, og at de ikke skal kunne forenes sammen, om så ved giftermål. Hitler, Karl den store, Napoleon, osv., prøvde alle å forene Europa - ingen lyktes).

Les mer om det her: Daniel 2 - Verse by verse

Forøvrig har jeg hørt akkurat det samme om koranen, om diverse profetier som har blitt oppfylt og diverse teknologi som europere har "stjelt" fra koranen. Er mer eller mindre skeptisk, til "hellige bøker". Vi vet at det er ikke Gud som har bestemt hva som skal stå i bibelen, det ble bestemt av mennesker i kirkemøtet i Nike.

Jeg forstår hva du mener, dud. Med den kunnskapen jeg har tilegnet meg om Bibelen, opprinnelse, bøkene, innholdet, profetier og løfter, så kan jeg bare si at man kan ALDRI vite før en graver dypere. Jeg har ikke kikket mye på Koranen eller andre bøker, men Bibelen er faktisk den eneste boken som har dusinvis av profetier som rent historisk gikk og fortsatt går i oppfyllelse. Det er kun et fåtall som gjenstår, faktisk. Disse profetiene anser jeg som et enormt bevis på at, ja, det er mennesker som har skrevet dem, men de har alle blitt inspirert av den samme Kilden, den samme og sanne Gud. Det er helt enormt, det er mye å lære og ekstremt kunnskapsrikt, men bitene begynner å falle på plass når man leser og sammenlikner med historiebøkene; Babylon, Alexander den store, Romerriket, Europa, osv. Jeg har ikke sjangs til å gjengi hvor ufattelig nøyaktig og utrolige disse profetiene er, samt oppfyllelsen av disse profetiene!

Profetier angående Jesu første komme som Jesus oppfylte til punkt og prikke, samt profetier angående Jesu annet kommet som allerede er oppfylte (og dem som gjenstår): Profecies Fulfilled by Jesus' first coming / Second Coming Prophecies that are Fulfilled

Men så on topic

Slik jeg forestiller meg at himmelen kan være, er at vi ikke har fysiske kropper der. Det er sjelen våres som lever i himmelen, vi er som spøkelser kanskje? Når vi dør, da oppnår vi full innsikt. Altså, vi forstår alt sammen. Alle våre spørsmål er besvart. Vi har ingen kropp, dermed ingen kroppslige behov. (Slik som å spise, sove, drikke osv) Vi svever rundt i en slags selvtilfredshet.

Ja, jeg hadde også et ganske liknende bilde av Himmelen før... Da jeg ble omvendt, begynte det å gå opp for meg hvor mye bedre Himmelen som Bibelen preneterer, er. Bibelen presenterer en Himmel som er like fysisk og ekte og konkret som vår virkelighet her på jorden. Vi har fysiske kropper MED den åndelige dimensjonen, vi har skinnende lysklær slik som englene har, vi har full, universell frihet og en intens lykke som vil vokse med tiden. Det er natur, Guds gigantiske by, engler, andre intelligente vesener på andre bebodde planeter i det uendelig univers, det er prosjekter, mål, drømmer som blir virkelighet, intergalaktiske reiser (tro det eller ei ... Og jeg vet det høres sci-fi ut!), og stadig høyere mål og oppnåelser å strekke seg etter, stadig ny kunnskap om Gud og Hans skaperverk og tilegne seg, større, voksene kjærlighet overfor Gud og Jesus, ettersom man skjønner mer og mer om deres enormt kjærlige karakter og vesen... Man har adgang til Gud og ser Han som Han faktisk ser ut, vi skal bygge, plante, bo, gi og få, osv., osv. Da dette gikk opp for meg, skjønte jeg hvor attraktiv både Gud og Hans Himmel er, og hvor ekte det er.

Det er selvfølgelig mange problemer i en slik "himmel". Det kanskje mest åpenbare problemet, er vi den samme personen? Om vi får full innsikt, dør ikke den personen vi før var da? Om vi vet alt, da er vi da ikke bare en maske av vår jordlige person.

Vi skal være fullt ut gjenkjennelige, bare med perfekte og etter hvert mye større skikkelser og kropper. Alle vil gjenkjenne hverandre.

Et fristende svar på problemet kunne være å se på sjelen på samme måte som platon gjorde. At sjelen er udødelig, at den jordlige kroppen bare er en maske for sjelen. At hvem vi egentlig er er sjelen.

Interessant, det der. Nesten alle mennesker, også kristne, tror at sjelen er udødelig. Det var egentlig den aller første løgnen Satan kom med til Eva i første Mosebok. Gud hadde sagt at de måtte dø om de syndet, og slangen sa at de slettes ikke ville dø om de syndet. Eva gjorde Gud til en løgner ved å tro djevelen fremfor Gud, det var det som var synden. Man tror fremdeles i dag, at sjelen er udødelig.

Jeg vil gjerne ha kommentarer til min "himmel", syns du noe er feil med det jeg sier? Er det noen selvmotsigelser? Er det noe du ikke forstår? Skulle gjerne hatt litt input!

Les ovenpå. (:

Lenke til kommentar
Da jeg ble omvendt, begynte det å gå opp for meg hvor mye bedre Himmelen som Bibelen preneterer, er. Bibelen presenterer en Himmel som er like fysisk og ekte og konkret som vår virkelighet her på jorden. Vi har fysiske kropper MED den åndelige dimensjonen, vi har skinnende lysklær slik som englene har, vi har full, universell frihet og en intens lykke som vil vokse med tiden. Det er natur, Guds gigantiske by, engler, andre intelligente vesener på andre bebodde planeter i det uendelig univers, det er prosjekter, mål, drømmer som blir virkelighet, intergalaktiske reiser (tro det eller ei ... Og jeg vet det høres sci-fi ut!), og stadig høyere mål og oppnåelser å strekke seg etter, stadig ny kunnskap om Gud og Hans skaperverk og tilegne seg, større, voksene kjærlighet overfor Gud og Jesus, ettersom man skjønner mer og mer om deres enormt kjærlige karakter og vesen... Man har adgang til Gud og ser Han som Han faktisk ser ut, vi skal bygge, plante, bo, gi og få, osv., osv. Da dette gikk opp for meg, skjønte jeg hvor attraktiv både Gud og Hans Himmel er, og hvor ekte det er.

Vi skal være fullt ut gjenkjennelige, bare med perfekte og etter hvert mye større skikkelser og kropper. Alle vil gjenkjenne hverandre.

Oki.

Så vi mister vår frie vilje altså?

Eller er vi ikke i stand til å skade andre -- altså har vi mistet vår frie vilje.

Eller har vi ikke viljen til å skade andre -- altså var det unødvendig av gud å skape ondskapen i verden, da godhet kan finnes uten ondskap.

Dessuten må vi ha uendelig med minne, noe som betyr at vi er uendelig mye bedre i himmelen.

Hvorfor skapte han mennesket så uendelig mye mer usselt enn det han trengte å gjøre det?

På en skala mellom 1 og uendelig er mennesker omtrent en 2-er, hvor uendelig er det beste.

Beviset for det er jo nettopp det at vi må være UENDELIG bedre i himmelen enn på jorden bare for å kunne huske hva vi har gjort på de siste par millioner årene.

For ikke å nevne at himmelen må være uendelig mye mer komplisert, for med hvilkensomhelst rammer eller begrensninger er mengden gjøremål begrenset.

Med noen som helst begrensninger er uendelig liv meningsløse.

Så hvorfor skapte gud en verden så full av begrensninger og lidelse når han kunne skapt en verden som er tusen ganger bedre svært enkelt -- med tanke på at himmelen og mennesker i himmelen må være uendelig (som er høyere enn en million) ganger mer intelligent og blottet for fri vilje?

HVORFOR har vi viljen til å gjøre ondt på jorden når den ikke er nødvendig, og når viljen blir tatt fra oss i himmelen?

Jeg vil verken ha viljen eller evnen til å gjøre ondt.

Og i følge deg har vi verken viljen eller evnen til å gjøre ondt i himmelen, som betyr at vi ikke har fri vilje -- eller at gud har skapt en svært dårlig verden.

Og så off topic...

Jeg ser ingen problemer med at Bibelen er bokstavelig mht. at livet ble til på seks dager, for omtrent 6000 år siden. Og jeg overser ikke forskningen eller vitenskapen. Som jeg har skrevet før, så synes jeg det er alarmerende at man innenfor vitenskapen, har som utgangspunkt den tanken at slik som det er i dag, har det alltid vært før. Finner man så og så mye karbon-14, ser man på hvor lang halveringstid det organiske materialet har i dag, og konkluderer med at organismen levde for så og så mange millioner år siden. Kort sagt: Jeg er enig i at dette nok kan stemme om det var slik at forholdene på jorden og mengden med karbon-14 alltid hadde vært den samme - men som etterfølger av Bibelen, tror jeg ikke at jorden stort sett var den samme før og etter syndfloden. Du kan lese litt mer om dette her:

Det er kun et fåtall som gjenstår, faktisk. Disse profetiene anser jeg som et enormt bevis på at, ja, det er mennesker som har skrevet dem, men de har alle blitt inspirert av den samme Kilden, den samme og sanne Gud. Det er helt enormt, det er mye å lære og ekstremt kunnskapsrikt, men bitene begynner å falle på plass når man leser og sammenlikner med historiebøkene; Babylon, Alexander den store, Romerriket, Europa, osv. Jeg har ikke sjangs til å gjengi hvor ufattelig nøyaktig og utrolige disse profetiene er, samt oppfyllelsen av disse profetiene!

Profetier angående Jesu første komme som Jesus oppfylte til punkt og prikke, samt profetier angående Jesu annet kommet som allerede er oppfylte (og dem som gjenstår): Profecies Fulfilled by Jesus' first coming / Second Coming Prophecies that are Fulfilled

Answeringgenesis er en elendig kilde på kritikk av vitenskapen.

Kilden aner ikke hva den snakker om og er så villedende og tåpelig at jeg blir irritert.

Først og fremst: Det har ikke vært noen verdensomspendende flod.

Beviser:

Det finnes millioner av insektsarter.

Rovdyr trenger mat i det fri, og hvis det er to antiloper blir de spist den første uken av de to hyenene, de to savannekrokodillene, de to løvene eller de to gepardene.

Sebraenen blir spist av de andre rovdyrene og det samme gjelder bøflene.

Sjiraffene, nesehornene, apene og elefantene overlever -- men de tre andre planteeterene MÅ dø for at rovdyrene skal overleve.

Verken to eller hundre individer er nok til å formere seg til millioner av individer med den variasjonen vi har i dag:

Variasjonen er for stor: Vi vet at det har fantes hundretusener av individer av de fleste arter for 10 000 år siden basert på den genetiske variasjonen som foreligger blant alle artene den dag i dag.

Hvordan overlevde sopper floden når verken soppene eller sporene overlever oversvømmelse?

Hvordan overlevde ferskvannsfisk floden?

Hvordan overlevde saltvannsfisk floden dersom ferskvannsfisk overlevde?

Hvordan overlevde krepsdyrene som lever på bunnen av vannet?

Hvordan overlevde krepsdyrene som lever på bunnen av sjøen?

Hvordan overlevde algene som flyter på toppen av vannet og som er avhengige av saltvann?

Hvordan overlevde sneglene?

Hvordan overlevde meitemarkene, og hvordan i alle helveter klarte man å spre avle opp og spre 1 000 000 000 000 000 000 meitemark over hele verden -- når disse knapt nok klarer å spre seg 100 meter i året og er LIVSVIKTIG for trær og planter verden over?

Hvordan overlevde bakteriefloraen i jorden?

Hvordan overlevde lav og mose?

Religiøse psuedovitenskapsfolk går først ut i fra at det har vært en flod, og forsøker så å forklare problemene.

Ekte vitenskap ser først på problemene og forsøker så å finne løsningen som passer med problemene, mens de religiøse forsøker å tvinge problemene til å passe modellen sin.

Man løser ikke spørsmål ved å ta et svar og forme alle spørsmålene slik at de passer til svarene, man besvarer spørsmålene og ser på svarene.

Jeg nevnte netopp EN grunn til at en verdensomspennende flod er usansynlig, basert på barneskolepensum.

Hvis vi går inn i geologien sin verden: Læren om jorden, stein og fjell sin historie finner man heller ikke spor etter en verdensomspennende flod.

Floder setter spor, og man vet hvordan flere uker lange floder påvirker fjell og bakke.

Det finnes ikke rester av en midlertidig flod, og en midlertidig flod forklarer ingenting i geologien eller fossiler.

Spør hvilkensomhelst NØYTRAL geolog om det har vært en verdensomspennende flod.

Spør tusen.

Spør hundre tusen.

Svaret er nei.

Man kan ikke finne noe som tyder på at det har vært en verdensomspennende flod, og forsøket på å lage beviser fabrikeres av kreasjonister, men de er av typen "Månen er rund, månen er hvit, månen er en ost!".

De baserer seg ikke på vitenskap, men grunnløse antagelser som støtter deres hypoteser.

Månen er rund, månen er hvit, men månen er ingen ost -- vi har mye bedre forklaringer på at månen er hvit og at den er rund -- og det samme gjelder for de fleste andre fenomener.

Answeringgenesis er en farlig side:

De kombinerer fakta med blank løgn:

http://www.answersingenesis.org/articles/n...prove-the-bible

Det begynner med fakta -- for å gi inntrykk om at artikkelforfatterene vet hva de snakker om.

Masse fakta.

Fakta som de fleste ikke forstår, og man går inn i en apatisk status -- dersom man ikke er spesielt interessert i naturvitenskap.

Så aksepterer man alt som står der fordi man ikke lengre er kritisk til kilden fordi de har overlesset deg med informasjon og opptrer vitenskapelig overlegne.

Men de er ikke det: De har bare sakset informasjon fra wikipedia og lagt til sin egen mening midt inni og på slutten.

Bare se her:

Dr. Willard Libby, the founder of the carbon-14 dating method, assumed this ratio to be constant. His reasoning was based on a belief in evolution, which assumes the earth must be billions of years old. Assumptions in the scientific community are extremely important. If the starting assumption is false, all the calculations based on that assumption might be correct but still give a wrong conclusion.

En blank løgn.

Og så går de videre og presenterer kjente svakheter med karbon-14 dateringer og forsøker å få det til å se ut som om vitenskapen ikke har inrømmet svakhetene med metoden, og får det til å se ut som om karbon-14 datering brukes på fossiler.

Det stemmer simpelthen ikke!

Karbon 14 er effektivt på materialer som er under 400 000 år.

ANDRE radioaktive isotoper med samme egenskaper kan brukes for å datere fossiler lengre tilbake.

Og høydepunktet med disse andre radioaktive isotopene er:

NÅR de deles -- så får man et uvanlig reststoff som også kan spores.

Når 40K-Argon deles (mister et nøytron) får man 40Argon eller 39Argon.

Disse molekylene er alltid og kan bare være resultatet av 40K-Argon, så man kan altså VITE MED SIKKERHET både mengden av dette stoffet som fantes på den gitte tiden OG OGSÅ MENGDEN SOM ER IGJEN; Altså hvor mye av stoffet det fantes på den tiden og hvor lenge det faktisk er siden.

---

Virkelig.

Les en ordentlig kilde på radiometrisk-datering.

Ikke radiokarbon-datering -- men radiometrisk-datering, da radiokarbon er en nærmest uvesentlig liten del av feltet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiometric_dating

Dessuten gir de inntrykket av at seriøse forskere måler innholdet av isotoper i fossiler -- det stemmer ikke, man måler innholdet i fjellet rundt fossilene.

Så når de lister opp forsøk gjort på kull for å diskreditere radiokarbon-datering lurer de bare folk som ikke vet noenting om karbondatering eller radiometrisk-datering -- men de lurer og lyver uansett.

...

Videre -- hvordan i pokkers navn kom Amerika helt bort dit på 6000 år?

Vi vet ved å studere fjellene på østkysten av amerika at kontinentet har vært forbundet med Eurasia.

image187.gif

Jorden for 300 millioner år siden, basert på steintyper forskjellige steder i verden og på data for kontinentplatedrift.

pangaea.gif

Et bilde som viser hva vi VET om platenes drift de siste 300 000 000 årene.

Bevisene som ligger bak disse datene er så overveldende at man aktivt må unngå vitenskapelige kilder og den vitenskapelige metode for å kunne påstå noe annet.

Og hva får man når man ikke følger den vitenskapelige metode:

Frem en tanke. Still mange kritiske spørsmål om den tanken, finn svar på spørsmålene, sett svarene i system og se om de besvarer spørsmålene tilfredsstillende UTEN å tøyes -- hvis ikke svarene støtter tanken, så er tanken helt sikkert feil.

ALT av teorier innen vitenskapen har overlevd disse kristiske spørsmålene.

Verdensfloden har ikke overlevd et eneste kritisk spørsmål av de de første nødvendige spørsmålene:

Hvor kom vannet fra og hvor ble det av? Flodhypotesen feiler da det ikke kan besvares tilfredsstillende

Hvordan overlevde livet floden? Flodhypotesen feiler, da det ikke kan besvarers tilfredsstillende

Hvordan ville en slik flod påvirket verden? Flodhypotesen feiler da svarene ikke stemmer med virkeligheten

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Dette er skikkelig OT, men jeg bare må si det: Du har en slik herlig måte å få frem tingene på Andre1983! :)

Du klarer å gjøre vanskelige ting lettfattelig og enkelt! Glimrende skrevet, som vanlig! :)

Til Mennesket:

Les det denne mannen skriver, for er det noen som noengang vil klare å få deg til å fatte noe om hva vitenskap er for noe så er det denne mannen! :)

Lenke til kommentar
HVORFOR ender ikke gud lidelsen og gir oss kunnskap, da kunnskap på ingen måte kan være et onde?

For å vende tilbake til startspørsmålet, så er det en god del mennesker som ikke ønsker kunnskap fra Gud og ikke vil ha kontakt med Gud. Tenk bare på hvordan Jesus helbredet mennesker, mens noen som så på ble sintere og sintere og planla å få ham av veien. De som ikke vil ha kontakt med Gud får oppfylt sitt ønske også i evigheten.

Lenke til kommentar

Du tar forbehold om at det som står om denne jesus fyren ikke nødvendigvis er sant, ikke sant? Det virker som du tror det som står der er ren uforfalsket sannhet, men faktum er at vi kun har EN kilde om denne jesusen og det er bibelen og det er litt lite å støtte seg på skjønner du...

Selv om det står der er det ikke nødvendigvis sant. Dette har merkverdig lite kilder for at så mange tror på dette syntes jeg....

Hvordan vet du foreksempel at det er mange mennesker som ikke vil ha kunnskap fra gud? Dette blir jo bare spekulasjoner da ingen noensinne har sett gud og det er heller ingen som har fått noe kunnskap derfra, så i så måte så gjelder det val alle det da, siden ingen har fått noe kunnskap derfra? Nyforelskelse i jesus typen er IKKE kunnskap, bare så det er sagt, det er kun forelskelse... :) Så hvor tar du disse spekulasjoner fra? Finner du dem på selv eller har du gått kurs?

Lenke til kommentar
Slik jeg forestiller meg at himmelen kan være, er at vi ikke har fysiske kropper der. Det er sjelen våres som lever i himmelen, vi er som spøkelser kanskje? Når vi dør, da oppnår vi full innsikt. Altså, vi forstår alt sammen. Alle våre spørsmål er besvart.

Hvordan kan vi "forstå alt sammen", eller noe som helst, uten hjerner?

Om vi først går med på at det finnes i himmelen, da kan vi like gjerne gå med på at himmelen ikke er nødt til å følge fysiske lovene som gjelder i vårt univers.

Nå var hovedpoenget mitt å poengtere at Bibelen ikke kan anses som historisk korrekt. Jeg brukte da skapelsen av mennesket som et eksempel. Jeg er ganske sikker på at det er en del andre unøyaktigheter og direkte historiske feil i bibelen. Noe som ikke er rart, med tanke på at mange av tekstene i bibelen gjerne ble skrevet mange hundre år etter at det skjedde. Uansett poenget mitt var, at bibelen er ikke historisk korrekt. At bibelen er en nyttig kilde er det ingen som bestrider.

Det er ikke skrevet på vanlig dagligdags språk, nei. Men f.eks. er profetiene om verdensrikene som skulle (og skal) komme, presentert overraskende rett-fram og direkte i Daniel 2. Det handler om Nebukanesar som får en drøm om en statue av forskjellige metaller, der Daniel forteller ham at alle metallene representerer de store rikene som skal komme over jorden. Helt til slutt, kommer en stein utenifra og slår i stykker beina på statuen, slik at hele statuen knuses. Steinen vokser og fyller hele jorden som et digert fjell. Dette representerer Guds rike som skal komme og avløse det siste store verdensriket (tærne og føttene som delvis er av jern og delvis av leire. Dette de europeiske statene, og at de ikke skal kunne forenes sammen, om så ved giftermål. Hitler, Karl den store, Napoleon, osv., prøvde alle å forene Europa - ingen lyktes).

Les mer om det her: Daniel 2 - Verse by verse

But after you shall arise another kingdom inferior to yours; then another, a third kingdom of bronze, which shall rule over all the earth. And the fourth kingdom shall be as strong as iron, inasmuch as iron breaks in pieces and shatters everything; and like iron that crushes, that kingdom will break in pieces and crush all the others. Whereas you saw the feet and toes, partly of potter's clay and partly of iron, the kingdom shall be divided; yet the strength of the iron shall be in it, just as you saw the iron mixed with ceramic clay. And as the toes of the feet were partly of iron and partly of clay, so the kingdom shall be partly strong and partly fragile. As you saw iron mixed with ceramic clay, they will mingle with the seed of men; but they will not adhere to one another, just as iron does not mix with clay.

Jeg vil kalle denne profetien noe helt annet enn rett-frem og direkte.

Jeg forstår hva du mener, dud. Med den kunnskapen jeg har tilegnet meg om Bibelen, opprinnelse, bøkene, innholdet, profetier og løfter, så kan jeg bare si at man kan ALDRI vite før en graver dypere. Jeg har ikke kikket mye på Koranen eller andre bøker, men Bibelen er faktisk den eneste boken som har dusinvis av profetier som rent historisk gikk og fortsatt går i oppfyllelse. Det er kun et fåtall som gjenstår, faktisk. Disse profetiene anser jeg som et enormt bevis på at, ja, det er mennesker som har skrevet dem, men de har alle blitt inspirert av den samme Kilden, den samme og sanne Gud. Det er helt enormt, det er mye å lære og ekstremt kunnskapsrikt, men bitene begynner å falle på plass når man leser og sammenlikner med historiebøkene; Babylon, Alexander den store, Romerriket, Europa, osv. Jeg har ikke sjangs til å gjengi hvor ufattelig nøyaktig og utrolige disse profetiene er, samt oppfyllelsen av disse profetiene!

Hvorfor har du ikke sjans til å gjengi hvor uffatelig nøyaktig og utrolige disse profetiene er?

Klikket fort gjennom de linkene, kunne ikke akkurat finne noen oppsiktsvekkende profetier. Det var for det meste av typen:"Jesus blir født av en jomfru, det kommer til å falle stjerner fra himmelen eller at et stort jordskjelv kommer."

Men så on topic

Ja, jeg hadde også et ganske liknende bilde av Himmelen før... Da jeg ble omvendt, begynte det å gå opp for meg hvor mye bedre Himmelen som Bibelen preneterer, er. Bibelen presenterer en Himmel som er like fysisk og ekte og konkret som vår virkelighet her på jorden. Vi har fysiske kropper MED den åndelige dimensjonen, vi har skinnende lysklær slik som englene har, vi har full, universell frihet og en intens lykke som vil vokse med tiden. Det er natur, Guds gigantiske by, engler, andre intelligente vesener på andre bebodde planeter i det uendelig univers, det er prosjekter, mål, drømmer som blir virkelighet, intergalaktiske reiser (tro det eller ei ... Og jeg vet det høres sci-fi ut!), og stadig høyere mål og oppnåelser å strekke seg etter, stadig ny kunnskap om Gud og Hans skaperverk og tilegne seg, større, voksene kjærlighet overfor Gud og Jesus, ettersom man skjønner mer og mer om deres enormt kjærlige karakter og vesen... Man har adgang til Gud og ser Han som Han faktisk ser ut, vi skal bygge, plante, bo, gi og få, osv., osv. Da dette gikk opp for meg, skjønte jeg hvor attraktiv både Gud og Hans Himmel er, og hvor ekte det er.

Det høres i allefall ut som en mye bedre "himmel" enn den jeg tenkte meg ut.

Vil vi fortsatt opptrå som mennesker? Vanskelig å tenke seg i en verden uten smerte, lidelse, hat, ondskap osv. Er det slik å forstå at når vi kommer til himmelen blir vi pur gode? Blir vi ikke da en annen person? Kanskje det er like greit om vi er lykkelige?

Interessant, det der. Nesten alle mennesker, også kristne, tror at sjelen er udødelig. Det var egentlig den aller første løgnen Satan kom med til Eva i første Mosebok. Gud hadde sagt at de måtte dø om de syndet, og slangen sa at de slettes ikke ville dø om de syndet. Eva gjorde Gud til en løgner ved å tro djevelen fremfor Gud, det var det som var synden. Man tror fremdeles i dag, at sjelen er udødelig.

Tanker om sjelen er kanskje noe av de meste eldste og grunneleggende tanker. Er vel ingen filosof som ikke har hatt sine tanker om sjelen. :)

Lenke til kommentar
Om vi først går med på at det finnes i himmelen, da kan vi like gjerne gå med på at himmelen ikke er nødt til å følge fysiske lovene som gjelder i vårt univers.

Om vi skal gå med på noe bare fordi vi går med på noe annet, ja da kan vi likesågodt også gå med på at himmelen er en skive loff.

Lenke til kommentar

Om vi skal gå med på noe bare fordi vi går med på noe annet, ja da kan vi likesågodt også gå med på at himmelen er en skive loff.

Om du leser postene mine, da ser du at dette er et tankeekspriment. Det er ikke på noe som helst måte en slags overbevisning jeg har. I slike tanker kan jeg tillate meg hva jeg vil, i prinsippet kan jeg tenke meg at himmelen er en skive loff. Å prøve å forklare overnaturlige tankeekspriment med de naturlovene vi opperer med blir derfor dumt spør du meg. Jeg kan selvfølgelig rasjonalisere tankene mine til å gi mer mening. F.eks. sjelen kommer til et annet univers der andre fysiske lover bestemmer. Eller at sjelen lever i en dimensjon der som vi ikke kan sanse osv osv osv. Men alt i alt er det ganske fåfengt og har ingen rot i virkeligheten.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...