Gå til innhold

Ny PC, i5 eller i7?

Anbefalte innlegg

Hei, det er MANGE år siden jeg har vært i butikken å kjøpt ny PC. Så er snart på tide. Og her trenger jeg hjelp til å sette opp min nye "fremtids" rettet PC.

Jeg bruker pc-en min til å se filmer på TV-en, og leser nyheter + facebook. Men jeg ønsker ikke en slik liten HTPC.

Jeg har funnet kabinettet, Corsair Obsidian Series 800D. og har sett på Corsair HX750W og Corsair HX1000W.

Lengre enn det har ikke jeg kommet, for her lurer jeg på om jeg bør velge Intel Core i5 eller i7? Hvilke type skjermkort, med HDMI output, lydkort blir nok noe med TrueHD og DTS-HD MA.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, ønsker en "fremtids" rettet PC. Takk for all hjelp.

Endret av podtop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første finnes det ikke noe som i realiteten kan kalles fremtidsrettet PC. Om et år er det fleste delene selv om man velger high end i dag middelklasse når det gjelder ytelse.

Og får å si det direkte, til å se film, facebook og lese nyheter skyter du særdeles langt over mål. Til det holder en PC til 3 - 4 000 kr i lange baner. Med rette valg vil den til og med være oppgraderbar. Om du ikke har tanker om spill eller tung videobehandling er nesten hver krone utover 4 000 bortkastet.

Kabinettet du har valgt er et ekstremkabinett myntet primært på de av oss som har strømkrevende oppsett med høy krav til lufting og ønsker f.eks hot-swap på disker.

Dersom du ikke skal ha kraftigere skjermkort eller klokke i vilden sky så er også 750 eller 1 000 Watt helt unødvendig.

Og du trenger langt fra velge noen typisk "liten HTPC" løsning på kabinettfronten, det finnes både HTPC kabinett av akseptabel størrelse og andre kabinett som gir muligheter framover om man skulle ønske å bygge ut oppsettet.

Kabinett: Lian Li PC-A05 er et lekkert lite kabinett som bør egne seg. Andre alternativer er; Antec Fusion Remote Max, Silverstone sine større HTPC kabinett med flere.

CPU, Hovedkort: Til ditt formål ville jeg valgt et oppsett basert enten på nVidia Geforce 9400 hovedkort og en rimlig Intel 775 basert CPU, eller et oppsett basert på AMD sitt 785G hovedkort og en Athlon II X2 basert CPU. Begge disse har power nok for film i full-HD gjennom det integrerte skjermkortet.

Det som varierer er støtte for HD-lyd via HDMI. Men nå skal vel ATI HD 5750 lanseres i morgen, og det har vel støtte for alt. AMD vil være det mest oppgraderbare. Om du kjøper et lydkort eller det heller ikke sikkert du får HD-lyd, man må også ha programvare som støtter dette, samt ny nok surround forsterker. HD-lyd kan kun overføres via HDMI. Faktisk er det bare et lydkort i dagens marked som har noen hensikt, nemlig Auzentech Auzen X-Fi HomeTheater HD . Dette mikser video og lyd og gir skikkelig bitstream lyd.

Minne: 4GiB av rett type minne.

Strømforsyning: En Corsair HX450 vil være en glimrende PSU.

Andre har sikkert andre syn, men slik du skisserer din bruk ville jeg droppet tanker på i5, i7, 2000 kr kabinett og ditto PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...