Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg lurte på hva som ville være ett passelig bra førstegangs speilrefleks?

Dette skal helst være noe som tåler litt og være av litt god kvalitet så jeg slipper å kjøpe om og om og om igjen:) Gjerne ett kamera som kan ta litt fra avstander ellers tror jeg ikke har noen veldig store krav.

-André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar

Hvilket kamerahus du velger har egentlig ikke så mye å si. Det er et par forskjeller mellom de forskjellige merkene, men alle er i stand til å produsere gode bilder, og det vil ta lang tid før det er kameraet og ikke fotografen som er begrensningen.

Mitt tips blir derfor å prøve alle kamerahusene du har råd til, for så å velge det du liker best. Det er viktig at det ligger godt i hånden og at knappene ligger naturlig for din hånd.

Den største forskjellen på billige og dyrere kamerahus er hvor robust de er, hvor mange knapper og kontroller de har og søkeren. Selve bildekvaliteten er ikke lett å skille (med mindre det er under veldig spesielle forhold).

Av utstyr trenger du egentlig ikke noe særlig til å begynne med. Du må ha et minnekort og et objektiv. Av objektiv vil jeg anbefale et av de vanlige 18-55 "kit-objektivene". De er billige og dekker et fint område (fra lett vidvinkel til lett tele). Seinere kan du heller finne ut hva du savner ved det objektivet, og du vil være mye bedre rustet til å gjøre et kvalifisert valg av nytt objektiv.

Skal du gå ett skritt opp fra kit-objektivene vil jeg anbefale Sigma 18-50 f/2,8 eller Tamron 17-50 f/2,8. Disse har bedre lysstyrke (egner seg bedre for fotografering i mørke omgivelser, f.eks inne) i tillegg til at de generelt er noen hakk bedre optisk.

Skal du ha noe mer må det være blits (den innebygde blitsen på kameraet er ikke noe særlig, det er mer en nødblits) og stativ. Begge deler er veldig nyttig, men ikke noe du ha med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...