Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil snakke med psykolog, men tør ikke!

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Jeg er en gutt på 17 år. Jeg er ganske deprimert for tiden. Har vært det i 2 år. Nå vil jeg snakke med en psykolog om problemene mine, men jeg er usikker på om jeg er modig nok. Har snakket litt med noen av vennene mine om problemene, men ingen av dem er jo psykologer så de kan jo ikke gi noen diagnose og heller ikke gi med medisiner mot depresjon. Noe som jeg tror at jeg trenger.

Hvis dere var i mitt tilfelle, hva ville dere ha gjort?

Alle svar mottas med stort takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da opplagt hva du må gjøre? Du sier selv at det ikke fungerer å gå til vennene dine, og du mener at du kanskje burde fått medisiner. Så enten manner du deg opp til å gå til psykologen eller så gjør du det ikke. Det er helt opp til deg. Mener ikke å være hjerteløs men det er altså de valgene du har. Synes du skal gå til psykolog, han/hun er nok så snill og grei så ;)

Lenke til kommentar

Psykologer kan ikke skrive ut medisiner, men de samarbeider som oftest tett med en lege (vanligvis fastlegen din) slik at det ikke er noe problem å få de medisiner psykologen mener du trenger. Du vil måtte snakke med en lege for å få medisiner, men da går det mest i prat om effekt/bivirkninger av medisinen, siden psykologen tar seg av samtaleterapidelen.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er riktig å ta utgangspunkt i at man skal gå til behandling for å få medisiner. Mange kommer seg ut av depresjoner uten å noen form for medikamenter, og det er det du bør satse på å klare.

Og når du er nølende som du er nå, er det bare å hoppe i det. Det blir i hvert fall ikke bedre av å ikke gjøre noe, og det er gjerne en del ventetid før du kommer inn i systemet og får behandlingen du skal ha. Så jo før jo bedre.

Lenke til kommentar

Medisiner kan hjelpe, samtaleterapi kan hjelpe mer. Medisiner kan du få med en gang, psykolog er det gjerne 3 måneders venteliste på.

Ser virkelig ingen grunn til å råde folk til å unngå medisiner. Det er selvfølgelig ikke noen garantert kur, men det hjelper mange og risikoen er minimal. Ja, det er mulig å klare seg uten medisiner, men hvorfor? Skal du la være å bruke krykker om du brekker beinet?

Lenke til kommentar

Å gå inn i behandling med det mål å få piller raskest mulig, er det jeg reagerer på.

Ja, mange har hatt god hjelp av medisiner, og har man virkelig behov, skal man selvsagt ta dem. Men det er viktig å huske at det finnes andre, mer langsiktige behandlingsmåter, og det er disse som burde være førsteprioritet.

Mange opplever mye ubehag og problemer ved å gå på antidepressiva, og mange leger har lett for å se på medisiner som den første og beste løsningen. Men det er ikke alltid riktig, og derfor er det viktig at man er bevisst på alternativene.

Lenke til kommentar

Det er bare tull å begynne med antidep. før du har fått det anbefalt av lege eller psykolog. I din alder er det barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk som er mest aktuelt og jeg ville anbefalt deg å snakke med fastlegen din så du får deg en prøvetime så fort som mulig.

Du er ung, og jeg vet akkurat hvor kjedelig det er å være så trist. BUPP hjalp masse for meg, så kommer psykolog senere (oftest etter fylte 18). Bare send en PM hvis du trenger mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...