Nickkk Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Heisann folkens Jeg har gått 1 år på TIP og 1 år på maritime fag, nå seiler jeg som motormann lærling på skip i DOF. Det jeg lurte på om det var noen som har peiling og har lyst til å ta av litt tid å hjelpe meg hva jeg trenger for å komme meg over på platform? blandt annet hva jeg kan jobbe der som og hvilke videre utdanning jeg trenger. er det teknisk fagskole jeg skal ta eller noe annet? og hvis jeg så tar teknisk fagskole hva jobber du som da på platform? siden på båt er det nå ganske simpelt 3/2/1maskinist - chief, er det noe det samme på platform? og trenger jeg så og så mye fartstid? eventuelt at jeg må begynne på flyterigg? Har googlet litt men det er jeg ikke akuratt ekspert på hehe. Takker for tiden din Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Hei. Kan alltids gi deg noen råd slik at du hvertfall kan finne ut hvordan du skal starte. Da jeg gikk VGS eksisterte ikke TIP så jeg vet desverre lite hva det innebærer. Du går i lære innen motormann så da regner jeg med det er mekanisk du skal bli fagarbeider innen. Har du jobbet på skip så kan jeg ikke se annet enn at det vil være positivt for din del. Du jobber da sannsyneligvis med ventiler, rigging, motor relaterte oppgaver osv. Når det kommer til å få seg jobb offshore så baserer de gode og dårlige tidene seg på fryktelig mange faktorer. Det går på alt ifra alder på personell, oljepriser, prosjekter som firmaene har, kommende kontrakter og my mer. Når man starter offshore så er det operatør firmaene som er det store målet å jobbe for. Her er det ofte bedre lønnsvilkår, bedre rotasjoner og tryggere jobb. Det er dog mange som streber for å få disse stillingene. Derfor begynner de fleste i kontraktørselskap for å opparbeide seg offshore kompetanse og erfaring. Arbeidet offshore er relativt forskjellige i forhold til land og det tar litt tid å sette seg inn i rutiner og prosedyrer. Det finnes ingen spesifike stillinger offshore for teknisk fagskole elever, men det er aldri negativt å ta videre utfanning som du kan søke på uten lengere erfaring. men er skole noe du ønsker og har motivasjon til så anbefaler jeg deg å fullføre skolegangen. Det er noe jeg selv driver med og det åpner for større marked når det kommer til fremtidig arbeid. De vanlige fagarbeider stillingene krever ikke lengere utdanning enn fullført videregående skole samt læretid. Du har ikke samme stillingssystem innen fagarbeider yrket på en plattform som på skip. Du vil dog kanskje gå under stillingen Senior mekaniker om du har jobbet der lenge. Det er dog ikke en offisiell stillingstittel. Hvor mye fartstid du trenger finnes det intet fasitsvar på. Det er helt avhengig av "request and demand" prinsippet. Man har gode og dårlige tider og der av bestemmes hva eller hvem firmaene trenger å ansette. Tror jeg har klart å svare sånn nogenlunde på spørsmålene dine nå. Om du ønsker å ha noe utdypet så må du ikke være redd for å rette spørsmål Endret 13. oktober 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Tusen takk for veldig nyttig svar! Jeg er jo bare 19 for øyeblikket så ganske så "scratched" på erfaring, men må finne ut hva jeg skal studere videre. jeg regner med å bare gi meg nå etter læretiden og søke på platform vil vell egentlig ikke akuratt dra meg noe langt i gradene om jeg får jobb i det hele tatt siden det virker som er vanvittig "opptatt" marked. Men hvordan er jobbsituasjonen i dag? om jeg tar teknisk fagskole nå, er det forsatt en "must" å kjenne noen som kan evt anbefale deg eller skaffe deg en jobb for å komme seg over på platform? siden jeg kjenner så og si ingen som "har noe de skulle ha sagt" i platform bransjen og det frister veldig lite å begynne å reise på skip igjen for å løse ut maskinist sertifikater. + 1 ting til, jeg har jo STCW sikkerhetskurs, har jeg ikke akuratt papirene forann meg her nå, men det er hvertfall basis kurset du trenger for å seile på sjøen, på platform/rig regner jeg med du trenger helikopter kurs og? er dette dyrt ? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei igjen Alle må starte en plass og det er jo naturlig at du ikke har så mye erfaring i en alder av 19 år. Jobb situasjonen idag er ikke så fryktelig gal. Er en del selskaper som søker folk for tiden og det skulle være fullt mulig å få seg en jobb om man er heldig. Dette er en fryktelig tynn flaskehals og ekstremt mange søker om få plasser. Eksempelvis kan være statoil som utlyser 20 stillinger og får 1600 søknader. Jeg vil ikke si at det er et "must" å kjenne noen som jobber på platform allerede, men det er jo heller aldri negativt. Når du sier at du ikke kjenner noen som har noe de skulle ha sagt, så kan jeg nevne at personene du kjenner ikke trenger å sitte på en fin stilling langt oppe i systemet. Personen jeg kjente er fagarbeider, men vet dog ikke om det hjalp meg stort annet en at han kunne si at jeg er en normal og oppegående fyr. Jeg har trossalt aldri jobbet med han før. For å jobbe på plattform så må man ha grunnleggende sikkerhetskurs. Jeg vet ikke om man kan konvertere STCW sertifikatet på noen måte. Helikoptervelt får man i pakken med grunnleggende sikkerhetskurs. Tror kurset ligger på rundt 15 000,- kroner. Så må man selvsagt ha kost og losj i tillegg. Er bare å spørre om det skulle være noe mer. Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Hei igjen Alle må starte en plass og det er jo naturlig at du ikke har så mye erfaring i en alder av 19 år. Jobb situasjonen idag er ikke så fryktelig gal. Er en del selskaper som søker folk for tiden og det skulle være fullt mulig å få seg en jobb om man er heldig. Dette er en fryktelig tynn flaskehals og ekstremt mange søker om få plasser. Eksempelvis kan være statoil som utlyser 20 stillinger og får 1600 søknader. Jeg vil ikke si at det er et "must" å kjenne noen som jobber på platform allerede, men det er jo heller aldri negativt. Når du sier at du ikke kjenner noen som har noe de skulle ha sagt, så kan jeg nevne at personene du kjenner ikke trenger å sitte på en fin stilling langt oppe i systemet. Personen jeg kjente er fagarbeider, men vet dog ikke om det hjalp meg stort annet en at han kunne si at jeg er en normal og oppegående fyr. Jeg har trossalt aldri jobbet med han før. For å jobbe på plattform så må man ha grunnleggende sikkerhetskurs. Jeg vet ikke om man kan konvertere STCW sertifikatet på noen måte. Helikoptervelt får man i pakken med grunnleggende sikkerhetskurs. Tror kurset ligger på rundt 15 000,- kroner. Så må man selvsagt ha kost og losj i tillegg. Er bare å spørre om det skulle være noe mer. Hvis jeg ikke har missforstått så er det kun helikopter delen jeg trenger, og fant tilfeldigvis ut i dag at en jeg faktisk har kjent i noen år er platformsjef i statoil, men så får høre litt med hva han sier og Har og hørt rykter om at teknisk fagskole er ikke det beste å ta innen platform arbeid, har du noe peiling på om det er mulig å gå fra motormann studie og over på evt boreteknikk uten å måtte ta hele videregående opp igjen? om rykte i det hele tatt stemmer da hehe Edit: Ops, glemte å takke for svar! Endret 13. oktober 2009 av nickvaage Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Om du kjenner en som jobber som plattformsjef som kan si noen pene ord om deg så er det en bra start. Hvem er det som sier at det ikke er lurt å ta teknisk fagskole ? All relevant skole som du kan få med deg er så bra som det kan bli. Det viser at du tar iniativ og at du ønsker å lære mer, dessuten blir du dyktigere innen faget ditt. Jeg synes at du skal holde deg til Mekanisk om du trives som det. Når det kommer til brønnboring så har det omtrent blitt nådagens klondyke. Det er haugevis med mennesker som kaster seg på borekurs for å forsøke å havne i oljen, men det er dog ikke så lett som mange skole vil ha det til. Det er mange boreselskaper som krever teknisk fagskole innen boring eller sender ansatte på en slik utdanning. Man skal også helst komme fra en skole, f.eks Stavanger offshore tekniske eller ha en lignende utdanning. Folkene som ansetter i denne bransjen får hundrevis av søknader, og velger naturligvis de som er best kvalifisert for jobben. Har du tatt ett 6 mnders kurs så er det haugevis med mennesker som også har dette. Konklusjonen er at om du liker det du jobber med nå, så ikke gamble på at du liker boring. Hold deg til yrket og sats på å få jobb innen det. Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Om du kjenner en som jobber som plattformsjef som kan si noen pene ord om deg så er det en bra start. Hvem er det som sier at det ikke er lurt å ta teknisk fagskole ? All relevant skole som du kan få med deg er så bra som det kan bli. Det viser at du tar iniativ og at du ønsker å lære mer, dessuten blir du dyktigere innen faget ditt. Jeg synes at du skal holde deg til Mekanisk om du trives som det. Når det kommer til brønnboring så har det omtrent blitt nådagens klondyke. Det er haugevis med mennesker som kaster seg på borekurs for å forsøke å havne i oljen, men det er dog ikke så lett som mange skole vil ha det til. Det er mange boreselskaper som krever teknisk fagskole innen boring eller sender ansatte på en slik utdanning. Man skal også helst komme fra en skole, f.eks Stavanger offshore tekniske eller ha en lignende utdanning. Folkene som ansetter i denne bransjen får hundrevis av søknader, og velger naturligvis de som er best kvalifisert for jobben. Har du tatt ett 6 mnders kurs så er det haugevis med mennesker som også har dette. Konklusjonen er at om du liker det du jobber med nå, så ikke gamble på at du liker boring. Hold deg til yrket og sats på å få jobb innen det. Heisann! takk for svar igjen =) Har tenkt litt på det og kan være jeg velger å ta Teknisk fagskole --> Maskin ingeniør bachelorsgrad og deretter kansje ta mastergrad, det virker litt fristende, men er jo en tung og lang studie. Burde vell egentlig gå fint, han nevte at jeg kunne ta kontakt med odfjell drilling eller KCA etter teknisk fagskole for å sette opp en eventuell kombinasjon av ingeniørstudier + jobbing, men det tar jeg som det kommer. Så ja, får vell begynne på teknisk fagskole å ta det derfra Igjen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå