Gå til innhold

Bør jeg oppgradere, og hva er viktigst?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bygde ny maskin for et par år sida og lurer på hvordan ståa er i dag.

Jeg har følgende specs:

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775

Prosessor: Intel Core Duo E8400 (ikke klokket)

Ram: 4 gig, 800mhz, ddr2 (vet hovedkortet støtter 1000Mhz, men det var dyrt dengang)

PSU: Mist 500W, ATX 2.2, 20/24 pins

Skjermkort: NVIDIA Geforce 8800 Gts, 512

Føler jeg fortsatt kan kjøre det meste, men ikke på topp ytelse. Hvor er nøden størst? Hva bør jeg bytte ut først?

Ja, også hadde jeg tenkt til å spille.

Specs også her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=66885

Takker for alle svar. :!:

Endret av hamonrye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må alltid vente minst 24 timer før du bumper.

CPUen holder lenge enda (kan alltids klokke hvis du skal ha mer ytelse i spill), men skjermkortet kan godt byttes ut. Hadde gått for et HD5870, kanskje en ny PSU pluss ny RAM.

Av PSU så skal Chieftech og MIST være bra, en modulær strømforsyning hadde kanskje også vært noe å tenke på?

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Tja, har selv et oppsett som ligner litt på ditt, har gjort følgende :

*Os Win 7 Rtm.

*Skjermkort oppgradert til Ati 4870 etter at 8800 tok kvelden.

*Cpu overclocket til 2.8Ghz , vurderer å bytte den til en Quad på 3.2Ghz.

*Minnemengde økt til 8Gb.

Utifra ditt oppsett :

*Quad core og nytt hovedkort for intel i cpu'er.

*Mye mer minne (ddr3).

*Skjermkort (5850 / 5890).

Lenke til kommentar

Du kan jo leve med det meste av det du har litt til og oppgradere skjermkortet til f.eks HD5850 eller GTX260. Her er et usedvanlig sprekt GTX260, som har ytelse som et GTX275. Det bør ikke by på problemer for Mist'en.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36132%3br:pg

CPU'en kan du klokke opp til 3.5GHz, uten å øke spenningen. Har samme HK og CPU som kjører stabilt 24/7 på full load. Det enkleste er å sette CPU Clock Ratio til 9X og CPU Host Frequency til 390 i BIOS, så har du 3.51GHz. La også System Voltage Control stå på Manual.

Så kan du i ro og mak se 32 nm CPU'er komme på markedet og neste generasjon Nvidia skjerpe konkurransen på grafikkfronten. Om 1/2 til 1 år kan du sette sammen en ny PC, som er bedre og billigere enn idag og også få plass til en liten kjapp SSD.

Lenke til kommentar
Behold alt, og kjøp et nytt skjermkort, feks 5850 eller 5870. Eventuelt kan du også vurdere 5770, men de to andre vil nok holde lenger, og de kan du ta med i neste PC.

Det lille jeg har sett av HD5770 så passerer det så vidt HD4850. HD4890 og selvsagt HD58-serien er havet foran:)

E8400 kjører default på 3 Ghz og trenger ingen overklokking for å dra et simpelt skjermkort. Så jeg er enig med pro her at det er skjermkortet som stanger i veggen.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Det lille jeg har sett av HD5770 så passerer det så vidt HD4850. HD4890 og selvsagt HD58-serien er havet foran:)

Nja, det varierer litt. I noen spill er det kanskje bare litt bedre enn 4850, mens i andre så slår det 4870 (512MB) og til og med GTX260. Med 18 watt på idle er det en fin sak i en litt eldre rigg. I tillegg til at en får DX11. Men du har rett i at det ikke vil være en stor ytelsesforskjell.

For det er jo klart; hvis du vil ha et større hopp i ytelse er 58xx-serien i en annen klasse.

Lenke til kommentar

HD5770 låter jo greit - er noen produsenter å foretrekke fremfor andre? Hva med viftestøy?

Ellers later det til at 5770 og GTX260 koster omtrent det samme. De er tilnærmet like bra, eller? I så fall vil jeg gjerne velge det som bråker minst.

Endret av hamonrye
Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig er not GTX260 et kraftigere skjermkort enn 5770, men sistnevnte vil bråke klart mindre på grunn av mindre lavere strømforbruk.

Men om det er mer ytelse du er ute etter ville jeg heller gått for 5850, som er vesentlig kraftigere enn GTX260 igjen. Det koster litt mer, men vil nok holde i en god stund fremover. Den har også fått stempel i tester for å være meget støysvak.

Det kommer jo an på hvor mye du har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar

Ytelsemessig hadde jeg gått for 5850 uten en tvil, men om budsjett er viktigst tror jeg nok at 5770 er rett valg ja. Det er også en del forskjell mellom de forskjellige "produsentene" av kortene så det er lurt å sjekke hvilke kjøleløsninger som brukes , noen kjøleløsninger støyer betydelig mindre enn stock.

Lenke til kommentar
HD5770 låter jo greit - er noen produsenter å foretrekke fremfor andre? Hva med viftestøy?

Ellers later det til at 5770 og GTX260 koster omtrent det samme. De er tilnærmet like bra, eller? I så fall vil jeg gjerne velge det som bråker minst.

Vel nå har jeg sagt at HD5770 er på nivå med HD4850, hakket bedre noen ganger. Det vil i prinsippet si at den ikke er så mye bedre enn det du faktisk sitter på i dag.For deg er det altså ikke et greit valg - eller for å være helt konkret - det er totalt ulogisk:)

Ehmm har du penger du vil kaste ut av vinduet så er det greit - men en 1000 lapp på 0+ er det ikke mye verdi i synes jeg. Oppgradering for deg bør ikke være dårligere enn HD4890/GTX275. HD4870 er bedre enn GTS8800 men virker ikke logisk.

Her ser du hva jeg snakker om...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Min spec til og med igår

C2D E8500 (3ghz)

6GB minne (husker ikke specs, men det er noen OCZ brikker som makser HK)

Asus Maximus HK

8800GTX

Byttet ut skjermkortet med et Ati 5870 kort. Spiller Aion og noe champions online.

Erfaring?

Merket ikke noe forskjell i disse spillene i allefall. Nevnte spill er riktig nok ikke de aller feteste, poenget er at om du da ikke har et spill som ikke går rundt i dag ville jeg ventet.

Det positive er at 5870 kortet gir fra seg vesentlig mindre lyd enn det gamle ;)

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg sagt at HD5770 er på nivå med HD4850, hakket bedre noen ganger. Det vil i prinsippet si at den ikke er så mye bedre enn det du faktisk sitter på i dag.For deg er det altså ikke et greit valg - eller for å være helt konkret - det er totalt ulogisk:)

Ehmm har du penger du vil kaste ut av vinduet så er det greit - men en 1000 lapp på 0+ er det ikke mye verdi i synes jeg. Oppgradering for deg bør ikke være dårligere enn HD4890/GTX275. HD4870 er bedre enn GTS8800 men virker ikke logisk.

Her ser du hva jeg snakker om...

Ser poenget ditt og fikk svar på det jeg lurte på. Like greit å vente litt - i hvert fall vente og se hva oppgradering til windows 7 vil ha å si. ;)

Endret av hamonrye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...