Gå til innhold

Dårlig gehør, hvordan trene det opp?


Frohman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Å synge "linjer" over låter er, spør du meg, noe av det beste du kan gjøre. Det avslører fort om du hører akkordene eller ikke. Etterhvert vil du forhåpentligvis høre/synge de "viktige" tonene også som ters/septim, eller toner som uthever en modulasjon/tonalt utspring. Gjør som følgende: sett på radioen, klem fm f.eks. Syng lange toner til musikken, skift tone der du føler du må. I første omgang bør du prøve å gå korteste vei til neste akkordtone. Etter hvert kan du gjøre større sprang.

 

Med tiden skal du kunne gjøre dette over enhver låt, også litt mer avanserte jazz-skjemaer. Dette er en velkjent teknikk innen jazz/pop/rock gehørtrening. På engelsk heter det "guide tones" - den velkjente jazzpedagogen david baker anbefaler det. På norsk heter det "ledetonelinjer", og brukes selv i høyere musikkutdanning.

 

Dette er rå gehørtrening, du trener øret i praktisk musikalsk sammenheng. Hørelærefaget slik det er idag er gjennomsyret av teori og notelesing, hvilket ikke nødvendigvis trener øret, altså den egentlige hensikt. Se f.eks på trompetisten Chet Baker, kanskje en av de beste til å "spille med øret", uten noen som helst teoretisk tilnærming til stoffet.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Programmer som Earmaster styrker gjenkjennelsesaspektet innen musikk, knyttet til et teoretisk system. Du lærer f.eks å kjenne igjen en klingende sekst, eller en forstørret treklang. Altså å sette ord på det du hører - det forutsetter at vi har definert begreper som "sekst" og "forstørret treklang". Det vil altså ikke alene styrke gehøret ditt. Det styrker evnen din til å knytte teori opp mot klingende musikk - på mange måter unødvendig kunnskap.

 

Tro meg, jeg kan nok mer teori enn noen her på dette forumet, og skulle på mange måter ønske at jeg hadde vist det jeg skriver nå tidligere.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mye bra du skriver her Urmaker. "Den beste måten å lære seg gehør" er å synge. Da fester det seg lettere, enn om man bare prøver å memorere hvilke tangenter og strenger man skal spille på. Det blir også lettere og overføre til andre instrumenter, om det skulle være nødvendig ^^

 

Jeg brukte et eller anna øretreningsprogram da jeg gikk på musikklinja jeg også, og hadde forsåvidt god nytte av det. Men det ble bare et redskap for å "pugge alfabetet", men det ingen program som kan "lære deg å skrive" :p

 

En annen ting som er super viktig! Det å høre om det er en dim-, moll7 B5-, forstørra- eller formiska akkord osv, har fint lite verdi om man ikke klarer å høre grunntona i akkorden. Så det å synge bass-tonene og basslinjer er utrolig bra trening ^^ Da blir det så utrolig mye lettere å dra nytte av akkordkunnskapene! :) Etterhvert kan man avansere med å synge brutte akkorder, tone for tone, opp og ned.

 

 

(Forresten, guidetoner er vel kun septimen og tersen? Det var det jeg lærte i alle fall ;)

...beklager veldig sent svar :p

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at å bli tutet i øret med gasshorn gjentatte ganger mens man sover skal gjøre underverker. Noen som vet om det stemmer?

 

This now-discredited technique was supposed to be moderately effective at making people remember direct passages or facts, word for word.[1][2] Since the electroencephalography studies by Charles W. Simon and William H. Emmons in 1956, learning by sleep has not been taken seriously. The researchers concluded that learning during sleep was "impractical and probably impossible." They reported that stimulus material presented during sleep was not recalled later when the subject awoke unless alpha activity occurred at the same time the stimulus material was given. Since alpha activity during sleep indicates the subject is about to awake, the researchers felt that any learning occurred in a wake state.[3][4]

 

-Wikipedia - Sleep-learning

 

Det stemmer neppe.

Endret av Basusjernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...