eab Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Slippe clutch brått, for å provoserer fram hjulspinn. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det gjør jeg ikke. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt,liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg 2. gir? Du er løk. Jeg har selv en Carisma 1.6 og veit at dette funker bare med masse gasspådrag. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Man unngår dette lett ved å svippe spaken innom et av de synkroniserte girene før man setter den i revers, så for meg er synkronisert revers unødvendig. Derimot har jeg hørt om biler som hopper ut av revers pga. at giret er så ødelagt, så for enkelte er det nok et must. Takk for tipset. På bilen min kan det noen ganger være vanskelig å få girspaken i revers når motoren står på tomgang, eller f.eks rett etter jeg har startet opp om morgenen (også ellers). Ofte hjelper det bare å trille litt bakover eller framover eller å sette spaken i et annet gir først. Er det sannsynlig at bilen alltid har vært slik, eller er dette et resultat av gjentatt feil bruk av kassa? Det er en 2002 mod. og jeg har selv hatt den bare det siste året. Den har vært slik fra jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det er veldig normalt på usynkroniserte reversgir. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Takk for tipset. På bilen min kan det noen ganger være vanskelig å få girspaken i revers når motoren står på tomgang, eller f.eks rett etter jeg har startet opp om morgenen (også ellers). Ofte hjelper det bare å trille litt bakover eller framover eller å sette spaken i et annet gir først. Er det sannsynlig at bilen alltid har vært slik, eller er dette et resultat av gjentatt feil bruk av kassa? Det er en 2002 mod. og jeg har selv hatt den bare det siste året. Den har vært slik fra jeg kjøpte den. Akkurat samme har jeg på min opel astra 93 mod. Har den stått parkert i kun 1. gir kan den ikke draes rett over i revers. Da må den først i fri-> slippe cluchet ut og trykke den inn igjen-> revers. Jeg opplever også det osm trådstarter nevner. Ekle lyder når den puttes i revers mens bilen går forover. Prøver å ikke gjøre det for ofte:P Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt,liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg 2. gir? Du er løk. Jeg har selv en Carisma 1.6 og veit at dette funker bare med masse gasspådrag. Jeg er ikke en løk. Andre gir bruker jeg stort sett bare når jeg skal kjøre igang i nedoverbakke, for da er det unødvendig å bruke førstegiret. Girer så lite som mulig. Det er lønner seg faktisk. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt,liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg 2. gir? Du er løk. Jeg har selv en Carisma 1.6 og veit at dette funker bare med masse gasspådrag. Jeg er ikke en løk. Andre gir bruker jeg stort sett bare når jeg skal kjøre igang i nedoverbakke, for da er det unødvendig å bruke førstegiret. Girer så lite som mulig. Det er lønner seg faktisk. Bruker også første giret så lite som mulig. Bruker det bare om jeg har stoppet helt opp. Om bilen triller i 1-5km\t + så "tar jeg igang" på 2 gir. Trenger ikke ekstra gass eller noe. Hater når folk låner bilen min, og setter den i 1 gir i rundkjøringer og steder man har lite fart Unødvendig mye giring. Har også tatt i gang på 5 gir i svak svak stigning faktisk, uten noe særlig behov for rusing. Dette prøvde jeg før jeg byttet clutch, som jeg hadde tenkt til og bytte uansett Kjører Bmw 320 derfor så er 1 giret så godt som ubrukelig om jeg ikke stopper helt opp. Men det varierer jo veldig fra bil til bil, om man har en svak 4syl motor så er første giret et bedre valg. Rart og kjøre biler med 100-120hk når man er vant til mer, når jeg skal ta igang så er jeg vant til og slippe clutchen så fort det tar omtrent, men når jeg gjør det med noen av kameratene mine sine biler så må jeg vente mye lenger med og slippe clutchen for og ikke kvele de. Masse ot! Innlegg nr 1600 Endret 17. oktober 2009 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt,liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg 2. gir? Du er løk. Jeg har selv en Carisma 1.6 og veit at dette funker bare med masse gasspådrag. Jeg er ikke en løk. Andre gir bruker jeg stort sett bare når jeg skal kjøre igang i nedoverbakke, for da er det unødvendig å bruke førstegiret. Girer så lite som mulig. Det er lønner seg faktisk. Da kunne du gjerne poengtert det. Jeg tok det ikke som en selvfølge at det var nedoverbakke. Lønner seg vel ikke helt å ligge i 110 på 2. gir i det lange løp (neida, jeg forstår hva du mener og er enig) Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt,liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg 2. gir? Du er løk. Jeg har selv en Carisma 1.6 og veit at dette funker bare med masse gasspådrag. Jeg er ikke en løk. Andre gir bruker jeg stort sett bare når jeg skal kjøre igang i nedoverbakke, for da er det unødvendig å bruke førstegiret. Girer så lite som mulig. Det er lønner seg faktisk. Da kunne du gjerne poengtert det. Jeg tok det ikke som en selvfølge at det var nedoverbakke. Lønner seg vel ikke helt å ligge i 110 på 2. gir i det lange løp (neida, jeg forstår hva du mener og er enig) Beklager jeg ikke forklarte godt nok. Å si at jeg girer "kjapt" var også litt feil da, bruker jo clutchen ganske smidig også (forsiktig og langsomt) når jeg starter med 2. Men det funker bra å starte i 2. gir bare det er LITT nedoverbakke. Går fint på flata også, men skal man ha skikkelig akselrasjon fra 0 til 30 (som man får bruk for) bruker jeg 1. gir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå