spøkelset Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Hei. I dag skulle jeg rygge inn på en parkeringsplass og skifet ganske kjappt fra 1 gir til revers. Da kom det den ulyd fra bilen.Jeg hadde klutsjen helt inne. Hva var det som skjedde? Har aldri skjedd før og bilen funket helt normalt etterpå. Endret 12. oktober 2009 av Manfromabove Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Var bilen fortsatt i bevegelse? Hvis ja så var det bare litt skraping fra reversdrevet da du prøvde og legge inn reversen, helt normalt på de fleste biler at det da vil lage litt lyd. Ingenting og bry seg om. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) ja bilen var fortsatt i litt bevegelse fremomver. Går ut ifra at dette ikke er noe å bry seg om da.. Endret 12. oktober 2009 av Manfromabove Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Nei, men du bør ikke forsette sånn.. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Nei, men du bør ikke forsette sånn.. Hehe...det sier seg nesten litt selv. Fikk bare litt panikk en stund og trodde jeg hadde ødelagt noe. Vet at girkasser er ømfintlig mekanikk. Er det forresten noen som vet en plass man kan få forklar med bilder og tekst, evt film hvordan en girkasse fungerer Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) http://www.howstuffworks.com/transmission.htm Girkassen er laget slik at den skal skrape (og blokkere) dersom man prøver å sette bilen i revers når den går fremover. Den blir ikke skadet av det, men det er selvsagt ikke noe man skal gjøre for ofte. Endret 12. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
rublings Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bør være litt forsiktig med å gjøre det ofte ja Dette skjer bare når du går fra 1. til revers i bevegelse, men ikke fra revers til 1. Så vet du det og. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Vet at nyere Audier kan settes i revers mens de fortsatt triller fremover. I mine øyne noe av det tåpeligste det går an å bruke ressurser på å få til, for det er fortsatt en svært dårlig idé å slippe ut clutchen før bilen har stoppet. Sparer kanskje et halvt sekund i forhold til om man måtte ventet til bilen sto i ro, og inviterer samtidig til clutchslakt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 http://www.howstuffworks.com/transmission.htm Girkassen er laget slik at den skal skrape (og blokkere) dersom man prøver å sette bilen i revers når den går fremover. Den blir ikke skadet av det, men det er selvsagt ikke noe man skal gjøre for ofte. Veldig mange girkasser har synkronisert revers også. Volvo M90 girkassa jeg har i min bil har synkronisert revers, det hadde også ford mt75 kassa jeg hadde i en tidligere bil. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Er det M90 som er brukt på 850 2,4 10v? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Vet at nyere Audier kan settes i revers mens de fortsatt triller fremover. I mine øyne noe av det tåpeligste det går an å bruke ressurser på å få til, for det er fortsatt en svært dårlig idé å slippe ut clutchen før bilen har stoppet. Nja, synkronisering på reversdrevet er ikke akkurat noen komplisert teknisk nyvinning, så de har neppe brukt så voldsomt mye ressurser på det. Synkronisert revers/vendegir har vært vanlig på traktorer i 20-25 år, før det ble mest vanlig med clutchfritt -men enten det er synkronisert eller clutchfritt, så er det jo en veldig god ide å bruke bremsene sammen med girkassa når man skifter kjøreretning. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Er det M90 som er brukt på 850 2,4 10v? m56 i 850. Samme "familie" som m90, bortsett fra at den er til bakhjulstrekk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Okay Bare merker det at den virker synkronisert, men da er den kanskje det da.. Sorry for å ha lånt tråden din litt Manfromabove Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 http://www.howstuffworks.com/transmission.htm Girkassen er laget slik at den skal skrape (og blokkere) dersom man prøver å sette bilen i revers når den går fremover. Den blir ikke skadet av det, men det er selvsagt ikke noe man skal gjøre for ofte. Takker.. Skal ta meg tid til å lese dette. Har forresten gjort dette mange ganger før med firmabilen, altså legge inn reversen før bilen har stoppet å trille, men den reagerer ikke. Er det bare noen kasser som har denne sperren? Bilen gikk jo i revers etter at lyden kom og da trodde jeg at noe hadde blitt ødelagt Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 http://www.howstuffworks.com/transmission.htm Girkassen er laget slik at den skal skrape (og blokkere) dersom man prøver å sette bilen i revers når den går fremover. Den blir ikke skadet av det, men det er selvsagt ikke noe man skal gjøre for ofte. Veldig mange girkasser har synkronisert revers også. Volvo M90 girkassa jeg har i min bil har synkronisert revers, det hadde også ford mt75 kassa jeg hadde i en tidligere bil. Hva vil synkronisert revers si? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hva vil synkronisert revers si? Les det som står på side 4 i howstuffworks-artikkelen om "synchronizers". Kort sagt, så er synkronisering en form for "friksjonsbelegg" som tilpasser hastigheten mellom drevene* før klokoblinga kan gå i inngrep. I riktig gamle dager var heller ikke forovergirene synkronisert, noe som ga skrapelyder og vanskeligheter med å få kassa i gir ved opp og nedgiring. *Dette betyr i praksis at inngående aksel i girkassa, sammen med den frikoblede clutchlamellen, bremses ned i fart (i halvparten av tilfellene, når man girer ned, så "bremses" denne opp, altså at inngående aksel roterer fortere, tilsvarende motorens turtall i det lavere giret) så det stemmer med hjulenes/bilens hastighet før klokoblinga går i fullt inngrep. Når du så slipper ut clutchen vil motoren og clutchlamellen/girkassa tilpasse seg hverandre; motorens turtall vil øke, og bilen bremses på giret/motoren. Med en synkronisert revers/vendegir, så bremses denne inngående akselen ikke bare ned, men vil til og med begynne å rotere motsatt vei, om man setter bilen i revers mens den fremdeles ruller fremover. Å gjøre dette ofte og i stor fart er ikke å anbefale, siden det sliter på både synkronisering og clutch (når man slipper clutchen mens lamellen roterer motsatt vei av svinghjulet), men i lav fart går det bra. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Vet at nyere Audier kan settes i revers mens de fortsatt triller fremover. I mine øyne noe av det tåpeligste det går an å bruke ressurser på å få til, for det er fortsatt en svært dårlig idé å slippe ut clutchen før bilen har stoppet. Sparer kanskje et halvt sekund i forhold til om man måtte ventet til bilen sto i ro, og inviterer samtidig til clutchslakt. Mange nyere biler har synkronisert revers. Jeg tror enda en grunn til dette er at mange (ihvertfall som jeg kjenner) står og venter på f. eks en parkeringsplass med motoren på tomgang og girkassa i fri. Når de deretter skal av gårde, så trør de inn clutchen og setter girspaken rett i revers, og da blir det ulyd. Man unngår dette lett ved å svippe spaken innom et av de synkroniserte girene før man setter den i revers, så for meg er synkronisert revers unødvendig. Derimot har jeg hørt om biler som hopper ut av revers pga. at giret er så ødelagt, så for enkelte er det nok et must. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det skjer med meg også om jeg ikke har stoppa helt, liker ikke den lyden så jeg passer på å stoppe helt... Men når bilen min går bakover girer jeg kjapt fra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Men når bilen min går bakover girer jeg kjaptfra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg Og så dumper du clutchen og gir full gass? Det er iallefall ikke bra Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Men når bilen min går bakover girer jeg kjaptfra revers til 1 eller 2 gir, det er bare digg Og så dumper du clutchen og gir full gass? Det er iallefall ikke bra Hvem har sagt at jeg gjør det?? Gir ikke full gass fremover imens jeg ruller bakover. Og hva menes med å "dumpe" clutchen egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå