boratsmom Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 hei, hvordan var reglene igjen. Hvis det er forskjørsvei så har veien en litt annen stripe enn på veier der man har vikeplikt. Var det gule vs hvite striper?? husker ikke helt, blitt en stund siden jeg tok lappen :/ Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Det er ingen forskjell i veimerkingen annet enn at veier inn har vikelinje eller stopplinje. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Tenker ikke på det med bredde på veien da? Stipla sidelinjer sier at veien er under 5,5 meter brei og det er ingen midtstripe, mens heltrukken sier at veien er over 5,5 meter brei. Gule linjer er vel i miditen hvis det er møtende trafikk på andre sida av den, mens hvite er f.eks ved flere felter samme vei. Rett meg hvis jeg har feil! Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Stemmer nok det. I tillegg er det kortere avstand mellom stripene i veien i tettbygde strøk eller der spesiell fartsgrense er 50 km/t eller lavere. Jeg tror det er 6 meter mellom stripene i tettbygde strøk, og 12 meter mellom stripene på landevei. Jeg snakker da om avstanden fra begynnelsen av en stripe til begynnelsen av neste. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 ..så for å oppsummere og gjøre det klinkende klart for trådstarter; Hvordan veien er pynta har ingenting som helst å si for om det er forkjørsvei eller ikke. Følg skiltinga Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 ..så for å oppsummere og gjøre det klinkende klart for trådstarter; Hvordan veien er pynta har ingenting som helst å si for om det er forkjørsvei eller ikke. Følg skiltinga Veimerkingen er ikke bare "pynt". Fargen og formen på stripene innerholder mye informasjon om veiens beskaffenhet og hva som er lovlig å gjøre på veien. Men det er riktig som du skriver, man kan ikke lese ut fra veioppmerkingen om en vei er forkjørsvei eller ikke. Da må man se på skiltingen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Verdens enkleste måte å finne ut om en vei er en forkjørsvei eller ikke, er å kikke etter vikepliktsskilter ved utkjørslene. Dersom du ikke ser disse er veien heller ikke en forkjørsvei. I tillegg har du selvsagt de vanlige forkjørsvei eller slutt-på-forkjørsvei skiltene som er greie å bruke der man kan finne dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå