Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av anlegg - Pris?


Welhaven

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat gått til innkjøp av et anlegg til min Mazda, men har desverre ikke alt for mye peiling når det gjelder kobling av dette. Klarer å legge all nødvendig kabling osv, men sliter mer i form av å åpne dørpaneler og få alt montert.

 

Noen som vet om det er mulig å få hjelp til dette, og evt pris? Holder til i Fredrikstad, så må være i Østfold-, Oslo- og Akershus-regionen.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En tur med bastøferja, og 10min kjøring, så er du her...

Billig billig ;)

 

Bastøferja er ikke langt unna nei, men hva heter stedet? Hvor mye tar de?

 

 

Setter en bananplugg på at han gjør det selv.

 

Send han en PM, så finner du det fort ut.

 

Seriøst? Sånn uten videre?

 

Uten videre? Ikke noe hokus pokus at folk tar på seg en liten kveldsjobb vel? :)

 

Han har nærmere 1500 poster i Bilstereo-kategorien her, så mye tyder på at han er over normalt interessert.

Lenke til kommentar
Uten videre? Ikke noe hokus pokus at folk tar på seg en liten kveldsjobb vel? :)

 

Han har nærmere 1500 poster i Bilstereo-kategorien her, så mye tyder på at han er over normalt interessert.

 

Nei er ikke noe hokus pokus, men hadde jo aldri i verden regnet med at en ukjent forumfyr ville hjulpet til med anlegg. Er vel ikke sånn ting som blir tilbydt hele tiden, så er vel på sin plass å være ydmyk i forhold til tilbudet :-)

 

1500 poster? Det må jeg virkelig si. Flaut å komme dit med et dritt anlegg da! :p

Lenke til kommentar

Neida, det er ikke flaut. Det er utrolig mye rart jeg har montert for folk opp gjennom tiden, og jeg bryr meg egentlig ikke om hva du skal ha inn... men er det skikkelig søppel, så vil jeg kanskje anbefale deg noe annet, men jeg nekter ikke å hjelpe deg forde ;)

 

Prisen blir vi helt sikkert enige om også...

 

Og til han som samelignet dette med å sette sammen en pc, han vet ikke hva han snakker om. En pc tar maks en time å sette samen + installasjoner... En komplett bilstereoinnstallasjon tar fort 4-5 timer hvis det IKKE skal dempes, og ikke bygges kasse osv

Lenke til kommentar
Neida, det er ikke flaut. Det er utrolig mye rart jeg har montert for folk opp gjennom tiden, og jeg bryr meg egentlig ikke om hva du skal ha inn... men er det skikkelig søppel, så vil jeg kanskje anbefale deg noe annet, men jeg nekter ikke å hjelpe deg forde ;)

 

Prisen blir vi helt sikkert enige om også...

 

Og til han som samelignet dette med å sette sammen en pc, han vet ikke hva han snakker om. En pc tar maks en time å sette samen + installasjoner... En komplett bilstereoinnstallasjon tar fort 4-5 timer hvis det IKKE skal dempes, og ikke bygges kasse osv

 

Hehe utrolig hyggelig da. Jeg har følgende stereo (utelater kabler, sikringer etc.):

 

Sony Xplod CDX-GT310

 

RF Punch P325.1

RF T20001BD

 

RF 1592C 5,25''

RF T1593C 6x9''

RF T152S 5,25''

Infinity 10.9T

 

RF 15'' Bass (usikker på betegnelse - se bildet - sammenlignet med 6x9'' deksel for størrelsesforhold)

post-121621-1255381254_thumb.jpg

____________________________________________________________________________________

 

Av dette er jeg veldig keen på å få byttet ut CD-spilleren og Punch-forsterkeren.

Lenke til kommentar

Du skal ikke skamme deg over det anlegget der. Godt å se at noen sørger for skikkelig forsterkerkraft i forhold til høytalere. Det låter så mye bedre når man har kontroll på elementene.

Du har litt å gå på om du vil oppgradere basser også. Den forsterkeren drar lett et par Power T-serie eller Kicker L5/L7.

 

Men jeg håper du har skikkelig batteri og en kondensator, for det der trekker mye strøm. Om det er en liten bensinmotor kan det hende dynamoen blir i minste laget også.

 

En kamerat prøvde 2stk T10001bd i en Bora 1.6, og det gikk dårlig. Veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Du skal ikke skamme deg over det anlegget der. Godt å se at noen sørger for skikkelig forsterkerkraft i forhold til høytalere. Det låter så mye bedre når man har kontroll på elementene.

Du har litt å gå på om du vil oppgradere basser også. Den forsterkeren drar lett et par Power T-serie eller Kicker L5/L7.

 

Men jeg håper du har skikkelig batteri og en kondensator, for det der trekker mye strøm. Om det er en liten bensinmotor kan det hende dynamoen blir i minste laget også.

 

En kamerat prøvde 2stk T10001bd i en Bora 1.6, og det gikk dårlig. Veldig dårlig.

 

Nei det bør spille mer enn bra nok for mine ører iallefall!

 

Nettopp derfor jeg kunne tenkt meg å bytte ut den Punch-forsterkeren, men passer ikke helt inn i økonomien akkurat nå.

 

Forsterkeren er kraftig ja, men den bassen skal spille ganske solid. Er av den gamle slaget, ikke Rockford Fosgate som det heter nå, og skal vist kunne måle til 150DB (sa min kamerat da - ikke skyt meg om feil).

 

Jeg har en Rockford Power Kondensator på 1 Farad. Bilen er en 2 liter. Batteriet er nytt, men ikke noe fancy for anlegg. Kun et helt standard batteri.

 

Hehe så det gikk dårlig med 1.6-literen? :p

Lenke til kommentar
+1

 

Har ikke gjort alt i ett før, men litt her og der. Det er vell ikke usedvanlig vanskelig? :huh:

 

Har gjort litt smått jeg også, så vet hvordan kablingen etc. skal legges, men er veldig dårlig til å demontere, kable til CD-spiller, og kutte plass til f.eks 6x9 i hatthylla. Det praktiske er litt manglende, men grunnen til det er at jeg ikke har vært med på den delen før.

Lenke til kommentar
Nei det bør spille mer enn bra nok for mine ører iallefall!

 

Nettopp derfor jeg kunne tenkt meg å bytte ut den Punch-forsterkeren, men passer ikke helt inn i økonomien akkurat nå.

 

Forsterkeren er kraftig ja, men den bassen skal spille ganske solid. Er av den gamle slaget, ikke Rockford Fosgate som det heter nå, og skal vist kunne måle til 150DB (sa min kamerat da - ikke skyt meg om feil).

 

Jeg har en Rockford Power Kondensator på 1 Farad. Bilen er en 2 liter. Batteriet er nytt, men ikke noe fancy for anlegg. Kun et helt standard batteri.

 

Hehe så det gikk dårlig med 1.6-literen? :p

 

 

Den minste punchforsterkeren får du vel ikke brukt noen plass? Du har jo en mye bedre forsterker til basser, og siden det er en 1-kanaler passer den dårlig inn andre plasser.

 

Basseren er grei den. Ser ut til å være en Punch HX2 (RFD-2215) fra rundt 2002. Men jeg regner med at du skal oppgradere den etterhvert siden du kjøpte T20001bd? Til det elementet hadde det holdt lenge med en 10001bd.

 

1F kondensator hjelper mye, og vil mest sannsynlig holde. Ihvertfall frem til du kjøper deg 2 sultne bassere og kjører forsterkeren ned i 1ohm. Da kommer nok behovet for ny dynamo og et tørrbatteri. Bare vent... mye vil ha mer ;)

 

Det gikk dårlig med Boraen ja. 70A dynamo og 60A batteri er ikke det helt store til bilstereo.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Den minste punchforsterkeren får du vel ikke brukt noen plass? Du har jo en mye bedre forsterker til basser, og siden det er en 1-kanaler passer den dårlig inn andre plasser.

 

Basseren er grei den. Ser ut til å være en Punch HX2 (RFD-2215) fra rundt 2002. Men jeg regner med at du skal oppgradere den etterhvert siden du kjøpte T20001bd? Til det elementet hadde det holdt lenge med en 10001bd.

 

1F kondensator hjelper mye, og vil mest sannsynlig holde. Ihvertfall frem til du kjøper deg 2 sultne bassere og kjører forsterkeren ned i 1ohm. Da kommer nok behovet for ny dynamo og et tørrbatteri. Bare vent... mye vil ha mer ;)

 

Det gikk dårlig med Boraen ja. 70A dynamo og 60A batteri er ikke det helt store til bilstereo.

 

Punch-forsterkeren bruker jeg nå på 6x9'' i hatthylla. Håper virkelig ikke bassern er en Punch - da blir jeg skuffa :p Uansett kan den jo spille bra for det - den er iallefall møkatung og bør spille bra med forsterkeren jeg har som du sier. Har ikke tenkt på videre oppgradering av bassern, da jeg kjøpte de to sammen.

 

Bra at 1F hjelper - men ja; kjenner at man begynner i det små, og bare legger på. For et år siden hadde jeg fire JBL-høyttalere, en 12'' JBL basser og mono-forsterker. Oppgradert en del og dette er kun andre kjøpet mitt. Tørrbatteri heter det jeg tenkte på istad ja, men holder kanskje i førsten dette ja :)

 

Hehe riktig. Får håpe dette går greit sammen da, men hadde vært gull å få skaffet seg en ny forsterker. Alt annet skal være bra. Allerede på batteriet starter min Rockford-fanatiske preg, hvor jeg har kjøpt en sånn Rockford-batteripol. Deretter kommer så tykke Rockford-kabler som mulig, Rockford sikringsboks, Rockford 300A sikring (har også 500A, men tror ikke det ville vært lurt), Rockford fordelingsblokk, Rockford signalkabler og Rockford Y-kabler etc.

 

Vurderte til og med å kjøpe Rockford CD-spiller, men hørte at denne ikke var noe særlig. Har utviklet en forkjærlighet for Rockford jeg altså.

Lenke til kommentar

Huff da... hehe rockfor fan ja, da har du jo brukt en masse penger (til liten nytte?)

Ikke vondt ment, men det finnes mye som er bedre en rockford, og som ikke koster skjorta.

 

Sony spilleren burde du helt klart bytte ut først, for den låter ikke bra. kjøp en pioneer eller alpine spiller ;)

 

6x9 i hatthylla er heller ingen god ide når du skal ha sub baki, så de burde du også vurdere å selge/bytte i noe bra å ha foran i bilen.

 

Kondensatoren trenger du heller ikke, så den kan du også selge til fordel for noe annet. Kan ikke dynamoen levere nok strøm, så har du rett og slett for lite strøm, og da hjelper det ikke med kondensator... en kondensator lager ikke strøm.

 

Det er skikkelig batteri, dynamo og kabler som gjelder.

 

Men bevares, du kommer til å få masse lyd, men kanskje ikke så pen lyd... men hvis det er det du liker, så blir dette bra skal du se ;)

Lenke til kommentar
Huff da... hehe rockfor fan ja, da har du jo brukt en masse penger (til liten nytte?)

Ikke vondt ment, men det finnes mye som er bedre en rockford, og som ikke koster skjorta.

 

Sony spilleren burde du helt klart bytte ut først, for den låter ikke bra. kjøp en pioneer eller alpine spiller ;)

 

6x9 i hatthylla er heller ingen god ide når du skal ha sub baki, så de burde du også vurdere å selge/bytte i noe bra å ha foran i bilen.

 

Kondensatoren trenger du heller ikke, så den kan du også selge til fordel for noe annet. Kan ikke dynamoen levere nok strøm, så har du rett og slett for lite strøm, og da hjelper det ikke med kondensator... en kondensator lager ikke strøm.

 

Det er skikkelig batteri, dynamo og kabler som gjelder.

 

Men bevares, du kommer til å få masse lyd, men kanskje ikke så pen lyd... men hvis det er det du liker, så blir dette bra skal du se ;)

 

Hehe er glad i Rockford ja - men er liksom det jeg synes er litt lett å sette seg inn i. Når jeg skal lære om nye ting så blir jeg så fort stressa om det blir for mye å sette seg inn i. Gleden er at jeg faktisk ikke har brukt mye penger på dette her. For å si det sånn, i forhold til hva jeg sitter med av komponenter, var det dyrere å kjøpe JBL-systemet jeg kjøpte i fjor, og etter min mening; Rockford beats JBL any day. Min mening da :p

 

Helt enig at den spilleren bør byttes, og da har jeg faktisk registrert at Pioneer og Alpine er det å satse på, men hvem er vanskeligere. Prøvd å søkt litt rundt her, men finner ingen sider med f.eks produkttester.

 

Er ikke 6x9 noe bra i hatthylla? Det er det jeg alltid har fått hørt fra en kamerat som jeg kjøpte basseren og forsterkeren av. *forvirret* :hmm:

 

Trenger jeg ikke kondensatoren? Vet den ikke lager strøm, men trodde den på en måte lagret strøm, slik at bassen ville bli mer PÅ når den skal slå til? *forvirret nr 2* :hmm:

 

Nei esj nå ble jeg skeptisk til oppsettet mitt. Har liksom kun fått imprentet syn og meninger fra min kamerat vet du, så da blir det rart når det brått ikke helt stemmer.

Lenke til kommentar

Det blir ganske bra med trykk baki bagasjen din, og dette kommer til å påvirke 6x9" som sitter i hatthylla, og resultatet blir forferdelig lyd...

 

Det er jo også foran du sitter å kjører, så da er det naturlig nok der du vil ha lyd... Du snur vel ikke ryggen til hvis du er på konsert feks ;)

 

Du kan ha 6x9 baki, men da burde de skjermes på et vis, slik at de ikke påvirkes av suben. Du bør da også fade dem ned slik at du ikke hører dem foran, og kjøre høypassfilter på dem.

 

Men hvis du finner ut at du skal ta turen hit for monteringshjelp, så skal du nok se at vi får greit med lyd ut av det du har ;) Forutsatt at du bytter spiller, og får tak i en forsterker som kan brukes til fronthøyttalere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...