Gå til innhold

Solgt vare, til helt feil pris


Actibus

Anbefalte innlegg

Ei bekjent kjøpte et gullarmbånd, i en lokal butikk for noen uker tilbake.

Hun betalte 1000,- for det, det viser seg nå i etterkant at selgeren i butikken så feil på prisen og at armbåndet egentlig koster 10000,-, hun ble gjort oppmerksom på det når hun var innom for å få kortet det inn litt.

 

Kan butikken kreve å få det i retur iogmed at det er så stor forskjell, og hun burde kanskje skjønt at en relativt kraftig gullkjede med diamant burde koste mer enn 1000,-?

 

Iallefall mener jeg det, hun mener bare hun har gjort et kupp, tenker på den selgeren jeg da, må vel betale det av egne penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja, må nok neppe betale det av egne penger, men synes hun burde levert det tilbake jeg personlig. Som du sier så er det sikkert jævlig for ekspeditøren. Synes ikke det er mye til kupp..

 

I bestefall kan hun jo, siden hun først skulle få det kuttet ned.. få det kuttet ned til det BLIR 1.000 kr :p

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent handler dette om hvorvidt kjøpet ble gjort i god tro for kunden. Altså hvis hun hadde mistanke eller rimelig grunn til mistanke om at dette armebåndet burde koste vesentlig mer enn 1000 kroner, så har butikken mulighet til å kreve det tilbake.

 

Rett meg gjerne om jeg har feil, men er rimelig sikker :)

Lenke til kommentar

Helt riktig Mixy.. Dette går under "god tro" og den "profesjonelle part" part lovgivningen.

 

Butikken har nok etter disse reglene ingen mulighet til å kreve det tilbake. Bommer butikken så grovt så mener jeg de bare bør bite i det sure eplet.. Enkelte ting er skremmendes dyrt i en gullsmedbutikk, hvorfor skulle ikke noe være overraskende billig?

Lenke til kommentar

Et annet viktig moment er hvorvidt det faktisk sto 10000 på prislappen, men ble slått inn til 1000,- i kassa.. Da har kunde fått sett prislappen først, og så kanskje ikke sagt fra når det bare ble slått inn til 1000,-...

 

Om dette er tilfellet, har kjøper handlet i ond tro, og butikken kan kreve fix.

Lenke til kommentar
Om kunden har handlet i god tro, kan ikke butikken kreve noe som helst.

 

 

Jeg regner nesten med at trådstarter har fått svar på sitt spørsmål her, og ønsker å forhøre meg om akkurat denne setningen. Om min mormor kjøper en stasjonære PC til 3500, eller om butikken selger hun en spesialbygget PC til 50 000 for 2000 kan ikke hun påstås å handle i ond tro, hun visste ikke at tilbudet var "for godt til å være sant". Hvorfor skal lovgivningen skille på om jeg får dette tilbudet, enn om min mormor får det, og er det i praksis sånn?

Lenke til kommentar
Et annet viktig moment er hvorvidt det faktisk sto 10000 på prislappen, men ble slått inn til 1000,- i kassa.. Da har kunde fått sett prislappen først, og så kanskje ikke sagt fra når det bare ble slått inn til 1000,-...

 

Om dette er tilfellet, har kjøper handlet i ond tro, og butikken kan kreve fix.

Husker en gang, der jeg jobbet før, at en kunde skulle ha en Canon EOS 400D (tror jeg det var), mens selgeren utleverte en 40D som koster en del mer. I et slikt tilfelle er det så klart for kunden at det har skjedd noe feil, ettersom de fikk en dyrere vare enn de etterspurte, at butikken kan kreve at kunden bytter til varen de egentlig skulle ha.

 

Men kunden ble oppringt dagen etter da feilen ble oppdaget, og kom innom senere på dagen. Da hadde de faktisk prøvd kameraet litt, og blitt så "forelska" i det at de gladelig betalte det ekstra kameraet kostet for å få beholde det (fremfor å bytte til en 400D). Husker ikke helt hva, men mener å huske at kunden fikk noe stæsj gratis, så det lønte seg egentlig både for kunden og butikken at det ble utlevert feil vare :) (virket imidlertid på kunden som de ikke hadde tenkt å si fra om feilen, selv om de var klar over hva som hadde skjedd...).

Lenke til kommentar
Om min mormor kjøper en stasjonære PC til 3500, eller om butikken selger hun en spesialbygget PC til 50 000 for 2000 kan ikke hun påstås å handle i ond tro, hun visste ikke at tilbudet var "for godt til å være sant". Hvorfor skal lovgivningen skille på om jeg får dette tilbudet, enn om min mormor får det, og er det i praksis sånn?

Den skiller ikke på den måten du beskriver der. Det går på om hun burde ha visst, og det vil det nok bli sagt at hun burde, selv om hun kanskje ikke har kunnskapene til å vite det. Du kan ikke uten videre hevde dårlige kunnskaper og god tro for å få altfor lav pris ;)

Lenke til kommentar

Ja, det burde vel vært noe slikt, men hvordan kan dette praktiseres er vel egentlig det jeg lurer på. Det finnes mange varer jeg ikke har filla snøring på hva koster. Om skoene jeg kjøper egentlig er nyeste fresheste Adidas/nike/equivalent eller om det er billigmodellen fra i fjor vet ikke nødvendigvis jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...