Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bo tilbud til psykisk syke? trygd?

Gjest arggg

Anbefalte innlegg

finnes det noe botilbud for psykisk syke? om det finnes i norge kan jeg si mer om hvor jeg er fra. er det noe trygd å få?

jeg er alvårlig deprimert, hae sterk sosial angst og er mer misstenksom/paranoid enn hva psykologene og legene mener er sundt.

jeg går andreåret yrkesfag, men kjennes ikke ut som jeg orker mer av skolen. har vært deprimert i minst 6 år og gått på medisin i 1 år. er myndig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Botilbud utover innleggelse vet jeg ikke noe om det får andre svare på.

Når det gjelder sprøsmål om trygd så kan man få både uføretrygd, rehabiliteringspenger, attføring og alt annet som "vanlige" syke kan få. Men etter min erfaring så er det betydlig vanskeligere å få noe på psykisk grunnlag enn for somatiske sykdommer. Synd, men sant. Skal ikke være sånn i teorien, men i praksis så er det sånn.

Lenke til kommentar

kan man bli innlagt i leiligheter, eller er det små trasige rom på instutisjoner med seng, nattbord og skap?

kan min sittuasjon være nok til å få trygd om jeg slutter på skolen fordi at jeg ikke klarer mer?

Lenke til kommentar

Ved innleggelse i psykiatrisk sykehus, vil man de fleste plasser få enkeltrom av alminnelig god standard.

Ved behov for bolig etter utskriving, overføres pasienten til kommunen. Tilbudet varierer fra kommune til kommune.

Det finnes noe ulike trygdeytelser når en er langvarig syk. I grove trekk er disse slik: Sykepenger inntil ett år, rehabiliteringspenger er ytelser man kan få etter at sykepengeperioden (52 uker) har gått ut. Attføringspenger er i de tilfeller der man av helsegrunner ikke kan gå tilbake til det arbeidet man hadde, men trenger å omskoleres til nytt yrke.

Uføretrygd kan man få hvis man er varig (minimum 3 år) ute av stand til å skaffe seg arbeid pga sykdom, skade eller lyte.

Hvorvidt TS har rett på noen av disse trygdeytelsene er det ikke mulig å svare på. Det avgjøres i hvert enkelt tilfelle. TS må i falle sette frem krav om den ytelse vedkommende mener seg berettiget til overfor det lokale NAV-kontor.

Lenke til kommentar

Varierer veldig fra kommune til kommune; de skal i prinsippet kunne gi deg et botilbud, men kapasiteten er rett og slett sprengt mange steder.

Det du burde gjøre er å kontakte fastlegen din, han burde vite hva slags ordninger du kvalifiserer for. Om du er såpass syk at du ikke klarer skole/arbeid, så vil du få en eller annen form for stønad (rundt 10 000kr per måned etter skatt, om du er 100% ufør). Et alternativ er også at du blir delvis ufør og får hjelp fra NAV til å skaffe deg en deltidsjobb du kan mestre.

Du vil neppe komme over på noen permanent ordning før du er fullt utredet og har prøvd alt av behandling, noe som gjerne tar noen år. I mellomtiden får du sannsynligvis rehabiliteringspenger.

Det er et hav av lover&regler rundt dette, men snakk med fastlegen og ditt lokale NAV-kontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...