Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hardt gearskifte - RAV4 automat


Anew

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota RAV4 2002 mod, 2.0 bensin med automat, som har gått ca. 140k.

 

Tidligere har sjaltingen stort sett vært silkemyk, men i det siste har den begynt å sjalte veldig hardt, spesielt fra 2. til 3. gear. N til R eller 1. er av og til hardt, men ikke så hardt som fra 2. til 3. Av og til oppleves det også som at det nøkker litt i sjaltingen.

 

Fra 3. og oppover (overdrive) er det silkemykt, slik det alltid har vært.

 

Jeg har peilet gearoljen, og den ser fin ut. Nivået er som det skal være (kanskje ørlitegrann høyt?) og fargen er rød og fin, uten partikler.

 

Det merkelige er at dette virker litt "av og på" - sjaltingen er riktignok aldri så myk som den skal være, men det avhenger tilsynelitende litt av dagsformen akkurat hvor ille det er. Uansett regner jeg med at noe er veldig galt, og at noe derfor må gjøres. Jeg lurer derfor på om jeg bør gå til merkeverksted,eller om jeg bør henvende meg til andre - eksempelvis en automatgearspesialist i Oslo/østlandsområdet? Jeg har en følelse av at dette kan bli veldig dyrt - noen som vet hva det f.eks vil koste å bytte hele kassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes ikke denne giren er noe spess "smuud" i utgangspunktet..

Det kan være, men poenget er at den har blitt dramatisk værre de siste par ukene. Det er ikke snev av tvil om at noe er galt, for å si det sånn... Er det merkeverksted som er best for å gjøre diagnosen?

Lenke til kommentar

Toyota har uten tvil de redskapene som trengs for å finne problemet :) Du kan jo også bare ta turen på verkstedet og spør om de har noe peiling på problemet. Er det en kjent feil, så er det bare å ta turen innom og få det rettet opp. Du har vel ikke snart en service du kunne kombinert besøket med? (så slipper du to regninger)

Lenke til kommentar

Du kan få kjøpe min bil, en Chrysler sebring LX -01 med autolat-kasse.

Da slipper du å tenke når du kjører. Minuset er at du i 2 dager etter å ha fylt tanken kommer til å være så aggressiv på kjøringa i forbannelse på at faenskapen bruker 1,6 l/mila, men den er snaisen, det må jeg si :)

 

Sorry for et totalt hjelpesløst innlegg, litt av guttungen er i meg enda ;)

Lenke til kommentar

Du sier at du har peilet oljen,er den peilet etter bilprodusenten sine spesifikasjoner ?

 

Generell informasjon om automatkasser.

 

Normalt så skal oljen være varm og motoren skal gå på tomgang,shift/bruk alle girene noen ganger før du peiler oljen "OBS! motoren skal gå under peilingen".

Når det gjelder oljenivå er det faktisk bedre at det er for lite enn for mye olje på kassa,er det for mye kan kassa oppføre seg litt brutal.

 

Er oljen rød eller gylden er alt ok,er den sort/brun og lukter den brent må den byttes ut.

Det er forskjellige spesifikasjoner på automatgearoljer og hvis feil type er brukt kan lammelene ta skade.

 

Det er et filter under nederts på gearkassene,ved et oljebytte er det greit og ta ut filteret for rengjøring,samtidlig så rengjøres oljekjøleren utvendig imellom ribbene"normalt så ligger den under radiatoren" og er eksponert for støv/søle.

 

Hvis alt ser ut til og være i orden er det best og få en erfaren mekaniker til og se på kassa.

 

Det er kun en kompetent mekaniker som jeg kan anbefale RATS i indre Østfold,her er et knippe med repratører,men få tak på referanser da man fort kan gjøre ting værre hvis en inkompetent tullig som begynner og skru.

 

Hvis du ikke forstår en døyt av det jeg skriver,er det best og finne et merkeverksted :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fikk litt av samme problemet med min gamle Chrysler Sebring med automat. Den giret plutselig veldig hardt fra 4. til 3. og omvendt. Skikkelig dunking rett og slett. Smatt bort til min lokale Chryslerpusher og dem koblet opp kassa til PC og resatte den, samt "lærte" den å gire på nytt. Etter det ble alt helt silky and smooth. :) Kan være så enkelt faktisk. Min ble sånn helt plutselig uten noen forklaring.

 

Btw Mr Olsen: Hvis din bruker 1,6 liter på mila, så er det noe alvorlig galt her tror jeg.. Min lå på rundt 1,1 på småkjøring og i underkant av 0,7 på langkjøring. 01 Sebring LX 2.0 automat. Hadde gått i underkant av 200.000km da jeg solgte den.

Lenke til kommentar

Kan ha noe med at jeg kjører gassen i bånn opp til 60km/t i alle kryss =D

 

Det du snakker om, at hele bilen plutselig får et lite push når du bruker Drive og slipper gassen når den skal til å gire har jeg vært borti. Smeller litt. Mulig jeg får ta turen til Carcraft en dag og fikse det, veldig plagsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...