Gå til innhold

Godteriskål inni pc`en

Anbefalte innlegg

jeg får grøsser i nakken av å lese ideen til tresprit.

Du har helt sikkert ikke tenkt godt nok over det du tegnet.

fysikken er viktig her...

det lille pysle Peltier elementet ditt på 60W vil kanskje gi 30W effektiv varmetransport. og det lille arealet som boksen er i kontakt med den kalde flaten. hvis man regner litt på det, tar det minst noen timer før boksen blir kald. ikke for å snakke om hvor mye varme som slippes til omgivelsene. det tar ikke lang tid før en kald colaboks blir varm. (1 time kanskje...)

DU FÅR ALDRI BOKSEN KALD!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

atrax, hvor lærte du å lese?

Sett at du har peltieren slik som i den ene løsninga jeg tegna opp (den jeg bare linka til), kan du isolere rommet og dermed få et lite kjøleskap. Og vi vet vel alle at cola bokser i kjøleskap også holder seg kalle, og der er det MYE luft mellom boksen og de kjølende elementene, right?

Det som står der betyr at du må se på den lukkede løsningen jeg tegnet opp, og ikke den jeg la inn med peltieret på topp....

jeez, skulle jo virkelig tro at folk som var på et forum kunne å lese, men dere skuffer meg virkelig - det må jeg si. :(

DDD-king: du bør vel også få deg nye briller (apparently), og lær deg litt fysikk i det minste da..... :roll:

og til slutt vil jeg gjerne motta noe konstruktivt fra folk som dere når dere klager. Greier dere ikke bedre selv, så HOLD KJEFT mener nå jeg i alle fall. Gå og spam intel folka på forumet eller.no siden det sikkert er det mest konstruktive dere greier å få til. :grumpy:

Lenke til kommentar
Men saft idéen er veldig god, bare at radiatoren ikke hadde gjort noe annet enn å varme den kjølige saften opp til romtemperatur...

kunne brukte peltier til å kjøle saften/isteen, bare montert den nederst i tanken med kjøleribber på begge sider(varm ribbe utafor og kald ribbe innafor). ville dette ha virket???

Hmm, høres jo genialt ut, men spørs jo litt da, må det ikke et visst trykk på peltieret for at den skal fungere? alstå skru sammen 2 store kjøleribber på hverside av peltieret og la halvparten være i vannet (den kalde siden) høres jo helt genialt ut, men vil dette i praksis fungere da???

Peltieret blir vel ikke så kaldt av det fryser vannet da???

Lenke til kommentar

Tresprit:

"Varme er energi som transporteres fra et objekt med høy temperatur til et objekt med lav temperatur. Energien transporteres så lenge det er temperaturforskjeller."

er du klar over hva slags konsevenser det relative store luftgapet har å si for varmeoverføringen?

Lenke til kommentar

jepp, men ikke i et luftett rom hvor luften er kald. Hvis du for ************ kunne sett på den andre skissa hvor boksen settes i et rom hvor du har plass til den og hånda di når du tar den ut blir det jo ikke så forjævlig. 30W? 60W er 60W, ikke sant, det er energien den bruker. ikke sant??? Den bruker ikke mindre strøm fordi om den ikke kjøler en CPU! :grumpy:

Lenke til kommentar

Den bruker ikke mindre strøm selv om den ikke kjøler CPU. det er den effektive varmeoverføringen det er snakk om nå. hvis peltierelementet trekker 60W så betyr det ikke at peltieelementet er i stand til å flytte 60J/s. J/s betegner energi per sekund som er det samme som effekt, W.

skal du bruke "kjøleskapet" ditt til å kjøle ned brusen fra lunka tilstand? eller skal du bare holde den kald?

Lenke til kommentar

Tresprit: Hvorfor legger du det bildet som viser det dårligste eksempelet ut i forumet, mens det andre bildet som er en noe bedre ide, som en link?

Selv om colaboksen står i et lukket rom, så er et 60W peltierelement som ddd-king sier for pysete for å kunne kjøle ned en colaboks innen rimelig tid.

Du må jo dessuten også isolere dette minikjøleskapet ditt, noe som gjør det mye større enn det du gjerne hadde tenkt deg. Det er en grunn til at kjøleskap har 5 cm tjukke vegger/dør og magnetlister på døren.

Du trenger ikke ta litt kritikk som et angrep på din person, da har du misforstått.

Lenke til kommentar

Takk til atrax som klarte å formulere det på en god måte...

Nå har jeg også sett det andre bildet.

hvor tykke vegger skal du bygge? og hva slags stoff skal veggene være bygget av. en faktor til som kommer inn er hvor tett du klarer å bygge veggene. med tanken at lufta inni PCen (over harddiskene og under CD-ROMen) er meget varm i bakhodet, kan man beregne varmeoverføringen matematisk.

Jeg orker ikke regne på det nå, men har en stor anelse at et peltierelement på 60W er for lite til dette formålet.

Delta T er ganske stor her. 40C(utenfor kjøleboksen) og kanskje øsnket temp på 4C inni boksen. dT=36C ergo må isolasjonen være god for å ikke "tape mye kulde" til omgivelsene...

edit: masse skrivefeil

SVAR DA! JEG VIL DISKUTERE.

Lenke til kommentar

jeg tok ikke noe som et angrep på person.

Bare som et angrep på viten.

Først og fremst så valgte jeg å bare vise frem den med peltieren på topp, fordi at det bildet var minst. (tror det var derfor - bad memory)

For det andre har ikke jeg planer om å bygge om min maskin til en levende brus-kjøler bare så det er sagt. Det var bare et forslag til candy-man. Personlig synes jeg også det var mer gjennomtenkt (les: bedre) enn den 1,5L flaska bak kabinettet med to vannpumper, peltier element og magnet-ventiler. Er dere enig?

________

For det andre så var det prinsippet som ide jeg presenterte, ikke et konkret forslag. Nå som det var sagt....

dT på 36C???

Jeg foreslo jo faktisk peltieren i tilknytting til et vannkjølingssystem. Og da vil jo ikke kasse temperaturen være på 40C. Og uansett så vil isoleringa være viktigere inn til kassa enn ut pga. av kondens og elektronikk, right?.

Dvs. den varmeoverføringa som kommer til å være der vil skje fra luften UTENFOR kabinettet og derfor vil ikke delta T komme (mye) over 20 (hvis i det hele tatt).

_________

isolering? Hvis jeg skulle gjort dette opplegget ville jeg vel brukt neopren-pakninger og stål til veggene. Til luken aner jeg ikke. Men kjøleskapspakninger hadde ikke vært å forakte.

gotta go - har kjøretime :yes:

PS. hvis dere ikke liker forslaget mitt kan dere jo alltids drikke piss-lunken saft som har gått gjennom to pumper x antall ganger og smaker PVC slanger :D

Lenke til kommentar

For all del, jeg synes også at ideen med å kjøle ned en colaboks er bedre enn å lage sin egen saft-blander som leverer piss-lunka plast-saft. Tror bare det blir for omstendelig å lage sitt eget minikjøleskap. Sorry hvis jeg virket litt krass, det var ikke meningen.

Jeg klarer meg fint med å ha colaboksene i kjøleskapet, det er bare sunt å bevege seg litt. Kan jo ikke sitte ved pcen hele tiden, da måtte pc-stolen min ha innebygd dass eller noe.. :lol:

Lenke til kommentar

atrax: det mest fornuftige du har sagt i denne diskusjonen.....

ddd-king: personlig så synes jeg det virker som om du er ute etter å provosere mer enn det du prøver å være konstruktiv. Før trodde ingen at det gikk an å lage datamaskiner, ingen trodde man kunne lande på månen. Alle trodde det var liv på mars osv. Skjønner du tegninga?

Poenget mitt i sted (som tydeligvis ikke var forenklet nok til at du skulle skjønne det: JEG foreslo at man i stedet for å lage seg en "saft-blander" kunne lage en kjøleboks til PC'en. eller evt. en kuldeplate på topp.

JEG har derimot ingen planer om å bygge noe slikt inn i PC'en min. JEG gir derfor f......... i hvor stor den trenger å være osv. JEG gir fullstendig blanke om en tulling lager denne så stor at den før en grunnflate på 1m2.

I stedet for å stille dumme spørsmål så kan du heller prøve å svare på de selv i stedet for å plage andre med de.

Jeg regner med at du vet hvilke størrelser peltier-elementer vanligvis kommer i. Jeg håper også at du vet hvor høy en cola-boks er. Hvis ikke er det vel på tide å løfte på ræva og prøve noe annet enn billig plast-cola.

PS. hvis det virker som om jeg er sur og gretten hele tiden da har dere kun DDD-king å takke. Slike folk fortjener ikke å få høflige svar.

Takk - Tresprit

Lenke til kommentar

Tresprit:

Det var noen alvorlige svakheter med denne* ideen som gjorde at jeg reagerte.

coke-kabinettet.jpg

Hvis det skulle være realiserbart å bygge dette kjøleskapet inni PCen så må de utvendige målene begrenses ned til ca: 15cm bred, 15cm dypt og 20cm høyt.

som du nevnet tidlgere vil du bygge veggene av stål (eller aluminium som er lettere å jobbe med).

Du vil benytte et peltierelement på 60W. Dette kan i praksis flytte på ca. 30W. Du vil ha colaen kald, 4C: derfor 4C inni kjøleskapet. Vi antar så at dT bare er 20C som du nevnte oppe.

Denne formelen blir brukt heretter: H=A*k*dT/dx [W]. dette er formelen for varmetransport gjennom et medium. hvor A er lik overflaten, k er konduktiviteten til materialet brukt til veggene, dT er temp.forskjell og dx er tykkelsen på veggene. A=4*.15*.2+2*.15^2=0.165m2.

Vi har to varmetransporter: 1. peltierelementet flytter varmen fra skapet og ut. 2. varmen fra omgivelsene trenger seg gjennom malterialet veggene er bygget av og inni skapet som fører til økt temp inni skapet og stiller større krav til effektiviteten til peltierelementet.

Beregningene under antar at elementetet klarer å flytte 30W ved alle temperaturer, noe som ikke er sant i virkeligheten. effektiviteten minker ved lavere temp på den kalde flaten og høyere temp på den varme flaten. Men dette gjør regningen enklere...

eks 1: hvis veggene er av 2mm stål dette gir:

H=0.165*52*20/0.002=85.8kW. dette er et teoretisk tall for hvor mye varme som pumpes inni kjøleskapet fra omgivelsene. i praksisk kommer varmen fra luft og dette taller er svært mye mindre. men det illustrerer bare hvor pysete det lille peltierelementet på 60W er.

eks 2: Du bygger dette kjølerommet av finerplater med tykkelse 1cm.

innvendig areal = 4*(.15-.02)*.2 + (.15-.02)^2 ~ .14m2

H=.14*0.12*20/0.02=33.6W.

I dette tilfellet kommer det mer varme inn fra omgivelsene enn peltierelementet klarer å trekke ut. peltierelementet klarer så vidt å holde temperaturen inni skapet ved ca.6C. setter du inn Colaen vil det ta vanvittig lang tid før colaen kommer ned i 6-10C. Alt dette forutsetter at skapet står uberørt og ingen andre varme slipper inn i form at luft fordi skapet blir åpnet eller er utett.

eks 3: Du bygger kassen med 5cm tykke isoporvegger.

innvendig volum ~ 5cm X 5cm X 10cm. så vidt plass til en colaboks?

innvendig areal = 4*0.05*0.1 + 2*0.1^2 ~ 0.02m2

H=0.02*0.04*20/0.05=0.32W. Først nå kan peltier elementet bruke energien sin til å flytte varme fra colaen.

Svært forenklet regning gir:

t = .33*4180/30 ~46s

det tar ca. 1 minutt å senke temperaturen i boksen med 1C. altså tar det 20-30minutter å få boksen kald.

Så konklusjonen er at veggene og størrelsen på peltierelementet er viktig for ytelsen. alle tall over er teoretiske tall ved svært forenklede beregninger. I virkeligheten er varmetransporten avhengig av temperaturer, noe som resulterer større krav til peltierelementet.

Det er ikke mange som får plass til en slik svær stygg sak inni PCen sin.

Men hvis noen skulle bygge et kjølesskap med peltierelement så bør de sette seg ned og tenke nøye på hva de gjør og designer.

Poenget mitt er at det er ikke så enkelt som å bruke et peltierelement og bygge en boks rundt denne og kalle dingsen for et kjøleskap. I de fleste tilfeller så fungerer det ikke som ønsket.

Kjølebokser som fås kjøpt på Biltema og andre steder er sinnsykt svære men kjøler ikke nødvendigvis så godt som mange skulle tro.

men å bygge en boks for å holde colaen sin kald mens man spiller langt nede i hullet (kjelleren) så finnes det nok enklere løsninger...

Dette ble mye svada...

Lenke til kommentar

ja det ble mye svada. Det er uansett du som bekymrer deg for dette. Virker som om du har prøvd selv nesten....

Som sagt tidligere: I really don't care, cause I'm not planning on building one....

Kanskje du greier å få det med deg denne gangen, eller hva?

Likte den billig-løsningen på godteriskuff forreste. Her snakker vi ekte "stealth-mod" (slik som man kan se på maskina mi...:

Casemod-003.jpg

Lenke til kommentar

du påstod at jeg angrep viten din...

Jeg antar at du ikke er ferdig med vgs så jeg skal ikke klage så mye.

Jeg har ikke tenkt å omdanne min PC til en jallakasse.

Jeg bruker kun PCen min til skolearbeid og spille CS inni mellom.

Det er ganske irriterende at en noob med svake fysikk kunnskaper kommer med en amatørskisse og skriker høyt at "Det jeg har laget er best". Selv om du ikke skal lage den selv, må ideen være noen lunde rimelig for å få enighet blandt folket...

Men som sagt: det var den ikke gjennomtenke løsningen som fikk meg til å reagere...

jaja...mye svada...

Lenke til kommentar

Løsningen er kanskje en Skoda (Ja jeg snakker om kommunistbrakka på hjul).

Jeg mener bestemt at det var en modell for 3-4 år siden som hadde en kjøler i dashbordet for colabokser. Mener det var i modellen Felicia.

Kanskje for ny bil til å finne på skraphaugen, men det bør jo finnes reservedeler el. ?

Lenke til kommentar
du påstod at jeg angrep viten din... (..)

ikke min, generell viten. De som har litt "viten" vet at det er et generellt uttrykk. Hvis du må opp med fremmedordboka nå bør du tenke deg om før du klamrer deg til neste innlegg......

Dette begynner å bli drygt....Tror jeg går og tar en samtale med veggen her jeg....

[edit] skoda er ikke kommunist lengre, men tysk (as far as I know)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...