Gå til innhold

Godteriskål inni pc`en

Anbefalte innlegg

hehe, tenkte over det ja, hmm, men hvis man driter i avkjølingen, kunn fyller på kaldt vann, åså pumper man det fram når det trengs, altså, da trenger man kun en pumpe, og det ville ikke smake annerledes...

:woot::lol:

Hva med å ha stooor radiator, å en tank til drikkevann / saft oppi vanntanken?? denne må jo seff være av alu. eller noe! så kjører du 3 pumper!! :lol::woot:

men forstatt så vil ikke saften bli kaldere enn romtemp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en liten ide, og måtte se litt på den dere hardisk dingsen inne i kabienttet(Chieftec Matrix Sort).Den øverset holderen, der er det 3stk. 35 brønner som er ubrukt hos meg, og kommer aldrig til å bli brukt. Kanskje ved kjøp av ny hardisk...

Tilbake til ideen:

Ta av deksela og lage til en slags luke. Ta harddisk holderen og lag en slags skål i den som heller litt utover, men ikke slik at smågodtet eller hva man vil ha inni den ramler ut. Skal lage noen skisser som viser min ide!

Da har man en built-in skål i kabinettet som en kan ta enkelt ut og fyllerengjøre.

Lenke til kommentar

lol, skjønte ikke helt vitsen med bildet :p

fin handskrift du har :lol:

om du kan få handa inn kommer jo an på hvor feit den er... tviler på at tjukkingene med svinelabber kommer inn der... :p

synes cd-rom ideen min var bedre ;)

Lenke til kommentar

Ok, vitsen med bildet var for å få en viss ide om hvordan andrejeg eventuelt kan lage noe slikt inne i en 35 brønn. Og hvordan en kan lage til en slik skål

Min handskrift er ikke spesielt vakker syns jeg selv

Men det hadde funket med en godteskål inne i den hd holderen, eller hva?

Men det hadde vert best om den hadde vert i en cd-rom brønn ja, større plass og mer godt. :yes:

Lenke til kommentar
Kjøp en slik vanntank de har på netconnection som du bare stapper inn i en ledig cd-rom plass, så legger du slange fra den og ned til en magnetventil (ventil som åpner når den får strøm) og videre ned i koppen...

Når det gjelder godteskåla kan du jo røske av dekslet på en cdrom stasjon og skrue godteskåla fast i skuffa, slik at når du trykker på knappen kommer den ut...

Så kan du ha en nøkkelbryter på strømmen til cd-rommen slik at du bare slår av strømmen når du går unna pc'en...

Hei dette ble genialt... har en cdrom som ikke funker liggende ved siden av skjermen her... tøft...

tror det hadde vært kulere med en manuel dispenser

putte på en femmer og vri om, så kommer det 3-4 tyggiser f.eks :D

Lenke til kommentar

har tenkt på det brus-konseptet selv, har kommet frem til et par ting;

kompressor som brukes til å holde trykk på tanken (en flaske i mitt hode)

en magnetventil for å holde utløpet tett.

(peltier) kjøling av brusen tanker at brusen bør vere iallefall 6 grader under romtemp..

kom meg så langt at jeg laget til kompressor opplegget, brukte en pressostat for at den skal stoppe automatisk når trykket var kommet opp i ,8 bar (i mitt tilfelle)

og koblet til megnetventil, fyllte flasken med vann og testet, det funket fint egentlig, men har ingen peltier liggende å slenge, men kan jo lage til uten kjøling da..(var også ganske usikker på hvor jeg skulle ha satt den hen..)

kompressoeren jeg brukte ver fo øvrig en slik; eller iallefall lignende

systemet virker faktisk likens som "supersoaker", du pumper inn luft for å få veske ut;

skisse;

brusfyller.GIF

BTW ikkje prat stygt om den skissa da, brukte faktisk ikkje lang tid på den..

edit: Oi, det bildet var faktisk verdens største... men det er gif og tar bare 11,5Kb, så det er vel egentlig ikkje so gale..

Lenke til kommentar

driver på med det samme nå..

hadde en gammel 8x cd rom fra gale aptivaen min liggende, og den ble masakrert til dette formålet...

det jeg gjorde, var å ta toppen på cdrommen, for å få fri tilgang til selve skuffen, og limte fast en blå glassbolle på den.. måtte fjerne masse overflødigheter, og i tillegg ta tre deksler og lime disse sammen, før jeg limte den nederste dekslet på skuffen, og borret et lite hull i dekselet for å komme til knappen for cdrommen, da den seff ikke er koblet til en idekable, så den kan styres via windows.

for å få et fint resultat, måtte jeg også gi den "vegger" på sidene av skålen.

dette kosta meg litt hodebry, men til slutt så lima jeg et par plast plater jeg klippa fra en alt-mulig dunk i blåplast som kosta 10kr på europris.

det ble også kjøpt en boks med svartlakk for å lakkere skuffen, dekslene og sidene på den flin-fine godteskålen min.

resultatet ble bra, da jeg har et avantec midi server tower med tre cdrom plasser nede, og tre oppe.

godteskålen ble plassert i nedre posisjon..

jeg måtte ofte inntaket for 120mm vifte da disse to blir vanskelig å kombinere på samme stedet, men siden pc'en min for tiden befinner seg i en kuffert, er ikke de noe problem..

en glimrende modd som anbefales for alle, men persjonlig har jeg ikke råd til godterier, og bruker i stede skålen til skruer, noe som også er meget praktisk.. sorry at jeg ikke har noen blilder til dere, men mangelen på digitalkamera foryhindrer dette.

Lenke til kommentar

OK, jeg skal være ærlig:

alt høres digg ut, helt til man begynner å tenke (tenker på drikke jeg nå).

Men det peltier utsagnet ga meg en ide.

Hvis man har vannkjøling, kjøp et lavpanna peltier element på 60W eller.no

Så kjøper du den billigste vannblokka du finner og fester på undersiden.

Bam! du har et kjøleelement. :D

Nå bygger du denne inn i kabinettet ditt. eller noe slikt:

coke-kassa.jpg

Du kan sikkert bruke denne patenten hvis du har luftkjøling også, men det blir litt mer bråkete det da....

[edit] ville bare si at PSU'en måtte vike for "billedteksten"

Lenke til kommentar

Skuffen kan jo knekke hvis det blir for tungt, så forsterkning er et must...

btw.:

Husker den gangen vi kjøpte vår andre PC (those where the day's: compaq presario 7210 med 120Mhz CPU og 16 MB RAM (8 var standard, vi betalte ekstra), og <1mb skjermkort integrert på hovedkortet med en 4x cdrom)

---ehh tilbake til saken---- Selgeren drev å skrøt av CD-rom og fortalte i samme slengen skrekk historien om mannen som hadde kjøpt maskin, og en uke (eller.no) senere kom tilbake til butikken og sa at koppholderen hans var knekt. "høh? Koppholder??" var visstnok svaret fra betjeningen...

Lenke til kommentar
OK, jeg skal være ærlig:

Bam! du har et kjøleelement.  :D  

:lol: nydelig idee.. , men kanskje like greit å kjøpe et lite kjøleskap?

Lenke til kommentar
OK, jeg skal være ærlig:

Bruskokser er buet på undersiden, slik at det ike vil bli mer enn 0,5 cm2 som vil bli i kontakt med den kalde flaten, og det vil ta timer å kjøle den ned...

Lenke til kommentar
OK, jeg skal være ærlig:

Bruskokser er buet på undersiden, slik at det ike vil bli mer enn 0,5 cm2 som vil bli i kontakt med den kalde flaten, og det vil ta timer å kjøle den ned...

da mekker man en form som tilsvarer bunnen.

Lenke til kommentar
De som røyker kan vell lage en askebeger mod ellerno da.. et lite askebeger som kommer ut av pcn..  røyking sux men askerbeger høres morro ut

tusen takk, du ga meg en kjempe idé. hvorfor lage godteri dispenser når man kan lage sigarett dispenser :D :D :D og hvis det larr seg gjøre: siggen er ferdig antent når den kommer ut :lol:

Lenke til kommentar

og plutselig en dag begynner det å ryke fra maskina di og lukter helt for jævlig, "wtf" tenker du og finner ut at 20pk. med "the artist formerly known as prince mild" står i fyr og flamme og røyker ut CPU'en din :lol:

Vet at cola bokser er runde under, men varme er varme:

"Varme er energi som transporteres fra et objekt med høy temperatur til et objekt med lav temperatur. Energien transporteres så lenge det er temperaturforskjeller."

Dvs. at luften mellom boksen og peltieren vil fungere som transport, men så klart så er jo en metallbit med korrekt passform å foretrekke, men det er jo opp til den enkelte.

Sett at du har peltieren slik som i den ene løsninga jeg tegna opp (den jeg bare linka til), kan du isolere rommet og dermed få et lite kjøleskap. Og vi vet vel alle at cola bokser i kjøleskap også holder seg kalle, og der er det MYE luft mellom boksen og de kjølende elementene, right? :wink:

Det største problemet med peltieren er at hvis man har flere peltier elementer i systemet så må man rett og slett grave opp gammel AT strømforsyning (enklest offcourse) og la den drive kjøleskapet ditt.

Når man likevel er i gang: Hvorfor ikke bare kle hele kassa med peltiers. The cold side in :D

Lenke til kommentar
Vet at cola bokser er runde under, men varme er varme:

"Varme er energi som transporteres fra et objekt med høy temperatur til et objekt med lav temperatur. Energien transporteres så lenge det er temperaturforskjeller."

(...)

Og vi vet vel alle at cola bokser i kjøleskap også holder seg kalle, og der er det MYE luft mellom boksen og de kjølende elementene, right?  :wink:

I kjøleskap er jo lufta rundt colaboksen kald, og vil derfor kjøle den ned.

Setter du colaboksen oppå kabinettet og kjøler den ned fra undersiden, så vil naturligvis bunnen bli kald, men boksen er kaldere enn luften rundt og vil ta imot varme fra den, slik at den aldri blir skikkelig kald. Så den ideen din virker ikke om du ikke lager deg et lukket rom a la et kjøleskap.

Og kjøleskap av peltierelementer er ikke direkte effektive om du ikke bruker megakraftige elemtenter, og da trenger du flere PSU'er enn du har plass til.. :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...