Gå til innhold

Kjøpe mobil fra utlandet / ebay

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd dette?

Er endel å spare på dette ser jeg. Særlig når krona er såpass sterk som nå.

Man trenger jo ikke kjøpe fra USA eller Asia heller, mange mobiler i europa også.

F.eks på www.ebay.co.uk

En ulempe er jo dette med reklamasjoner. Kan tenke meg at det blir tungvint.

Men er prisen gunstig nok så kan det være verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på tre ting:

Det er mange china phones som selges som ekte. Dvs at du får en dårlig kopi i stedet for ekte vare.

Be alltid om at verdien settes til en sum som er under 200 kr, så unngår du avgifter ved import.

Du har ingen norsk forbrukerkjøpslov, ingen reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke gitt at norske verksteder vil reparere den om noe er galt, slik at du må bruke mye tid og penger på å sende telefonen til et verksted i opprinnelseslandet om du ønsker å benytte garantien (som stort sett er ett år, mens den norske forbrukerkjøpsloven hadde gitt deg fem års reklamasjonsrett ved kjøp i Norge). Det er ikke bare tid og penger dette koster deg, men mye pes med å få den ufortollet inn i landet igjen etter reparasjonen.

Snubbel oppfordrer deg til å utføre en straffbar handling (det i seg selv er straffbart, og bør fjernes av snubbel asap), og jeg ville anbefalt deg å ikke gjøre det. Veldig mange pakker sjekkes for tiden av tollen, selv om verdien er satt under 200 kroner. Har opplevd det selv, på pakker der vareverdien faktisk er under 200 kroner. Om noe skulle skje med telefonen på veien, så får du heller ikke refundert mer enn maks 200 kroner da forsikringen kun dekker påsatt verdi. Har også hørt om varer som er blitt inndratt og/eller returnert til avsender ved stort avvik i påsatt verdi og faktisk verdi. Mange utenlandske firma har i den senere tid nektet å nedsette verdien på pakker til Norge nettopp av denne grunnen.

Du må med andre ord betale 25% moms av vareverdien og frakt samt fortollingsgebyr for å få varen inn i Norge.

For ikke å snakke om større sjanse for å bli svindlet, som også snubbel nevner.

Kjøp i Norge du... ikke mye (om noe) å spare ved å kjøpe fra utlandet uansett.

Lenke til kommentar

Finnes mange historier om seriøse kjøpere på Ebay med masse positiv feedback, som selger kinakopier og falskt utstyr. At det er en kopi er vanskelig å finne ut før det er gått noe tid (med mindre man får noen med skikkelig peiling til å ta en titt), og da er jo feedback'en allerede gitt.

Lenke til kommentar

Jaha? Det har jeg aldri opplevd ihvertfall og jeg har ikke hørt mye om det heller. Har kjøpt masse på ebay. Aldri vært noen problemer.

Så lenge selgeren har 99,5-100% positiv feedback på flere hundre salg er det nok ikke noe å frykte. Man kan jo ikke være helt paranoid heller.

Lenke til kommentar

Mobiler pleier ikke være noe billigere i utlandet. Plusser man på moms og fortollingsavgift blir prisen omtrent den samme.

I tillegg blir reklamasjoner vanskelig, service er dårlig og frakten tar lang tid.

Jeg ser ikke helt fordelene.

Edit: Software er ofte ikke på norsk heller

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar

HTC Dream er ikke lansert i Norge, så derfor må den bestilles fra utlandet uansett.

Generelt er det er mulig å gjøre gode kjøp fra utlandet nå. Særlig på bruktmarkedet, hvis man søker litt. Utvalget er mye større og krona er sterk i forhold til dollar og pund nå.

Det er jo klart at hvis man ikke sparer penger med frakt og toll så kjøper jeg heller i Norge.

Men jeg er ikke interessert i å bruke 4.000 kr på en mobil jeg nesten ikke tør å bruke.

Lenke til kommentar
Til den prisen er det ganske sikkert en china phone.

Svært så sikker du var da? Jeg finner glatt flere Dream på ebay som kan være til rundt den prisen - minnes jeg fikk en HTC P6500 med fingeravtrykksleser til 1200 som var orginal, og helt fin, litt brukt - men i forhold til norsk pris på 6500 kr så var det et veldig godt kjøp.

For ordens skyld; kjøper jeg telefon e.l. på ebay så bryr ikke reklamasjonsretten meg så mye, for det blir ren spekulasjon, og er typisk modeller som enten koster veldig mye i Norge eller som ikke er i Norge.

Men har også kjøpt en Lenovo T400 - fikk den til 6000 mindre enn norsk pris og har 3 års onsite garanti på den som gjelder i hele verden (sjekket med Lenovo i Norge), samme gjaldt for en annen maskin, så trenger ikke bare være negative ting heller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...