Caze Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Oppdaget en skrapelyd fra høyre hjul foran etter at jeg byttet til vinterhjul. Har kjørt med disse hjulene i et par dager, og i går kveld tok jeg av høyre forhjul for å se etter støykilden. Der fant jeg et lite "sår" i bremseskiven, ca 7 mm i diameter. Har lagt ved bilder, men de er litt utydelige. "Såret" fortoner seg ihvertfall som en liten ring som har en dybde på en halv millimeter. Ringen er sort, noe som kanskje kommer av at noe har brent seg inn i skiven? Spørsmålet er: må jeg bytte denne skiven? Etter en kjøretur kjente jeg på temperaturen på felgene på hver side foran, og den høyre var en tanke varmere enn den venstre (som det ikke kommer noe ulyd fra). Lenke til kommentar
wanna-b Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Den bremseskiven er jo ikke defekt i noen forstand. Det du risikerer er en feil på evt EU-kontroll, og at bremseklossene dine slites fortere. I værste fall vil varmgangen som følge av såret lage kast i skiven din ved overoppheting, og det er en never-ending story, da skeive skiver lager mer varmgang osv osv. Jeg ville bare fortsatt å kjøre. Og om det kun er 1/2 mm dypt slites det bort etterhvert. Ville dog holdt et øye med det. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 det "såret" du ser er en slitasjeindikator når du ikke lenger ser denne har skiven blitt for tynn og må byttes Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Som nevnt så er det en slitasjeindikator, du skal ha to av dem. Når den ene er slitt bort skal du kontrollere skivene, når begge er borte skal de skiftes. Ikke alle skiver har slike indikatorer, men Brembo har. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Ok? Det kan ikke være annet enn slitasje-indikatorer? Selger av bilen påstår nemlig at bremsene ble byttet i fjor. Han utdypet ikke hva han la i "bremsene", det kan jo hende at han mente kun bremseklosser. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Det er en slitasjeindikator ja, 100% sikkert. Skrapelyd kommer nok heller fra hjullager... Eller så kan det være at kalipern henger i stempelet eller glidedel. Er slitasjen på klosser lik på begge sider og kom det etter at du byttet dekk (i så fall strammet du muttere med overstadig makt? ) Endret 12. oktober 2009 av Virion Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Sjekket salgs-annonsen og der sto det at skiver, calippere og klosser ble skiftet i januar 2009. Med andre ord er det veldig rart om de skulle være slitt allerede. Lyden jeg hører er garantert fra det "såret", da det kun er en bitteliten skrapelyd som kommer en gang per hjul-omdreining ved bremsing. Og nei - jeg har ikke brukt mye makt da jeg strammet boltene. Jeg brukte trykkluftsmaskin og muttertrekker. Endret 13. oktober 2009 av Caze Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Altså, det de sier er når den "flekken" er BORTE så er skivene slitt. Forøvrig så kan du fint trekke til for hardt med muttertrekker. Momentnøkkel er det anbefalte når man trekker til hjulbolter. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Okies. Takker for tilbakemeldinger Lar det stå til, men følger med på evt nye lyder eller varmgang. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Um det er et "slag" per omdreining? Høres ut som at skivene ligger ujevnt eller at kaliper/klosser ligger ujevnt. Ville anbefalt og tatt av alle delene og børstet rent, evt. brukt hoggjern og skrapt bort det som sitter godt. Var borti dette på en saab en gang, viste seg at det satt masse bæsj bak skiva som på mystisk vis hadde kommet seg inn der. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Sjekket salgs-annonsen og der sto det at skiver, calippere og klosser ble skiftet i januar 2009. Med andre ord er det veldig rart om de skulle være slitt allerede. Lyden jeg hører er garantert fra det "såret", da det kun er en bitteliten skrapelyd som kommer en gang per hjul-omdreining ved bremsing. Og nei - jeg har ikke brukt mye makt da jeg strammet boltene. Jeg brukte trykkluftsmaskin og muttertrekker. Ikke dårlig å slite ut ett sett skiver i året Fikk du med kvitteringer? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Nekter å tro at de er slitt allerede. - Lyden er ikke "slag" eller dunk. Det er en svak og kort skrape/gnisselyd. Og den kommer når bremseklossen passerer over merket. - Nei, forrige eier har ikke spart på kvitteringene. Fant forresten et bilde av hvordan disse Brembo-skivene ser ut når de er nye: Jeg har IKKE lagt merke til noen slike forsenkinger eller hull i noen av de andre (bremseskiver på alle 4 hjul) hjulene. Endret 13. oktober 2009 av Caze Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Prøv å få noen bedre bilder av skiva, samt bilde av hele skiva, så blir det lettere å konkludere. Hvis det er slitasjemerke, skal du ha to slike "hakk" i skiva de. Det at ikke alle skivene har slitasjevarsel, kan være at det kun ble brukt brembo skive på den ene siden. Det har ingenting å si for bremsene. Det at det slår kan komme av mye egentlig. Skitt og møkk er en klassiker, ta en rundfil og slip vekk litt rust i banene til klossene også hvis du demonterer. Det kan være defekt calipter som henger litt, det kan være skjev skive osv... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Det som kan være er at vinterhjulene dine gir annen belastning på navet. Siden alt det der ikke er helt perfekt uten slakk vil noe flytte seg dersom hjulet f.eks har en annen dimmensjon. Normalt sett vil det slite seg til iløpet av noen titalls mil og forsvinne. De merkene der skal jeg GARANTERE deg at ikke har noe som helst med saken å gjøre. De er hull som ikke merkes i det hele tatt. At klossene skraper borti skiva er helt normalt ettersom det er ingenting som presser dem tilbake når pedalen slippes, de vil bare ligge inntil skiva konstant, og som nevnt, ingenting er perfekt, så det vil skrape litt mer på enkelte punkter på en omdreining. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har det på alle mine bremboer . Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har du felger med limte balanselodd på innsiden? Mest sansynlig treffer loddene borti caliper om du har slike lodd. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Prøv å få noen bedre bilder av skiva, samt bilde av hele skiva, så blir det lettere å konkludere. Hvis det er slitasjemerke, skal du ha to slike "hakk" i skiva de. Det at ikke alle skivene har slitasjevarsel, kan være at det kun ble brukt brembo skive på den ene siden. Det har ingenting å si for bremsene. Det at det slår kan komme av mye egentlig. Skitt og møkk er en klassiker, ta en rundfil og slip vekk litt rust i banene til klossene også hvis du demonterer. Det kan være defekt calipter som henger litt, det kan være skjev skive osv... Det "SLÅR" som sagt ikke. Det er nærmere en gnisselyd... og den oppstår når bremseklossene passerer over det avbildede merket. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Kjøpte nye felger nettopp - de gamle så forferdelige ut. Vips, så ble lyden borte. Dermed må det ha vært enten balanseloddene som har gnisset, eller noe med boltene. Nå er jeg ihvertfall happy Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Kjøpte nye felger nettopp - de gamle så forferdelige ut. Vips, så ble lyden borte. Dermed må det ha vært enten balanseloddene som har gnisset, eller noe med boltene. Nå er jeg ihvertfall happy Ja, det var jo det jeg spurte om du hadde limte lodd på insiden som subba borti calipern Godt det løste seg. Lenke til kommentar
wanna-b Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Slik slitasjeindikator har jeg faktisk aldri vært borti før, og jeg har byttet en håndfull antall bremseskiver på saabene mine! Da beklager jeg for mitt første misvisende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå