Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe reagensglass/reagensrør?

oladunken

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke en helt vanlig hobby, men i forbindelse med et hobbyprosjekt skulle jeg hatt tak i reagensglass (disse tynne glassrørere/kolbene man brukte i kjemi timen på skolen.

Har funnet disse men er usikker på om det er slike jeg vil ha siden det er hull i sidene på toppen, og jeg vil gjerne ha med kork og eventuelt stativ til reagensglassene.

http://www.cchobby.no/product/11058-4614-8...-cm-24-stk.html

Noen som har noen ideer?

Har funnet noen andre salgssteder, men de jeg har funnet (bortsett fra den over) selger ikke til private.

Dette hadde vært ideelt hvis det også hadde vært kork på toppen:

Ti%20estere%20005.jpg

B

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen ideer?

Har funnet noen andre salgssteder, men de jeg har funnet (bortsett fra den over) selger ikke til private.

Ble litt nysgjerrig sjøl, så jeg ringte til apoteket i bygda etter reagensrør med kork, men de hadde ikke. Så til kptnaturfag.no/. Hun sa at det kun er kjemikalier som ikke selges til private, og der har de ymse slike glass med og uten hull og kork. Jeg vet ikke om de selger løse glass eller bare sett, men det er bare å høre på tlf. 71 58 89 00

Lenke til kommentar
Ble litt nysgjerrig sjøl, så jeg ringte til apoteket i bygda etter reagensrør med kork, men de hadde ikke. Så til kptnaturfag.no/. Hun sa at det kun er kjemikalier som ikke selges til private, og der har de ymse slike glass med og uten hull og kork. Jeg vet ikke om de selger løse glass eller bare sett, men det er bare å høre på tlf. 71 58 89 00

Dette så helt genialt ut. Her finner jeg sikkert noe.

Skal forøvrig ha det til en noe spesiell hobbysamling....nemlig sand fra strender verden rundt ;-) Presentasjonen betyr jo alt.

B

Lenke til kommentar

Skal forøvrig ha det til en noe spesiell hobbysamling....nemlig sand fra strender verden rundt ;-) Presentasjonen betyr jo alt.

B

Aah, den var jammen spesiell :D

Da må jeg nesten spørre:

1. Er ambisjonen at sanden stammer fra strender som du selv har besøkt, eller får du prøvene tilsendt med dokumentasjon

2. Har du begynt på samlinga

3. Hvor omfattende har du tenkt den skal bli, hvor mange strender

4. Bortsett fra at dette sikkert kan være en morsom hobby i seg selv: Blir dette vinklet vitenskapelig på noe vis?

Tenker på sandens karakter sett i mikroskop, fra hvilke bergarter den kommer, registrere mineraler og sammensetning, hva som gjør de ymse fargene - Registrerer du alt innholdet inkl. organisk materiale, eventuelt forurensing, slike ting.

Det tar vel noen år og få til en omfattende samling vil jeg tro. Uansett, håper du kommer tilbake til denne tråden når prosjektet er godt i gang, så vi får følge litt med herfra også :)

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Aah, den var jammen spesiell :D

Da må jeg nesten spørre:

1. Er ambisjonen at sanden stammer fra strender som du selv har besøkt, eller får du prøvene tilsendt med dokumentasjon

2. Har du begynt på samlinga

3. Hvor omfattende har du tenkt den skal bli, hvor mange strender

4. Bortsett fra at dette sikkert kan være en morsom hobby i seg selv, som personlige minner /affeksjonsverdi man deler med andre etc.: Blir dette vinklet vitenskapelig på noe vis?

Det tar vel noen år og få til en omfattende samling vil jeg tro. Uansett, håper du kommer tilbake til denne tråden når prosjektet er godt i gang, så vi får følge litt med herfra også :)

1.

Det er et absolutt krav at sanden kommer fra steder jeg selv har besøkt.

2.

Ja. Har noe sand fra Brasil og Sørlandet så langt (lett å se forskjell ;-)

Men jeg har også gått glipp av enormt mange eksemplarer siden jeg nettopp begynte med dette. Så det er vel bare å ta turen på nytt verden rundt....;-)

3.

Det blir en livslang samling. Derfor kun anledning å ha små beholdere med sand pr sted (reagensglass).

4.

Nei. Ikke vitenskaplig på annet vis enn at man lett skal kunne se forskjell på sandens karakter. F.eks. vil jo "sanden" fra "stranden" i Nice kun være en rundt stein som neppe får plass i reagensglass ;-)

Noe av grunnen til denne nye reisesamlingen er at jeg liker å reise verden rundt. Jeg liker også å ha minner fra steder jeg har vært og jeg "hater" turist-souvenirer kjøpt i souvenirbutikk. For meg er en souvenir som har påført stedsnavnet fra butikk allerede null verdt og sannsynligheten for at den er lagd i Kina er meget stor. Sikkert greit å ha "made in Kina" produkt som minne hjemme men da får det være etter en tur til Kina og ikke til et annet tropisk sted.

Dessuten synes jeg det er best med samlinger og minner som ikke kjøpes i butikk.

Sand er lett å ta med seg i små mengder. Har en steinsamlende sønn som gir meg grå hår når han vil fylle kofferten med steiner på hjemturen ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

genialt! det er jo nettopp dette jeg har kikket etter ute å vite det selv :p tenkte nemlig på det samme som deg når jeg tømte vannflaska mi på stranda på Zanzibar i sommer, og har nå ei halvfull flaske sand i bokhylla mi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...