Gå til innhold

Diplomatisk krise mellom Danmark og Kina?

Anbefalte innlegg

Diplomatisk krise mellom Danmark og Kina

12.10.2009 kl. 05:59 Kilde: © NTB

Det har oppstått full diplomatisk krise mellom Danmark og Kina etter at statsminister Lars Løkke Rasmussen tidligere i år tok imot Tibets åndelige leder Dalai Lama.

OMSTRIDT MØTE: Dalai Lama hilser her på den danske statsministeren Lars Løkke Rasmussen. Dette møtet har utløst en diplomatisk krise mellom Danmark og Kina.

Krisen rammer nå dansk næringsliv, og fire planlagte statsrådsbesøk til Kina er enten avlyst eller utsatt på ubestemt tid, skriver Politiken.

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen i mai valgte å trosse Kinas protester og møte Tibets åndelige leder Dalai Lama, utløste han en regulær diplomatisk krise, skriver den danske avisen.

Diplomatisk krise mellom Danmark og Kina

Dette er jo ikke første gang vi ser lignende. Men jeg lurer på, er Kina virkelig SÅ redd for Dalai Lamas innflytelse? De utviser stadig reprimander ute av proporsjoner når det kommer til dette med Lamaen. Man vet jo de ønsker å kneble ham generelt, men er de såpass redd for at noen statsbesøk i vesten skal gjøre kravene om et fritt Tibet så mye sterkere, at de ser det som nødvendig å "straffe" såpass ute av proporsjoner? Det må jo gå utover Kina selv også, disse diplomatiske flokene(ikke at de har for tradisjon å la slikt bekymre seg).

Så, hva tror dere er årsakene til reaksjonen her? Kun et sterkt ønske om knebling av Dalai Lama, eller ligger det mer bak?

PS: Tråden kan også brukes til generell diskusjon ang. forholdet Kina/Tibet/Dalai Lama. Kom gjerne med din mening om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er fint at Danmarks statsminister møtte Dalai Lama, tross i Kinas protester mot dette. Etter hva jeg kjenner til er Dalai Lama en trivelig fyr (sikkert i motsetning til mange i det kinesiske kommunistpartiet) som står for ikke-vold/dialog - hvilket jeg synes er en fin ting: tommel opp.

Alt i alt synes jeg det bare virker teit at Kina skal være såpass nærvøse.

Lenke til kommentar

Dalai Lama er nok en fin fyr i de aller aller flestes øyne, der er du ikke alene.

Jeg har sett og lest mange taler og intervjuer av mannen, og han har så absolutt et triks eller to å lære statsledere rundt omkring. Syns derfor personlig det er flott jo fler som tar imot ham. Nå støtter jeg også et fritt Tibet, så man kan kanskje ikke kalle meg helt uhildet, men jeg har ennå til gode å høre et vondt ord eller se en vond handling fra Lamaen, mot noen som helst. Ikke en gang når han snakker om Kineserne er han uten fromhet, ydmykhet og diplomatisk holdning.

Lenke til kommentar

Hva er liksom meningen med å presse statsledere til å ikke prate med karen? Er de for undertrykkelse/"fred og ro"?

Personlig håper jeg man finner en løsning på situasjonen i Tibet innenfor Dalai Lamas levetid, så vidt jeg vet står dette i stampe fordi myndighetene ikke vil prate om det - ikke en gang en sånn middelvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...