Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

190e trenger anlegg. Kraftig sub + forsterker. Ingen kunnskap

peetah

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg 2.bil og vil oppgradere lydbildet litt. Har i første omgang lyst på en kraftig sub, og har sett for meg denne:

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=63...;id=&vn=736

Spilleren er også pioneer, så tror det burde gå bra sammen, men jeg trenger en forsterker. Aner ikke om jeg må ha 2 eller 4 kanals, vet ikke forskjellen engang.. Jeg ønsker en forholdsvil billig forsterker, vet noen om noen gode?...

Et siste spørsmål er jo om jeg trenger ekstra batteri.. Selv tror jeg det er lurt, uansett så er jeg sikra, men er det veldig nødvendig?...

Takker for all hjelp, jeg er veldig amatør på området så ikke bruk alt for vanskelige fagutrykk ;):p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er ikke en kraftig/rå sub, heller mitt på treèt spør du meg...

Og til sub så burde du ha en monoforsterker (1 kanal)

En sub trenger bare en kanal, mens et par høyttalere trenger en stereoforsterker (2 kanaler)... har man 4 høyttalere, så er det greit med en 4 kanals forsterker, see??

Skal du ha 1stk av den suben, så bør du ha en forsterker som gir 1000w rms i 2ohm, og da koster det litt penger.

Dette er en mye bedre (mer vel-låtende) sub en den fra pioneer, og du slipper unna med en forsterker som gir 400w rms: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=40...;id=&vn=736

Men hva har du i bilen fra før? hvilken pioneer spiller? og viktigst av alt, hvilke høyttalere har du FORAN i bilen? og har du forsterker til disse?

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Ekstra batteri har du iallefall ikke bruk for! 190 er en ganske stor bil, så tipper at dynamoen er stor nok til produsere den mengden strøm som trengs. Større batteri trenger du kun hvis du skal stå i lengre tid uten motoren på. Det du kanskje må er å bytte batteri (Hvis det er gammelt)

Når det gjelder anlegg vil jeg ikke si at pioneer er det beste merket du kan velge. De er flinke på headunit (spiller), men ellers ganske midt på treet. Når det gjelder størrelse på SUB, så ville jeg heller gått for to på halvparten av effekten (Watt) enn en stor.

Videre, hvis du kun har orginalhøytalere forran, vil du ikke oppgradere lydbildet. Eneste du får er litt ekstra massasje for de som sitter bak. Suben vil trolig overdøve diskanten, så et nytt frontsett er absolutt å anbefale. Bakhøytaler trenger du trolig ikke.

Hva er budsjettet, hva har du fra før av?

Lenke til kommentar

Har kun orginalhøytalere i bilen nå.

Ønsker ikke at det skal bli så altfor dyrt.. kan vel betale 6 høvdinger for annlegg.. får jeg noe brukbart da?.. noe som har forslag til mellomtone/diskant og forsterker?

EDIT: Jeg visste det med bensintanken ;).. tenkte å plasere i hattehylla på en eller annen måte ;)

Endret av peetah
Lenke til kommentar

vis du skal montere i hattehyllen så vær obs på at den stålkonstruksjonen som går under hattehyllen er med på å stive av bilen og ikke bør kuttes i.

har du målt om du klarer å montere høytaleren med kasse i hattehyllen?

og sist men ikke minst, trenger du en 12" høytaler på "3500" watt i hattehyllen?

har hatt en slik bil selv og jeg valgte heller å bruke pengene på litt større en originalt høytalersett forran og bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...