Laughing Madcap Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Har trent styrke en god stund, men har nå planer om å øke min kondisjon til militærmønstringa om ca 1år. Jeg fikk virkelig ambisjoner og motivasjon da jeg leste om jägerlinjene i forsvaret (det svenske forsvaret). Og for å ha en god sjanse skal man kunne jogge 1mil på under 48min. Jeg har ikke trent mye kondisjon, bokset litt i det siste året. Men har ikke stor peiling på hvordan mest effektivt trene opp kondisjonen. Hvis målet er milen på maks 48min, burde jeg springe 1mil hvergang uansett hvor lang tid det tar? Burde jeg löpe så langt jeg kan på 48min? Planen er 2-3 kondisjonsøkter i uken. Noen som har gode tips? Vil intervall trening hjelpe meg effektivt mot målet? Synes intervaller er mye bedre og morsommere enn langdistanse? Forstår også at å springe 3-5km vil hjelpe, men vil det väre effektivt etter målet jeg er ute etter? Går det ann å overtrene seg i kondisjonstrening slik som i styrketrening? Hvor stor treningsmengde burde jeg ha? Og kan man jogge til "failure" hvergang? Endret 11. oktober 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du bør begynne rolig, med kanskje en økt i uken. Over tid kan du øke til 3 økter. Ikke løp 1 mil hver gang. Få litt variasjon. Du kan så absolutt bli overtrent! Intervalløkter hjelper svært mye, dersom du får nok hvile mellom øktene. 3-5 km løping tror jeg ikke vil gi deg så mye. Langturer på 10-15 km derimot, vil gi deg den seigheten du trenger. Det er jo 10 km du skal bli god på! Du bør aldri jogge til ”failure”. Forslag til en uke når du har lært opp kroppen til å løpe en del: Mandag Oppvarming: 10 minutter gange/rolig jogging Hoveddel: 4x4 http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543 Avslutning: 10 minutter gange/rolig jogging Torsdag Oppvarming: 10 minutter gange/rolig jogging Hoveddel: Langtur på 10-15 km (Sone 1) Avslutning: 10 minutter gange/rolig jogging Lørdag Oppvarming: 10 minutter gange/rolig jogging Hoveddel: Jogge 5-10 km i moderat tempo. (Du kan veksle litt mellom sone 1 og kjør på litt i motbakker eller andre strekk når du føler for det.) Avslutning: 10 minutter gange/rolig jogging Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Tren løping, varier. intervaller, langkjøringer, det hender jeg trener på strekninger fra 5 - 7 kilometer, det er bare bra. men tren løping generelt! ta deg ut på fotballtreningene, bli sliten, bare tren. men å trene EN økt i uken, hull i hodet. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg trente meg opp fra 0 kondis til det punktet der jeg må spurte for å i det hele tatt bli anpusten på et par måneder, ved å jogge ca. 30-40 min. i godt tempo hver dag. Det er lett å passe inn i hverdagen og vil gjøre det lettere å fullføre fordi du ikke kan utsette det til en "fridag". Om du er som meg vil det etter en liten stund dessuten bli en slags avhengighet, så du ikke klarer å legge deg uten å ha jogget;) Funker sinnsykt bra, og du vil miste vekt i tillegg med mindre du spiser som en gris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå