Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om utroskap

Gjest mannliggjest

Anbefalte innlegg

Gjest mannliggjest

Jeg har vært sammen med den samme jenten over en lengre periode. Med tanke på vår alder har det gått bra, men klart vi har hatt noen problemer. Men jeg har den siste tiden begynt å bli litt usikker. Jeg vil bare understreke at jeg har aldri vært utro, ikke i nærheten engang. Jeg elsker min samboer og vil uten tvil beholde henne om det ikke skjer noe drastisk. Hun har den siste tiden fått god kontakt med to gutter via noen venninder. En annen ting jeg vil understreke er at jeg ikke har noe imot at hun har mannlige venner, jeg har også venner av det motsatte kjønn. Grunnen for min usikkerhet rundt vennskapet til disse to er at hun ofte møter dem og tilbringer en del tid sammen med dem (alene). Personlig merker jeg ikke veldig mye til dette da hun jobber deltid og har fritid når jeg jobber. Men begge disse har jeg en følelse av ønsker mer ut av vennskapet.

Det er klart at det må være tillitt mellom meg og min samboer om forholdet skal overleve, men pga litt problemer den siste tiden begynner jeg å lure litt. Den ene personen har kjæreste (de bor ikke sammen og jeg vet ikke om hun er klar over at han møter henne) men min samboer har vært litt forelsket i han før vi ble sammen, så det er denne personen jeg er mest usikker på da han vet hvordan min samboer har følt for han. Jeg har pratet ut med henne om dette og hun har forsikret meg om at følelsene for personen er borte og at hun ikke har noe mer interesse for han på den måten. Grunnen for at jeg fortsatt er usikker er at hun er veldig flink til å lyve, noe jeg selv har opplevd (det var veldig lenge siden og har bare skjedd en eller to ganger). Jeg har konfrontert henne men ønsker ikke presse mer rundt dette da det bare kan skyve henne lenger vekk. Hun gir meg jo masse kjærlighet, oppmerksomhet og virker til å oppføre seg normalt.

Jeg vet det er mange mennesker her av begge kjønn og i alle aldre med masse livserfaring. Jeg ønsker selvsagt ikke at noen har opplevd utroskap eller skal bli utsatt for det, men det er jo slik som desverre kan forekomme i forhold. Jeg poster da denne tråden for å spørre om noen har gode råd rundt dette temaet. Hva slags tegn skal jeg se etter? Er det noen god måte jeg kan gjøre meg mer trygg på om hun faktisk forteller sannheten uten å konfrontere henne? Eller er jeg bare paranoid og sjalu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv forsøkt å samle noen tegn på mulig utroskap.

Selv om ting kan stemme, så betyr det ikke at det er utroskap i bildet. Men det kan være grunn til bekymring.

1. H*n unngår familien din

Det faktumet at h*n ikke lengre vil være med på familiemiddager, kan være et godt tegn på at h*n er utro.

De aller fleste får vanligvis en godt forhold til familie og vennene til partneren, så om det er en stor sjanse for at forholdet vil gå under, så er det ikke bare deg h*n bryter med, men familien din også! En typisk ting da er at man skammer seg så mye over syndene sine at h*n ikke lengre klarer å møte familien din, og allerede har startet prosessen med å komme over dem.

2. Grinete

Dagene hvor dere kunne snakke i harmoni er borte. Uansett hva du gjør, tenker eller planlegger, så er det feil og du får høre hvor galt alt er. H*n leter konstant etter feil med deg og forholdet, og ingenting er som det var.

3. En ny "kompis" - de bare er venner

Et av de mest typiske tegnene på utroskap er når den "nye bekjente", som enten er en venn, kollega, student eller hvem bryr seg nå egentlig, kommer mer og mer inn i bildet. Hun forsvarer alt han gjør, nøler med og introdusere dere, ønsker å tilbringe mer tid med denne personen, lyser opp når han er tilstede, ler av de dårlige vitsene hans og prøver sitt ytterste og unngå å snakke om hva dem har gjort sammen.

Dersom partneren din tilbringer stadig mer tid sammen med sin nye venn er det selvsagt mulig at det kan det være mer mellom dem enn vennskap. Du bør selvsagt akseptere at partneren din har venner av motsatt kjønn, men dersom du føler deg utrygg vil det selvsagt gagne både deg og forholdet at du tar opp problemstillingen med partneren din og blir enige om regler for hva som er greit og ikke.

4. H*n unngår spørsmålene dine

Et veldig typisk tegn er at h*n unngår selv de simpleste og enkleste spørsmålene du stiller.

"Hvor var du og vennina di i går?" - "Hvorfor lurer du på det?"

5. Endringer i rutinen

Hvis h*n plutselig begynner og avlyse den vanlige søndagsfilmen og pianotimene på onsdager, så kan dette være et godt tegn. Når man sniker bak ryggen på folk er det ofte slik at man vil møtes så ofte som mulig, og da kan det gå ut over andre ting.

6. Hun går gjennom en ny makeover

Husker du da dere møttes? Da var det aldri noe joggebukse og sminkefri dager. Om hun plutselig får et stort behov for å sminke seg, ha på sine beste klær og skifte stil til bedre igjen, hver gang hun skal ut uten deg, da kan dette være et godt tegn. Igjen, du husker vel hvor mye bedre hun tok seg da du først møtte henne?

Nye klær, ny frisyre? Kansje trenger hun nye klær, men kansje vil hun ta seg bedre ut?

7. "Vi" blir til "Jeg"

En veldig godt tegn er når h*n går fra å snakke om "Oss" og "vi" til "jeg". Alle par med litt historie på seg legger planer sammen og snakker om ting dem skal gjøre sammen. Hvis h*n plutselig begynner å legge sin egne planer, kjører sitt eget løp og refererer bare til seg selv, da er det et godt tegn.

8. Sexen endrer seg

At sexen endrer seg kan være et tegn. Kansje din partner blir tilfreds med det h*n får borte? Mindre sex kan være et tegn. Men det kan også slå motsatt ut, at din partner forsøker å være obs på at du ikke skal merke noe, og overkompanserer, slik at du får langt mere sex enn normalt.

9. Ikke tid til deg

H*n har ikke lengre tid til å ofre 15 minutter for deg, men h*n har allikevel tid til å ofre hele kvelden over hos "venninnen/kompisen" fordi h*n fikk en krise-SMS. At stadig planen dine blir overkjørt kan bety mange ting, men at partneren di er utro er ofte en av dem.

10. H*n bryr seg ikke

Hva er verre en når kjæresten din konstant klager over alt du gjør? Hva med en som ikke engang merker at du eksisterer lengre? Når det er kommet til en punkt hvor h*n ikke engang bryr seg om at du tilfeldigvis måtte overnatte hos x'en etter lørdagens byrunde, fordi du ikke fant noe taxi og eller hadde penger til å komme deg hjem, vel da er det et bra tegn på at du ikke er den eneste som lever et dobbeltliv.

11. Skjule ting

Dersom ting dere tidligere pleide å gjøre åpent eller være udiskrete i forhold til plutselig er blitt «off limit», da er det antagelig ett elller annet i gjære.

Hvis h*n skaffer han seg nye passord på pc-en, sletter raskt ut- og innkommende meldinger, eller skrur av telefonen når dere er sammen er det naturlig at du reagerer. Har h*n dårlig samvittighet kan det hende ha vil beskylde deg for å være en kontrollfreak, en snushane eller sykelig sjalu.

12. Bruker mer tid foran pc-en

I dag, med den moderne teknologi som er tilgjengelig for oss, så trenger ikke en som er utro å forlate hjemmet. Via mail eller msn kan partneren prate med den «nye», og gir rom for såkalt emosjonell utroskap.

Spesielt hvis h*n har endret adferd, se over - skjule ting - gir rom til bekymring. For hvilke sider er h*n innom? Hva gjør h*n? Mange nye venner på msn, og h*n skjuler det? Virkelig grunn til bekymring.

13. Hemmelige telefonsamtaler

Emosjonelle affærer skjer som oftest via telefon, spesielt mobiltelefon. Dersom h*n legger raskt på etter at du entrer rommet, blir borte lenger enn normalt på «butikken» eller tar med telefonen når han skal ned i vaskekjelleren, kan det være et tegn. Et ytterligere faresignal er det om h*n blir på defensiven dersom du konfronterer ham/henne med dette.

14. Du frykter det

Dersom du finner deg selv stadig stussende over din bedre halvdels oppførsel eller føler at h*n trekker seg mer og mer unna deg, lytt til magefølelsen. Konforontér partneren din om mistankene og krev at h*n forteller sannheten. Husk at personer som er utro blir flinke løgnere, så vær forberedt på at h*n vil prøve seg med løgner først. (se også 17.)

15. Løgn

Du vil stadig oppdage at partneren din kommer med småløgner. Dette er for å skjule noe. Husk at det er vanskelig å huske på alle små løgner, og det blir lett å avsløre.

16. Gaver

De fleste gutter har vel merket at hvis vi kommer med en blomsterbukett uten at det er en spesiell grunn, så hvisker jentene sammen om "hva har han gjort nå?"

Så hvis det ut av det blå kommer en spesiell fin eller dyr gave til deg, så kan det være at partneren din har dårlig samvittighet for noe.

17. Beskyldninger

Hvis du forsøker å ta opp slike problemer, så kan du ofte bli møtt av et aggresivt forsvar, dvs at du kan bli beskylt for selv å være utro, du sitter for mye på nettet, flørter med andre eca.

Dette kan være et tegn på dårlig samvittighet, eller simpelthen en måte for din partner å forsvare seg på. Ved å angripe deg, så må du forsvare deg, og fokus blir endret.

Hvis du oppdager en del av disse tegnene, så kan det være grunn til uro.

Hva du så gjør er jo opp til deg, om du vil kjempe for forholdet, eller om du vil konfrontere partneren med din bekymring.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Veldig mange gode råd i den posten. Takk for at du delte de rådene. Følte at det var noe av det som traff veldig bra. Får være på vakt og se hvordan ting utvikler seg fremover. Må jo ta et valg etterhvert, konstant være på vakt og passe på skaper ikke et godt forhold.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Takk for at du sier ifra. Sant at det kan være en konsekvens. Men synes det kan være greit og ha det i bakhodet. Som du sier kan det gjøre vondt værre å lese slike "lister" men passet på det når jeg leste igjennom.

Lenke til kommentar

Ofte veldig lett å bli overparanoid av sånne lister. Er man obs på konkrete tegn vil man alltid aktivt lete etter de tegnene, og tyde all oppførskjel i den retning.

Jeg opplevde utroskap for noen år tilbake, og mye av dette stemmer. Spesielt det med at h*n legger mer i å se bra ut oftere, og det med f.eks. forlate rommet når det kommer en telefon, osv.

I situasjonen du er i, er det ikke så veldig mye mer å gjøre enn å stole på kjæresten din. Å aktivt gå rundt å lete etter disse tegnene vil ikke gjøre annet enn å tære på deg personlig, og vil bare gjøre hverdagen din enda mer slitsom. Ikke minst vil ditt adferdsmønster endre seg, noe som kan ende opp med å dytte kjæresten din lenger vekk.

Lenke til kommentar

Nevner som flere over her at dersom man leter etter slike "symptomer" dukker de gjerne opp over alt!

Dessuten synes jeg flere av tegnene over her også kan komme av at følelsene har dabbet av og at forholdet går mot slutten. Ikke nødvendigvis utroskap!

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

tenker du på listen eller hva jeg har skrevet about?

Når det gjelder selve listen skal jeg følge rådene fra flere her. Det kommer til å ligge i bakhodet men jeg skal gjøre hva jeg kan for å ikke tenke på det og la livet gå videre. Skyve henne lenger vekk gjør jo vondt værre. Trist du har opplevd dette Smurstafa, håper du ikke opplever det igjen.

Takk for alle svarene så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...