Henrikse Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg bygget for 3 år siden en PC, som jeg kjøpte windoes xp til. Denne maskinen har med årene blitt litt sliten, og har et stort behov for oppgradering. Slik jeg har forstått det har man en lisens på windows xp, som blir bundet til en maskin. Det jeg lurer på, er hvilke deler som skal byttes ut før jeg ikke lenger kan bruke samme lisensen, og om det er en måte å komme rundt dette på. Jeg har planer om å bytte prosessor, HK og RAM helt sikkert, og kanskje også flere deler. Blir jeg nødt til å kjøpe ny programvare, eller kan jeg bruke den jeg allerede har? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 det er bare Vista og 7 some er slik. XP kan du gjøre hva du vil med. men jeg anbefaller deg å kjøpe Windows 7 Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 se her: Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de: En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows Jeg håper denne avklaringen hjelper dere (oss - meg inkludert =) til å velge riktig lisensieringsform for Windows Vista, spesielt i tilfeller hvor dere ser for dere et hyppig bytte av hovedkort. Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP. Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens. fra denne side: http://blogs.msdn.com/runez/ Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Takk p@ge, det var et godt svar. Da blir det nok oppgradering til windows 7 for meg. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Da blir det nok oppgradering til windows 7 for meg. Vær obs på at det kun er OEM-versjonene av Windows som er "låst" til hardware'n. Har du en vanlig "retail" boks med Windows XP, så kan du fullt lovlig installere den på en ny PC. Men du kan bare ha den installert på en PC om gangen. (Dvs., om du i en kortere periode har den på 2 PC'er mens du flytter ting over, så blir du neppe lagt i jern for det.) Har du en gyldig XP-lisens, så kan du jo også kjøpe en "upgrade"-versjon av Windows 7 og dermed spare noen kroner på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå