Gå til innhold

Filnavn blir tilbakestilt

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått mitt første speilrefleks, Nikon D60.

Problemet mitt er bare at når jeg har lagt inn alle bildene på dataen, begynner filnavnene på 1 igjen.

Det gjør at jeg ikke kan legge alt i en mappe, og må lage nye mapper for hver gang.

Sto ikke noe om det i manualen heller,

så derfor spør jeg;

Kan jeg endre det sånn at det ikke blir tilbakestilt hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert å brukt et program som endrer navnene på bildene når du fører over. Bruker selv Acdsee som endrer navnet til dato og klokkeslett som bildet ble tatt. Dermed kan jeg enkelt ha oversikt over bildene mine.

Antar at du kan gjøre noe med innstillingene som gjør at det ikke begynner på nytt enda. Finner det vel om du leter gjennom menyen på kamera:)

Lenke til kommentar

Burde vel være mange Nikonfolk her som kunne svart deg.. Men i deres fravær kan jo jeg prøve, men jeg har Canon jeg og (som forrige). Jeg gjetter at det du leter etter heter "File No. Seq"

Fra en eller annen Nikon bruksanvisning jeg fant på manualsmania:

File No. Seq.

Choose how the camera names fi les.•

Off

(default): File numbering is reset to 0001 when a new folder is created, the memory card is formatted, or a new memory card is inserted in the camera.

File Numbering

If the current folder is numbered 999 and contains 999 photographs or a photograph numbered 9999, the shutter release will be disabled. If

File No. Seq.

is on, turn it off, then format the memory card or insert another memory card in the camera.

On

: When a new folder is created, the memory card is formatted, or a new memory card is inserted in the camera, fi le numbering continues from the last number used. If a photograph is taken when the current folder contains a photograph numbered 9999, a new folder will be cre-ated and fi le numbering will begin again from 0001.•

Reset

: As for

On

, except that fi le numbering is reset to 0001 with the next photograph taken (a new folder will be created if the current folder already contains photographs

-----

Om du enda ikke finner det så er det en utvidet meny du må slå på.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Burde vel være mange Nikonfolk her som kunne svart deg.. Men i deres fravær kan jo jeg prøve, men jeg har Canon jeg og (som forrige). Jeg gjetter at det du leter etter heter "File No. Seq"

Fra en eller annen Nikon bruksanvisning jeg fant på manualsmania:

File No. Seq.

Choose how the camera names fi les.•

Off

(default): File numbering is reset to 0001 when a new folder is created, the memory card is formatted, or a new memory card is inserted in the camera.

File Numbering

If the current folder is numbered 999 and contains 999 photographs or a photograph numbered 9999, the shutter release will be disabled. If

File No. Seq.

is on, turn it off, then format the memory card or insert another memory card in the camera.

On

: When a new folder is created, the memory card is formatted, or a new memory card is inserted in the camera, fi le numbering continues from the last number used. If a photograph is taken when the current folder contains a photograph numbered 9999, a new folder will be cre-ated and fi le numbering will begin again from 0001.•

Reset

: As for

On

, except that fi le numbering is reset to 0001 with the next photograph taken (a new folder will be created if the current folder already contains photographs

-----

Om du enda ikke finner det så er det en utvidet meny du må slå på.

Fant det! Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...