Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Denne frister noe helt ekstremt: http://el-sykkel.no/group.asp?group=7 Men stemmer alt det som står der, ang. lovligheten? Jeg trodde alle gjenstander som beveger seg på land hurtigere enn 6 km/t måtte registreres? Derfor er gressklippere unntatt, og dette er også grunnen til at de er så trege. Denne klarer 25, men du må trø litt selv. Stemmer det at politiet ikke vil stoppe meg og gi meg bot for å føre motorkljøretøy uten lappen, registrering og forsikring? Jeg håper dette er helt legitimt, for som de sier selv: Det er bare en sykkel der du slipper å bli svett. Du kan sykle mye fortere enn en moped på en alminnelig tråsykkel. Motoren gjør bare at du slipper å bli svett. Er dette noe for meg? Har hytte på fjellet, og har lenge drømt om et miljøvennlig alternativ til bilen, og som jeg kan bruke selv om lappen ev. skulle ryke. Kjipt å måtte flytte fordi man ikke kan komme seg til sivilasjonen for egen hjelp. Å støte på på politiet der jeg har hytte er lite trolig. Allikavel: Er denne garantert 100% lovlig uansett? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det stemmer at slike er lovlig, hvor følgende krav stilles: - Motor må ikke være mer enn ~250W. - Motoren kan bare gå så lenge pedalene også benyttes, dvs. motoren skal bare fungere som hjelpemotor. - Motoren skal stoppes dersom hastigheten overstiger 25km/t. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Herlig! Skal muligens vurdere den, da. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Har selv prøvd ein slik sykkel. Den var slik at til tyngre du trødde, til meir hjalp han deg. Sykling på vanleg sykkel blir bare kjedelig etterpå heilt herleg i oppoverbakkar Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Så den er litt tung å trø allikavel? Hvis jeg ignorerer loven, og vil kjøre den uten pedaler, er det lett? Det er vel bare å lure en sensorkrets som sitter i pedalene? Evt. en dip-switch i styreelektronikken? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Med 250W og et lite batteri kommer du deg ikke særlig langt uansett.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Du kommer så langt du vil. Den har fortsatt pedaler. Den skal jo brukes til å handle med, ikke lange kjøreturer. Dette påstår produsenten: Dette avhenger mye av terrenget, førerens vekt og hvor mye man selv hjelper til å trå. Ved ideelle forhold på en slette vil batteriet holde ca 60 km på en oppladning med en gjennomsnittlig fører. Med vekslende terreng slik vi har i Norge vil rekkevidden være ca.40 km. Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hadde vært greit å ha, men vet ikke designmessig hvor begeistret jeg var for den... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Hva med å heller kjøpe en moped? Endret 11. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Den kan være så stygg den vil. Jeg hater to ting: Å betale, og å trø. Ja, jeg ser ironien ved å betale 15.000 for å slippe å fylle bensintanken. Moped er selvsagt aktuellt, men jeg har jo allerede bil. Poenget er å bli selvhjulpen ved lappmisting. Ikke at jeg planlegger det, da. Endret 11. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
peetah Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg prøvde en slik engang jeg også.. En veldig stilig ting er jo at du må tråkke, men gjerne baklengs .. det er jo fiffig å se en tråkke baklengs mens han passerer deg i en oppoverbakke Disse er 100% lovlige akkurat som fjernstyrte biler med 7km/t som toppfart Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Så den er litt tung å trø allikavel? Hvis jeg ignorerer loven, og vil kjøre den uten pedaler, er det lett? Det er vel bare å lure en sensorkrets som sitter i pedalene? Evt. en dip-switch i styreelektronikken? Den er på ein måte tung å trø. Men med ein gong motoren slår inn så går det som ein lek. Har høyrt at det ikkje skal vere så vanskeleg og lure denne sensoren og Mange eldre folk får støtte til å kjøpe slik sykkel. Du kjem seg ut i frisk luft og trenar uten at dei nødvendigvis blir heilt utslitt. Den eg prøvde var kjøpt på ein ferie i Danmark for 11 000 kr. Usikker på om dette var norske eller danske! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Hvordan er den i bratte oppoverbakker? Klarer den det helt selv, så tråkkingen blir kun for syns skyld? Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Så er ikkje eg den tyngste i gjengen men følte den drog meg godt oppover. Men dan var jo slik at med ein gong du slutta og trø så stoppa jo motoren Tviler igroen på at vis du koblar ut det med trøene at han klarer og dra deg rett opp bratte bakkar..... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Fattern har, uavhengig av meg, også kommet fram til at dette er tøft. Han vurderer å kjøpe utstyr av en lokal importør som også representerer en elbilprodusent, muligens REVA. Dette vil han montere på en sykkel han har hatt i ca. 5 år. Det kan visst ettermonteres på de fleste sykler, men de må oppfylle visse krav. Han har gått kveldskurs for å lære om regler og installasjon. Endret 12. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Har selv prøvd ein slik sykkel. Den var slik at til tyngre du trødde, til meir hjalp han deg. Sykling på vanleg sykkel blir bare kjedelig etterpå heilt herleg i oppoverbakkar På noen av disse el-sykklene kan man justere en fjær som bestemmer hvor hardt man må trø i forhold til pådrag. På denne måten kan man forlenge rekkevidden eller øke effekten ved lett trøing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå