Gå til innhold

ang. irriterende lyd fra høytalerne..

Anbefalte innlegg

Hei...

Begynner å bli litt frustrert pga. mine Altec Lansing ATP3. De har siden jeg fikk dem hatt en liten durelyd. Den høres ikke veldig godt (pga pc-støy, musikk o.l.), men jeg hører dem meget godt når jeg leser en bok/sover med pc'en av også videre...

Jeg har gjort et par søk på forumet og andre steder, der finner jeg ut at slike problemer skyldes dårlig jording. Men jeg ble lettere forbannet da de 53 postene jeg fant ledet til det med jordinga. Det hadde seg slik at ingen av de postene ga meg et konkret på hva jeg kan gjøre med problemet.. Jeg har prøvd med to lydkort, og problemet var likt med mine gamle høytalere..

Så til alle dere som kanskje vet noe om dette:

Hva kan jeg gjøre med det? (ikke bare hva, men hvordan. Er ikke akkurat noen elektriker).

Jeg har et integrert lydkort (AD97) 6-kanals kort (5+1)..

I alle de andre postene skyldte folka på dårlige lydkort, men det viste seg senere å være feil..

og JA, jeg vet integrerte lydkort ikke er det beste, så hvis du kun skal klage på det så trykk [backspace] :wink:

På forhånd takk!

Mvh

--alexio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hører en durelyd så er det neppe en tv-tilkobling som er problemet. Da heller 50Hz'en fra 230v'en i veggen din (for de som er HELT grønne på elektrisitet, i norge kjører vekselspenningen i stikk-kontaktene i veggen din på 220-240 volt , 50 Hertz) som er tilfellet for brumminga (i tekniske termer heter det faktisk brum-spenning :wink: ).

Vanskelig å si hva du kan gjøre med det konkret uten å ha en tegning over hvordan tilkoblinger og kabler ser ut. Er det en ujordet kontakt til "forsterkeren" på høyttalerne så kan du få en elektriker til å bytte denne med en jordet kontakt, så lenge det er en plass å feste jord inne i kabinettet til høyttalerne/forsterkeren, men det er ikke sikkert det løser noe som helst.

Lenke til kommentar

Hvis du har lest igjennom noen reviews på nettet så viser de at mange pc-høyttalere ofte avgir en lav susing eller dur når de står påslått. Det virker som om det bare er slik, at jo høyere opp i kvalitet du kommer på høyttalersettene, jo lavere blir lyden/susingen.

Lenke til kommentar

Hvis høyttalerene har ekstern strømtilkopling og du hører during når høyttalerene er slått av (hvis de har av/på knapp, evt. når pc'n er slått av) så er antakelig det pga. trafoen i/til høyttalerne (som også Tacritan nevnte). Prøv å kople høyttalerne fra strøm, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Har bygget to maskiner med det aktuelle settet og ingen av dem hadde noen form for during. Kjøpte Altec XA3051. De var det during i. De fikk jeg byttet hos komplett i Altec 5100, som det igjen ikke er during i. Har også vært innom VideoLogic ZXR-500. Var ingen during å spore der heller.

Poenget er at det kan hende du får retur på dem p.g.a. duringa. Det skader ikke å spørre.

EDIT: Det er ikke en jordet kabel til settet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...