SRD Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har hørt om skoler, universitet, arbeidsplasser der de overvåker all nettrafikken for å hindre ulovlig nedlastning. Men er det du mulig å finne ut akkuratt hva en person A laster ned, når h*n laster ned over torrent? Grunnen til at jeg spør er at torrent går jo ut på at en laster ned fra flere på en gang, og da vil da vil en eventuell overvåkning bare se at en laster ned mange pakker, eller? Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Er jo ikkje ulovleg å laste ner torrent. Då må dei isåfall kunne sjå kva du lastar ned Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Jeg har hørt om skoler, universitet, arbeidsplasser der de overvåker all nettrafikken for å hindre ulovlig nedlastning. Men er det du mulig å finne ut akkuratt hva en person A laster ned, når h*n laster ned over torrent? Grunnen til at jeg spør er at torrent går jo ut på at en laster ned fra flere på en gang, og da vil da vil en eventuell overvåkning bare se at en laster ned mange pakker, eller? Det er enkelt. Med mindre du har skrudd på tvungen kryptering i torrent-klienten din er det greit å lage filtere som plukker ut filnavn på det som lastes ned (ikke nødvendigvis bare i torrent-sesjonene, men også når du f.eks går inn på piratebay og laster ned en .torrent fil) Hvor mye trafikk som går spiller ikke særlig mye rolle. Dersom man vet hva man driver med bruker man løsninger som ser gjennom trafikken for deg. Folk sitter ikke og stirrer på all trafikken manuelt. Det man ser er f.eks: At IP-adresse A laster ned fil B til IP-adresse C. Deretter finner man bare MAC-adressen til C via ARP-tabeller i utstyret og da er det som regel en smal sak å finne ut akkurat på hvilken switcheport eller trådløst aksesspunkt C sitter på med nettverksutstyr som typisk brukes i bedrifter. Alternativt har man en autentiseringsløsning hvor man kan finne et brukernavn tilknyttet MAC-adressen eller IP-adressen. For å unngå dette kan du f.eks bruke HTTPS når du går inn på torrent-sidene for å laste ned torrents, og skru på tvungen kryptering i torrent-klienten (merk at dette vil senke hastigheten på en del torrents siden du da forkaster en del peers i torrenten) I tillegg bør man skifte port til en tilfeldig port. Man kan fremdeles se at det ser ut som torrent-trafikk basert på trafikkmønsteret, men man vil ikke lenger kunne se hva som lastes ned. Endret 11. oktober 2009 av marsboer Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har hørt om skoler, universitet, arbeidsplasser der de overvåker all nettrafikken for å hindre ulovlig nedlastning. Men er det du mulig å finne ut akkuratt hva en person A laster ned, når h*n laster ned over torrent? Grunnen til at jeg spør er at torrent går jo ut på at en laster ned fra flere på en gang, og da vil da vil en eventuell overvåkning bare se at en laster ned mange pakker, eller? Det er enkelt. Med mindre du har skrudd på tvungen kryptering i torrent-klienten din er det greit å lage filtere som plukker ut filnavn på det som lastes ned (ikke nødvendigvis bare i torrent-sesjonene, men også når du f.eks går inn på piratebay og laster ned en .torrent fil) Hvor mye trafikk som går spiller ikke særlig mye rolle. Dersom man vet hva man driver med bruker man løsninger som ser gjennom trafikken for deg. Folk sitter ikke og stirrer på all trafikken manuelt. Det man ser er f.eks: At IP-adresse A laster ned fil B til IP-adresse C. Deretter finner man bare MAC-adressen til C via ARP-tabeller i utstyret og da er det som regel en smal sak å finne ut akkurat på hvilken switcheport eller trådløst aksesspunkt C sitter på med nettverksutstyr som typisk brukes i bedrifter. Alternativt har man en autentiseringsløsning hvor man kan finne et brukernavn tilknyttet MAC-adressen eller IP-adressen. For å unngå dette kan du f.eks bruke HTTPS når du går inn på torrent-sidene for å laste ned torrents, og skru på tvungen kryptering i torrent-klienten (merk at dette vil senke hastigheten på en del torrents siden du da forkaster en del peers i torrenten) I tillegg bør man skifte port til en tilfeldig port. Man kan fremdeles se at det ser ut som torrent-trafikk basert på trafikkmønsteret, men man vil ikke lenger kunne se hva som lastes ned. Dette kan jo stemme helt til han som overvåker seeder filen til deg, mao så er ikke dem metoden 100% "vanntett". Men om skolen eller noe gjør dette er en annen sak da Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ved videregående skoler her i hordaland kan "systemansvarlig" ta seg inn på alt som ligger lokalt på skolepc-ene så lenge de er på nett. Det er ihvertfall det som står i kontrakten, men om de skal gidde å bruke tid på det så tror jeg det skal litt mer til en litt fildeling igrunn. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 På skulen vår seiar dei og at dei skjekker alt me er innpå. Men ingen bryr seg om det og ingen blir tatt. Det er noko skulen seiar berre for å skremme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå