Rescue me Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg finner ikke Samsung Spinpoint F1 1TB harddisken når jeg kobler den opp til den 4 år gamle Packard Bell stasjonære PC'en til min søster. PC'en har to SATA kontakter og har allerede fra før av en 250 GB SATA harddisk. Når jeg kobler til Samsung Spinpoint F1 1TB harddisken begynner den å snurre, men kan hverken finne den i BIOS eller Windows, har prøvd å ha hovedkortet i både "IDE" og "RAID" mode, men ingen av delene fungerer. Noen som har forslag? Bare så det er sagt har jeg prøvd 2 forskjellige disker som begge er Samsung Spinpoint F1 1TB disker, men ingen av delene fungerer. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Tipper at BIOS ikke klarer å finne så store disker. De passer rett og slett ikke sammen pga tekniske begrensninger. Sjekker du hovedkortmanualen, står det kanskje noe om maks størrelse.. Oppdater BIOS på hovedkort. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Takk for tipset . Skal sjekkes ut. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Disken er en SATA2 disk med 3 gb/s hastighet. Ikke alle kontrollerne på eldre hovedkort takler dette automatisk. Sjekk om du kan sette en jumper på disken slik at hastigheten settes til 1.5 gb/s. Alternativt, kjøp et PCI kort som støtter 3 Gb/s (obs - ikke sikkert du da kan boote fra den). Endret 11. oktober 2009 av froggyler Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det Froggyler skriver stemmer, i tillegg var det sånn på noen eldre PC'er at hvis du hadde en ide enhet ( Som f.eks. CD-spiller ) tilkoblet så kunne du bare bruke den ene sata utgangen. Rett og slett koble ut IDE eller flytte sata kabelen ( Hvis du har mer enn 2 utganger ) kan også hjelpe. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Takker for svar . Hvor finner jeg disse jumperne og hvordan ser de ut? Finner ikke noe når jeg googler . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Noen disker har ikke jumper, da må det gjøres en software innstilling. Tror det står noe om det her: http://www.samsung.com/global/business/hdd..._bbs_msg_id=126 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Noen disker har ikke jumper, da må det gjøres en software innstilling.Tror det står noe om det her: http://www.samsung.com/global/business/hdd..._bbs_msg_id=126 Takker for svar . Men fikk det ikke til å fungere . Fant dog ut hvordan jumper greiene fungerer, men har ingen jumpere til å sette på og har sett etter om det ligger noe i eskene med PC utstyr, men det ser rett og slett ut som om jeg ikke har det. Har tilsammen 4 slike disker så er rart om jeg har rotet bort noen. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hvis du har noe annen gammel elektronikk, hovedkort / cd spiller så passer så oftest de jumperene. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Er vel strengt tatt kun metall som skal forbinde de to metallpinnene. Det funker ihvertfall supert når man skal resette BIOS med jumpers. Da pleier jeg bare å ta en skrutrekker borti pinnene. Så en liten centimeter med metalltråd burde funke det også... Denne påstanden bør imidlertid verifiseres av noen andre her også, da det kun er basert på erfaring. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Tror oppgradering av BIOS er det beste tipset her. Har du gjort det enda? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Så en liten centimeter med metalltråd burde funke det også... Det funker greitt nok for å kunne teste. Hvis man i da det hele tatt kommer til, det er veldig smått og trangt på en disk. Men som permanent løsning er det uholdbart. Før eller siden blir det dårlig kontakt når man ikke har en gasstett forbindelse. Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg hadde samme problemet når jeg kjøpte meg en terra disk:P Det jeg måtte gjøre var og flashe biosen til en nyere oppdatering og wips der var disken på 8mb med andre ord deff. disk, bytta og den kom med engang. Dette skjedde heldigvis på TG så jeg fikk bytta disken ganske så kjapt;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå