Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Semesteroppgave i Organisasjonsteori


Anbefalte innlegg

Nedenfor ser dere semesteroppgaven min i Organisasjonsteori. Den skal være på rundt 4000 ord når jeg har blitt ferdig med den. Jeg ber selvfølgelig ingen her om å gjøre den for meg men den kan kanskje være av interesse for noen. Det jeg spør dere om er forslag til hva jeg kan bruke av organisasjonsteoretiske begreper og perspektiver. Alle svar her er ønsket hjertelig velkomne.

 

Som bygnings struktur på oppgaven hadde jeg tenkt å skrive en innledning hvor jeg oppsummerer hva det hele dreier seg om også hovedoppgaven hvor jeg analyserer den og forteller hva som skjer og hvorfor denne Larsen vil ha en ny stasjon på Nav-kontoret også konklusjonen. Her er også ideer og forslag ønsket hjertelig velkomne.

 

Midtfjorden NAV-kontor

Marte Fredriksen er leder av NAV-kontoret i Midtfjorden kommune som har ca. 18 000

innbyggere. Da Marte Fredriksen kom til kontoret den dagen som det fortelles om her,

satt de tillitsvalgte Ole Lien og Bjørg Langnes og ventet på henne. ”Nå er situasjonen

blitt helt håpløs”, sa de og henviste til at ordningen med èn kø for all besøkende på

kontoret hadde medført at Inger Gulskogen hadde brutt sammen om ettermiddagen

dagen før. Det hadde vært så mange trygdespørsmål, som hun ikke kunne svare godt

nok på, fortalte Ole og Bjørg, og dette forklarte de med at Inger kom til NAV fra

Arbeidsmarkedsetaten. Brukerne hadde gitt til dels svært tydelig uttrykk for at de var

misfornøyde. Nå var Inger sykmeldt, og de to tillitsvalgte forlangte at Marte måtte gjøre

noe raskt. Marte forklarte ennå en gang at dette var selve hovedidèen i NAV-reformen:

 

Brukerne skulle ha ett sted å henvende seg, og alle NAV-ansatte i førstelinjen mot

brukerne, skulle ha kompetanse på alle NAV-områder. ”Det har vi hørt så mange

ganger at vi er svett i ørene”, sa Ole, ”men nå er det på tide at du hører på oss!”. Og så

forklarte han Marte at det normalt bare var 1 - 2 brukere hver dag som hadde behov og

spørsmål både om arbeidsliv og om trygd. Og at det derfor måtte være mye bedre å lage

to køer og to ”stasjoner” i første etasje. Da kunne brukerne henvende seg til en

medarbeider som hadde kompetanse på det aktuelle feltet basert på erfaring fra før

NAV-tiden. Bare på denne måten ville man slippe slike hendelser som den med Inger

dagen før, sa Ole og Bjarne.

Marte skjønte alvoret, men møtet med de tillitsvalgte måtte likevel avbrytes fordi hun

kl. 0900 hadde en avtale med rådmannen og helse- og sosialsjefen på rådhuset. I

korridoren på vei ut etter dette møtet fortalte helse- og sosialsjefen at han og familien

om noen uker skulle til Toscana. ”Jeg har fått et fantastisk godt tilbud”, sa han, ”og

reisearrangøren fortalte at de hadde plass for mange flere”. Marte tenkte straks på

ønsket fra de NAV-ansatte om fag- og velferdstiltak, og etter noen raske telefonsamtaler

og deretter følgende bil- og sykkelturer til reisebyrået, var NAV-turen høsten 2009 til

Toscana bestilt.

De som kjenner NAV-kontoret i Midtfjorden godt, vet hvilken stor rolle Bjarne Larsen

spiller. I mange sammenhenger er han anonym; han sier for eksempel lite på

personalmøtene. Men bak lukkede kontordører øver han stor innflytelse. Marte

Fredriksen har noe kjennskap til hvordan Bjarne opererer, men mer aner enn vet hva

som skjer. Heller ikke vet hun at det var Bjarne som stod bak at de to tillitsvalgte troppet

opp hos henne denne morgenen. Det som faktisk hadde skjedd dagen før, var at Inger

hadde en kraftig dagen derpå, vært på siden av seg selv hele dagen, og mer p.g.a. av

dagsformen enn fordi hun manglet kunnskaper vært uhøflig mot brukerne. Bjarne

hadde ønsket at svogeren hadde fått den lederstillingen som Marte hadde, og i håp om

at denne svogeren skal få en ny sjanse, har han i det stille motarbeidet Marte fra første

dag for et knapt år siden. Bjarne hadde tatt kontakt med de tillitsvalgte på telefon om

kvelden og bedt dem om å aksjonere, men uten å fortelle om Ingers form den dagen.

Verken Marte eller de tillitsvalgte hadde vært på kontoret dagen før; de deltok i et HMSseminar

for alle NAV-kontorene i fylket. Bjarne fikk også raskt kjennskap til Toscanasaken

og støttet idèen. Men han sa ikke sa noe om at han skulle holde seg hjemme når

de andre reiste - Bjarne likte ikke å reise med fly – og heller ikke at han da ville gå til

lokalavisen og fortelle at lederen for NAV-kontoret hadde godkjent bruk av statlige

midler til det han ville kalle meget tvilsomme formål.

 

Spørsmål 1: Analyser caset Midtfjorden NAV-kontor ved hjelp av

organisasjonsteoretiske begreper og perspektiver.

 

Spørsmål 2: Hvilke organisasjonsfaglig baserte råd vil du gi til Marte

Fredriksen?

Endret av 666=TRIPPLE-SEX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...