Zlatan92 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) En bil på 800 kg starter fra ro på en horisontal rett vei. Den blir påvirket av en kraftsum på 1,6 kN rett fremover. Hva er farten til bilen etter 6,0 s, og hvor er bilen da? Det første jeg gjør, er å finne akselerasjonen til bilen. Vi vet at summen av kreftene = masse * akselerasjon. akselerasjon = Summen av kreftene / masse akselerasjon = 1,6 kN / 800 kg = 0,002 m/s2 Hva er det jeg gjør feil her? eller bruker jeg kanskje feil måte å regne ut svaret på? På forhånd takk! Endret 11. oktober 2009 av Zlatan92 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 I Newtons andre lov er krafta gitt i Newton, ikkje kilonewton som du har. Om du gjer om frå kN til N får du nok ein meir fornuftig akselerasjon. For å finne fart og posisjon er det berre å bruke dei vanlege formlane for konstant akselerasjon – du finn dei ma. i formelsamlinga. Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Et anna spørsmål: Et legeme med massen 8 kg ligger i ro på et horisontal bord. Glidefriksjonen holder seg konstant.I hver tilfelle ligger legemet i ro. Hvilket fart får legemet i løpet av 3 s når de horisontale trekkkreftene er 80 N mot høyre oh 90 N mot venstre? På fasiten står det 0. Kan noen forklare hvorfor det er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå