Gå til innhold

Et par minutter?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg og en kompis har krangla litt om dette...

Jeg sier "et par minutter" og mener da "noen få minutter" eller "et ubestemt antall minutter" om du vil.

Min kamerat er fast bestemt på at et par minutter er "to minutter". Han begrunner med at "et par er jo to, derfor er et par minutter 2 minutter".

Hvem har egentlig rett, og hva mener du når du sier "et par minutter"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Når jeg ser på filmer så hører jeg ofte at "a few minutes" blir oversatt til "et par minutter". Noe sier meg at folk har forskjellige oppfatninger om hva som egentlig er et par minutter... men har noen egentlig rett? :S

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Glad jeg ikke er den eneste med den oppfatningen :p sier ofte "et par minutter" for å slippe å komme med et spesifikt antall minutter (f.eks "jeg ringer deg om et par minutter"), mener et par minutter er alt under en time... men som regel bare 1-10 minutter da

Lenke til kommentar

Eg meiner som Jakoozie at eit par minutter minutter opprinlige betydning nok var to minutter,eller kanskje noen få med mindre enn fem.Men,i dagens "hektiske"-samfunn er begrepet blitt trekt mykje lenger og noen kan meine opp til ein halvtime.

Så når noen venter på meg t.d på ein cafe eller lignende.Ringer eller sender eg meldinger om at eg er på cafen om to minutter og 21 sekunder :p Litt på alvor og litt på tull siden begrepet er så "utvatnet".. ;)

Men,når folk seier at dei har kjøpt eit par sko,meiner dei da ein sko for høgrefoten og ein for venstrefoten eller to sko til høgrefoten og to til venstrefoten? :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Det spørs vel åssen bein den personen har, men ville tro en til hver fot!

En anenn ting jeg lurer på er hva folk mener med "et par busker"... det er en bukse er det ikke? Har hørt mange folk si "jeg har kjøpt meg et nytt par bukser" men det betydde da ikke "jeg har kjøpt meg to nye bukser".

Lenke til kommentar

En anenn ting jeg lurer på er hva folk mener med "et par busker"... det er en bukse er det ikke? Har hørt mange folk si "jeg har kjøpt meg et nytt par bukser" men det betydde da ikke "jeg har kjøpt meg to nye bukser".

man kaller visstnok det for "et par bukser" fordi d e to føtter i ei bukse :p

et par minutta e alt fra 1-10 minutt...

Lenke til kommentar

man kaller visstnok det for "et par bukser" fordi d e to føtter i ei bukse :p

et par minutta e alt fra 1-10 minutt...

Det er to armer på en genser også, men det heter ikke "et par gensere" når det er snakk om en stk.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Og det er nok her jeg skal komme inn og klaske ordboken i bordet.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=par

Her ser man at "et par" både kan bety to stykk av samme, og rett og slett noen få, alt etter sammenhengen. Når selv ordboken godtar at "et par" ikke trenger å være definert antall så ser jeg ikke helt hvorfor dette er noe å krangle om.

Det samme fenomenet eksisterer på engelsk (se definisjon nummer 14):

http://dictionary.reference.com/browse/couple

"A couple of" betyr strengt tatt "to stykk", men har gått over til å bety bare "noen få".

EDIT: Ordboken sier også følgende: "gjenstand med to like deler et par briller / et par bukser". Man sier riktignok ikke "et par gensre", men det er på grunn av vaner, man er vant med å si "en genser" fra gammelt av. Ikke alltid logisk, men slik er livet (og språket). Det er utrolig mange ting i språket som er ulogisk og konter-intuitivt, dessverre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Riktig, og dette er vi vel stort sett enige om alle sammen. Men det må også påpekes at det finnes grenser, du sier ikke at du kommer om et par minutter hvis du ikke har tenkt å røre på deg før om en time eller fler (da vil du vel strengt tatt si et par timer). Men jeg vil heller ikke kalle f.eks. 5 timer for "et par timer", for eksempel.

Men de fleste kjenner vel også til fenomenet med at "et par øl" på byen sjelden blir med bare to øl.

Lenke til kommentar

Hos meg er det slik:

"Et par minutter" er alt fra 2 til 10 minutter. "Et kvarters tid" er 15-24 minutter. "En halvtimes tid" er 25-45 minutter, og "en times tid" er 1-2 timer.

Hvis det er snakk om noe til et "spesifikt" klokkeslett, altså "i åtte-tida" f.eks, så er det snakk om alt før ni.

Tror aldri jeg har møtt noen som har tolket slikt bokstavelig og blitt sinte fordi noen har sagt "kommer om et par minutter" og kommet etter fem minutter.. "du lovte å komme innen to minutter jo!".

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Og det er nok her jeg skal komme inn og klaske ordboken i bordet.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=par

Her ser man at "et par" både kan bety to stykk av samme, og rett og slett noen få, alt etter sammenhengen. Når selv ordboken godtar at "et par" ikke trenger å være definert antall så ser jeg ikke helt hvorfor dette er noe å krangle om.

Det samme fenomenet eksisterer på engelsk (se definisjon nummer 14):

http://dictionary.reference.com/browse/couple

"A couple of" betyr strengt tatt "to stykk", men har gått over til å bety bare "noen få".

EDIT: Ordboken sier også følgende: "gjenstand med to like deler et par briller / et par bukser". Man sier riktignok ikke "et par gensre", men det er på grunn av vaner, man er vant med å si "en genser" fra gammelt av. Ikke alltid logisk, men slik er livet (og språket). Det er utrolig mange ting i språket som er ulogisk og konter-intuitivt, dessverre.

Hey, jeg sjekka jo ordboken før jeg åpna dette emnet, la garantert ikke mer til at det sto "noen få" der også! Ah, men da er jeg overbevist :p Endelig kan jeg gå rundt og si "et par minutter" uten å føle meg som en slask

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...