Gå til innhold

Ny P4 3GHz tallknuser til jobben !

Anbefalte innlegg

[Oppdatering] Jeg har endret på en god del nå som følge av anbefalinger og revurderinger og starter dermed en ny tråd her. (Det ble jo litt avsporing her også)

Jeg skal kjøpe en skikkelig tallknuser til jobben og har satt opp følgende PC fra komplett:

Pentium4 3GHz (800FSB):..................................................... 4167kr

MSI NEO-LSR med SATA, Dual DDR400, 1394 og i875P:........ 1501kr

Switch:.................................................................................... 196kr

DVD-spiller/CD-brenner 48x24x48x16x:.................................. 632kr

Seagate Barracuda 160GB SATA 8MB:................................... 1997kr

Q-tec kabinett 350W:.............................................................. 450kr

2x512MB Twinmos PC3200 CL2:.......................................... 2x814kr

Tastatur og mus trådløs:......................................................... 282kr

17" LCD ADi med DVI 450:1 260Nits 16ms:........................... 4272kr

Radeon7500/Radeon9000/GeforceFX5200 med DVI: 560/651/773kr

SUM....................................................................................16999kr

Ser dette bra ut? Noe jeg bør endre på? Den skal brukes til stort sett avanserte tekniske og krevende beregninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pentium4 3GHz (800FSB):..................................................... 4167kr

oooh.. Det gjør vondt i sjela!

Dr.X: Ja, jeg rynker på nesen selv. Kunne spart ca 2000kr ved å velge 2,6GHz-utgaven, men siden den er den viktigste delen av tallknusinga så det får heller koste hva det koster. Dessuten er det jobben som betaler og spart tid på tallknusing = penger.

D2001, Snekker'n og Alstor: Etter å ha lest testen bytter jeg hovedkort til det som heter MSI NEO-LSR til 1501 kr. Det har også innebygd LAN så jeg slipper å kjøpe eget kort.

Skjermkort er ganske uviktig. Hovedsaken er at det har både DVI og VGA-utgang. Yter ikke Geforce FX 5200 bedre enn Radeon 9000-serien (9000/9100/9200) ? (Tar gjerne noe med høyere ytelse om det ikke koster så mye ekstra)

Lenke til kommentar
Radeon 9000 fås iallfall uten vifte, støy er vel ikke helt uvesentlig dersom noen skal arbeide med/ved den hele dagen.

Man får FX 5200 uten vifte også.

Hva med å vurdere et Dual-CPU oppsett hvis maskinen skal kjøres som tallknuser?

Har vurdert det, men programvaren min er en-trådet og kan dermed ikke utnytte kraften i begge CPU'ene samtidig. Programvaren er kompilert og optimalisert for intel-prosessorer og derfor blir det intel. Hyper-Threading er også greit å ha med siden jeg regner med at programvaren tar 100% over lengre perioder. HT vil gjøre at den ikke virker som den "fryser" men at det er mulig å bruke den til annet samtidig med beregningene.

Lenke til kommentar
Det Abit-kortet kommer elendig ut i tester. les denna testen før du bestemmer deg for hvilket kort du skal ha :)

http://www.tomshardware.com/motherboard/20...0519/index.html

Og spytt i en hundrings til og kjøp et Radeon 9100 til 800,- ;)

Tom's Hardware har tabbet seg skikkelig ut med den testen av IC-7. Les heller testen borte hos Anandtech.

Og den saken er godt kjent rundt på nettet... :)

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1822&p=14

Men til deg som skal kjøpe PC, jeg ville heller kjøpt en 2.6C eller 2.8C, det er jo dumt å betale så utrolig mye ekstra for svært lite ytelse...

Lenke til kommentar

Tom's Hardware har tabbet seg skikkelig ut med den testen av IC-7. Les heller testen borte hos Anandtech.

Og den saken er godt kjent rundt på nettet... :)

Fortell da? For det fikk jeg ikke med meg :):shrug:

Du kan jo starte med å se på denne tråden:

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...&threadid=45079

Sitat:

Well, I can run my 3.0 at 248 - the same that Hawk achieves on his Asus. I know MANY overclockers who have reached 275 to 280FSB on their Abits with slower 800 chips - which is a LOT different than reported by Tom - where #2 was MSI which could achieve 235FSB, and Abit could barely break 200 - give me a break! Bigtoe and I have both posted Abit benchmarks far beyond these claims.

It's just that honest is honest, and the Tom's review is NOT.

Lenke til kommentar
Har du vurdert Dell PE 2650/2600 da?

Hi har et par av de, 2x2.6GHz med HT. Da vil du jo kansje kunne sette i gang 2 sesjoner av tallknusingen i nesten samme hastighet?

Jeg kan ikke kjøre programvaren dobbelt opp. (pga Lisensnøkkel osv.) Dual-CPU her dermed ingen hensikt! Dessuten koster den 48.900 kr med 1GB minne, Dual 2,8GHz, 17" LCD, 2x73GB raid1 og det andre stæsjet jeg har sett meg ut. Oppsettet fra Komplett som er ca like bra til mitt bruk kommer på ca 15.000.

Selv om det er jobben som betaler vil jeg ikke "kaste 35.000 kr ut vinduet" for å få Dell-merket på fronten.

Lenke til kommentar

Dropp den Dell - diskusjonen da, ingen her på forumet vil ha Dell vel :shrug: . Og selv i de tilfeller det er feil, - så har kjøp av Dell ingen ting med å bygge ("bygge") PC selv å gjøre.

Men Simen 1, du skal ikke kjøre på default hastighet?

:roll:

Lenke til kommentar
Synes du virkelig ikke Dell-merket er verdt såpass?!?

Hehehe.. :lol: Joda, men jeg får vel heller bestille et klistremerke av dem, og kjøpe PC'n på komplett...

[Oppdatering] Jeg har endret på en god del nå som følge av anbefalinger og revurderinger og starter dermed en ny tråd her. (Det ble jo litt avsporing her også)

Lenke til kommentar
Men Simen 1, du skal ikke kjøre på default hastighet?

:roll:

Det skal bli en jobb-PC så stabiliteten og støynivået er veldig viktig. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre den på orginal hastighet, men er åpen for å kunne tweake den litt etter hvert. (uten at sjefen får vite noe seff.)

Hvor mye tror du den lar seg overklokke med boxed vifte, det hovedkortet og den ram'en uten å bli ustabil?

(Han som sa sin 3,0 gikk på 3,75 har vel mye bedre kjøling osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...