Gå til innhold

Hjelp til å velge riktig objektiv

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger hjelp til og velge riktig objektiv. Fra før har jeg 18-55mm F3.5-5.6, Sigma 70-300mm F4-5,6 og 50mm 1.8. De to først nevnte er jeg ikke fornøyd med, mens 50mm'ern er jeg kjempe fornøyd med unntatt det at man må så utrolig langt unna for og ta øyeblikks bilder. Jeg har vurdert Canon 35mm f2 eller canon 28mm f2.8. Og da lurer jeg på om noen her inne har noe erfaring med disse to objektivene og om man kan gå nærmere motivet med de enn det man kan med 50mm'ern, også lurer jeg på hvordan bokeh'en er!

Annet enn det så håper jeg at dere forstår spørsmålet mitt og måte jeg skriver på.

Vennlig hilsen SG

edit: Jeg glemte og nevne at jeg bruker 400d. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper førstnevnte, da nærgrensa ikke er uforholdsmessig lang i forhold til brennvidden.

I såfall vil jeg anbefale Sigma 30mm f/1.4 EX. Et herlig normalobjektiv til generell bruk. Canon 35mm f2 er også et knallobjektiv, men personlig syns jeg det blir litt for trangt som et objektiv til generell foto.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
No, forstår ikke spørsmålet. Mener du at 50en er for trang eller mener du at nærgrensa er for langt unna?

nærgrensa er for langt unna!

Helt sikker?

I så fall er det nok et makroobjektiv du trenger, og ikke de objektivene du selv har funnet frem til. Men er problemet at 50mm blir for trangt, så vil de objektivene du nevner være gode valg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
No, forstår ikke spørsmålet. Mener du at 50en er for trang eller mener du at nærgrensa er for langt unna?

nærgrensa er for langt unna!

Helt sikker?

I så fall er det nok et makroobjektiv du trenger, og ikke de objektivene du selv har funnet frem til. Men er problemet at 50mm blir for trangt, så vil de objektivene du nevner være gode valg.

Ok da, 50mm er i grunn utrolig trang

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du bytter ut normalzoomen din siden du ikke liker den.

En god normalzoom vil løse de problemer du skisserer (om jeg har forstått deg korrekt).

Tamron 17-50mm F2,8 har jeg gode erfaringer med. Den finnes nå i utgaver med og uten bildestabilisator (VC).

Test.

Pris uten stabilisator.

Pris med stabilisator.

Objektivet er populært og du finner den (uten VC) på bruktmarkedet for kr. 2000-2900.

Nærgrense: 27cm.

Canon EF 28/2.8, EF 35/2.0 og Sigma 30/1.4 er forøvrig utmerkede objektiver.

Endring: reparert lenke.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...