CSM Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hei! Til ny filserver, litt usikker på hvilket filsystem. Til OS blir det nok ext4 men til lagringsdisker? Skal inneholde store filer (8-40GB), ikke spesielle krav til sikkerhet. Hastighet er det viktigste og overføringer mellom forskjellige disker. XFS er kjent for å være god på området, men hva med ext4? Eventuelt andre jeg bør vurdere? Distro blir Arch. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 xfs er veldig bra på store filer, men på en filservere snakker du sikkert med den over nettverket uansett, og filsystemet blir da sjeldent en flaskehals. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Filoperasjoner er og en ting XFS er veldig god på. ext3 vil du gjerne oppleve heng ved sletting av mange filer osv. Usikker på om ext4 har kommet noe lenger. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Jeg ville iallefall valgt XFS framfor EXT3. EXT4 har jeg ingen erfaring med (alltid skeptisk til nye filsystem ). Endret 12. oktober 2009 av olear Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 ext4 er vel forsatt såpass nytt at det ennå dukker opp bugs, uten at jeg har noen link på toppen av hodet mitt. Av etablerte filsystemer, så er vel XFS det beste i linux-verdenen. Men hvis en velger ext3 vil en ha muligheten til å gå over til ext4 i fremtiden... (en kan montere en ext3 part som ext4) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Er det ikke så at en del av featurene som gjør ext4 virkelig interessant ikke kan brukes ved konvertering fra ext3? Mener at f.eks extents krever opprettelse av filsystemet fra "scrath", men mulig jeg tar feil.. Ville forøvrig også gått for XFS. På en server ville jeg nok ikke gått for Arch, av vedlikeholds- og administrasjonsgrunner (ikke ønskelig med høy patchefrekvens på en server - men det er min mening ) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Er det ikke så at en del av featurene som gjør ext4 virkelig interessant ikke kan brukes ved konvertering fra ext3? Mener at f.eks extents krever opprettelse av filsystemet fra "scrath", men mulig jeg tar feil.. Delvis riktig. Ved konvertering fra ext3 til ext4 vil ikke eksisterende filer bli konvertert til extents. fra Ext4 Howto: To enable the ext4 features on an existing ext3 filesystem, use the command: # tune2fs -O extents,uninit_bg,dir_index /dev/DEV WARNING: Once you run this command, the filesystem will no longer be mountable using the ext3 filesystem! (...) Notes: - by enabling the extents feature new files will be created in extents format, but this will not convert existing files to use extents. Non-extent files can be transparently read and written by Ext4. Så hvis en er veldig hypp på extents så gå for ext4 med en gang, eller gå for XFS som også støtter extents... Dog, vil kopiering av filer fra en mappe til en annen på et ext3-konvertert ext4 filsystem bli oppfattet som nye filer? workaround? Lenke til kommentar
CSM Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Er det ikke så at en del av featurene som gjør ext4 virkelig interessant ikke kan brukes ved konvertering fra ext3? Mener at f.eks extents krever opprettelse av filsystemet fra "scrath", men mulig jeg tar feil.. Ville forøvrig også gått for XFS. På en server ville jeg nok ikke gått for Arch, av vedlikeholds- og administrasjonsgrunner (ikke ønskelig med høy patchefrekvens på en server - men det er min mening ) Kun snakk om filserver og oppdateringsfrekvens er ikke så farlig... ingenting kritisk. Jeg er bare veldig grad i Arch Opplever ofte "heng" ved sletting og kopiering i dag (bruker Debian +ext3). Musikker "skipper" og hakker når jeg utfører operasjoner. Det er mest disk-til-disk transfer på samme maskin jeg skal bruke det til. Har brukt ext4 og mener det var veldig kjapt, men gikk over til debian lenny og da var ikke ext4 mulig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå