Gå til innhold

Hvordan la andre på nettverket se nettsida mi?

Anbefalte innlegg

Hallo. Er ganske noob i det og lage sider med dreamweaver, men jeg lurte på hvordan man kan la andre i nettverket gå inn på sida mi. Jeg har ikke kjøpt noe domene, men jeg tror det skal gå ann og besøke en nettsidde via IP?

Har det noe med 127.0.0.1 (inetpub) greia og gjøre? Jeg har allerede installert det, og kopiert hjemmesida fra dreamweaver til wwwroot mappa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mogleg ja.

Kva port óg program nyttar du?

Skal det berre vere på internt nettverk er det nok mogleg å opne sida frå IP'en din. Opne Køyr (Windowstasten + R) og skriv CMD. I vindauget som kjem opp skriv du ipconfig.

Sjå kva din lokale IP er (statiske adresse) og prøv å skriv denne i adressefeltet i plassen for 127.0.0.1 (localhost).

Lenke til kommentar

Hjelpe meg for noe tull, trenger slett ikke installere programmer.. Windows har jo et innebygd webserver.

Hvilket OS kjører du? Xp Pro, Vista Pro, Win7 Pro?

Usansett, du trenger bare installere IIS...så peker du til websiden din. Og andre på nettverket kan se den som et vanlig webside.

XP guide: http://www.go4expert.com/forums/showthread.php?t=2664

Bare google litt så finner du ut til de andre OSene. Men om du kjører Home edition, kan du nok ikke gjøre dette, er kunn Pro...om jeg husker korrekt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Hjelpe meg for noe tull, trenger slett ikke installere programmer.. Windows har jo et innebygd webserver.

Hvilket OS kjører du? Xp Pro, Vista Pro, Win7 Pro?

Usansett, du trenger bare installere IIS...så peker du til websiden din. Og andre på nettverket kan se den som et vanlig webside.

Jeg har allerede installert IIS og lagt websida inn på wwwroot. Men hvis jeg skriver inn ipen på maskina mi i chrome på maskina til morra mi, får jeg ikke opp noe som helst.

btw har Vista home edition

Endret av Villa_Sempre
Lenke til kommentar
Jeg har allerede installert IIS og lagt websida inn på wwwroot. Men hvis jeg skriver inn ipen på maskina mi i chrome på maskina til morra mi, får jeg ikke opp noe som helst.

btw har Vista home edition

Mappen som webside filene ligger i må være Shared til Everyone. Tror også at Full Control må være på (litt usikker, vært lenge siden jeg har gjort dette).

Hva med andre PCer på nettverket? Klarer dem å se websiden? Er mor di sitt PC en del av nettverkets Workgroup (jeg regner med den er det, men best å være sikker).

Eller det kan hende det er Home edition som skaper tull. Du kan eventuelt forsøke med å skru av alt av Firewall og antivirus på hennes maskin og se om du får kontakt til websiden da.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Det er óg selvfølgeleg mogleg å opne portar i ruteren din slik at IP-adressa di utad (sjå din ip) er mogleg å vise frå kor som helst i verda - då altså ein server på din IP. Denne kan igjen lenkes opp mot eit namnetjenare som gjer at eit domene peker videre til din IP. Likevel veljer ein ofte å kjøpe serverplass så ein slepp å ha maskinen ståande på 24 timar i døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...