Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hallo. Er ganske noob i det og lage sider med dreamweaver, men jeg lurte på hvordan man kan la andre i nettverket gå inn på sida mi. Jeg har ikke kjøpt noe domene, men jeg tror det skal gå ann og besøke en nettsidde via IP? Har det noe med 127.0.0.1 (inetpub) greia og gjøre? Jeg har allerede installert det, og kopiert hjemmesida fra dreamweaver til wwwroot mappa. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det er fult mogleg ja. Kva port óg program nyttar du? Skal det berre vere på internt nettverk er det nok mogleg å opne sida frå IP'en din. Opne Køyr (Windowstasten + R) og skriv CMD. I vindauget som kjem opp skriv du ipconfig. Sjå kva din lokale IP er (statiske adresse) og prøv å skriv denne i adressefeltet i plassen for 127.0.0.1 (localhost). Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Siden skal være mulig og åpne for de som er koblet på hjemmenettverket våres. Nettsida kommer opp hvis jeg skriver ipen min i adressefeltet på min pc, men ikke hvis jeg gjør det samme på feks mamma sin pc. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Kva program nyttar du til å starte serveren med? Vil anbefale deg WAMP eller XAMPP (berre google desse). Hvis du finn ut kva port serveren køyrer på er det mykje enklare.. Men du vil ikkje ha kritikk på noko? Då trur eg nemleg denne tråden er feilposta. Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 oppss.. jeg må ha trykka feil ,for jeg hadde oppe flere sider innen forumet samtidig for og se hvilken som passa best, også kryssa ut feil side. Men takk skal du ha for all hjelp, gikk veldig kjapt =) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Berre hyggeleg å hjelpe, men fekk du det til no då? Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Driver og installerer XAMPP nå, skal se hva jeg får til^^ Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Prøvde og installere begge deler, skjønner ingenting. Er det virkelig nødvendig med disse for at morra mi på samme ruter skal se nettsida som ligger på pcen min? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Du må ha en webserver for at mora di skal se filene på pcen din, ja. Begge disse programma inneholder en webserver - du trenger ikke både wamp og xamp. Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 ok, har bare wamp. Men hvordan laster jeg opp dreamweaver nettsida mi på wamp? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 både ja og nei. du kan sette opp delt mappe og la henne browse seg fram til fila og åpne den. ellers så kan du kjøre via en webserver noe som er veldig nyttig om man skal kjøre inn noe annet enn bare HTML koder Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Hjelpe meg for noe tull, trenger slett ikke installere programmer.. Windows har jo et innebygd webserver. Hvilket OS kjører du? Xp Pro, Vista Pro, Win7 Pro? Usansett, du trenger bare installere IIS...så peker du til websiden din. Og andre på nettverket kan se den som et vanlig webside. XP guide: http://www.go4expert.com/forums/showthread.php?t=2664 Bare google litt så finner du ut til de andre OSene. Men om du kjører Home edition, kan du nok ikke gjøre dette, er kunn Pro...om jeg husker korrekt. Endret 11. oktober 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Hjelpe meg for noe tull, trenger slett ikke installere programmer.. Windows har jo et innebygd webserver. Hvilket OS kjører du? Xp Pro, Vista Pro, Win7 Pro? Usansett, du trenger bare installere IIS...så peker du til websiden din. Og andre på nettverket kan se den som et vanlig webside. Jeg har allerede installert IIS og lagt websida inn på wwwroot. Men hvis jeg skriver inn ipen på maskina mi i chrome på maskina til morra mi, får jeg ikke opp noe som helst. btw har Vista home edition Endret 11. oktober 2009 av Villa_Sempre Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Jeg har allerede installert IIS og lagt websida inn på wwwroot. Men hvis jeg skriver inn ipen på maskina mi i chrome på maskina til morra mi, får jeg ikke opp noe som helst. btw har Vista home edition Mappen som webside filene ligger i må være Shared til Everyone. Tror også at Full Control må være på (litt usikker, vært lenge siden jeg har gjort dette). Hva med andre PCer på nettverket? Klarer dem å se websiden? Er mor di sitt PC en del av nettverkets Workgroup (jeg regner med den er det, men best å være sikker). Eller det kan hende det er Home edition som skaper tull. Du kan eventuelt forsøke med å skru av alt av Firewall og antivirus på hennes maskin og se om du får kontakt til websiden da. Endret 11. oktober 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Har gått 2mnd på IKT nå, og vi har nettopp begynt på dreamweaver og IIS. kan du finne en walktrough eller noe slik på hvordan jeg bruker IIS? for jeg finner ingen mapper som heter shared eller shared to everyone. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Nei, altså mappen som websiden din ligger i må være Delt(shared), og Everyone gruppen må ha Full Controll på den mappen. Her (min OS er i engelsk): EDIT: Fant en guide, kan forsøke å følge den. http://learn.iis.net/page.aspx/28/installi...-windows-vista/ Endret 11. oktober 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) åja det var slik du mente:P da skjønner jeg^^ skal se gjennom guiden og litt slik også får vi se åssen det går^^ Hvordan kan andre pcer besøke nettsida? via IPen min? Endret 11. oktober 2009 av Villa_Sempre Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Hvordan kan andre pcer besøke nettsida? via IPen min? Om du meiner på internett da må du kjøpe/leie domene navn. Av og til så får du en gratis fra ISPen din (Internet Service Provider). Men internt bruker du den http://localhost/ linken, "localhost" vil si navnet på PCen. Endret 11. oktober 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det er óg selvfølgeleg mogleg å opne portar i ruteren din slik at IP-adressa di utad (sjå din ip) er mogleg å vise frå kor som helst i verda - då altså ein server på din IP. Denne kan igjen lenkes opp mot eit namnetjenare som gjer at eit domene peker videre til din IP. Likevel veljer ein ofte å kjøpe serverplass så ein slepp å ha maskinen ståande på 24 timar i døgnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå