Gå til innhold

fisk i bolle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei!

 

har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye

 

gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint

 

husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene

Lenke til kommentar
hei!

 

har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye

 

gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint

 

husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene

Pumpe går på strøm regner jeg med. Hvor mye koster en liten pumpe?

Lenke til kommentar
hei!

 

har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye

 

gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint

 

husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene

hvorfor i alle dager byttet du såå mye vann?? helt rent vann tar livet av fisken.

og jeg håper du ikke hadde alle de fiskene samtidig, i det lille karet :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-1432
Fikk en kampfisk av noen venner i innflytningsgave. Har han i en bolle, men ingen pumpe. Fikk beskjed om å bytte vann en gang i uka, og rense bollen en gang i måneden. Ca. Jeg har sånn vivaqua vann, som jeg tror skal gjøre vannet bedre for fisken, men bør jeg ha noe annet rensemiddel?

 

Du må aldri bytte alt vannet på en gang, men bytte litt og litt. Rense bollen bør du heller ikke gjøre, da fjerner du den naturlige floraen, eller hva jeg skal kalle det, som en fisk trenger for og leve.

 

Uansett, boller er dyreplageri, og burde vært forbudt.

Google litt så finner du mye informasjon om emnet!

Lenke til kommentar

Du bør virkelig ikke ha fisk i bolle. Kjøp deg heller et fint akvarium med fin bakgrunn eller noe.

 

Selv om de fleste dyrebutikker har kampfisker i utrolig små kar, betyr ikke det at det er rett. De skal faktisk ha 60 liter. Minst.

 

Det du bør tenke på er at du det er levende individer du skal anskaffe deg, og du bør planlegge omgivelsene til fisken grundig. For at den skal trives best, bør du finne ut hvordan den typen fisk du skal anskaffe deg lever i naturen, og prøve å etterligne dette mest mulig.

 

Om du ikke gidder dette, bør du ganske enkelt ikke skaffe deg fisk. Eller noen andre dyr for den saks skyld. Du skal ikke skaffe deg fisk kun for å gjøre deg selv fornøyd, du må faktisk tenke på at fisken også vil ha et fint liv.

 

Men, for all del, skaff deg fisk om du vet at du har råd til alt utstyret, og skaffer deg det du trenger (altså ingen bolle). Fisk er veldig fasinerede skapninger =)

Lenke til kommentar
Du bør virkelig ikke ha fisk i bolle. Kjøp deg heller et fint akvarium med fin bakgrunn eller noe.

 

Selv om de fleste dyrebutikker har kampfisker i utrolig små kar, betyr ikke det at det er rett. De skal faktisk ha 60 liter. Minst.

 

Det du bør tenke på er at du det er levende individer du skal anskaffe deg, og du bør planlegge omgivelsene til fisken grundig. For at den skal trives best, bør du finne ut hvordan den typen fisk du skal anskaffe deg lever i naturen, og prøve å etterligne dette mest mulig.

 

Om du ikke gidder dette, bør du ganske enkelt ikke skaffe deg fisk. Eller noen andre dyr for den saks skyld. Du skal ikke skaffe deg fisk kun for å gjøre deg selv fornøyd, du må faktisk tenke på at fisken også vil ha et fint liv.

 

Men, for all del, skaff deg fisk om du vet at du har råd til alt utstyret, og skaffer deg det du trenger (altså ingen bolle). Fisk er veldig fasinerede skapninger =)

 

 

Ja, jeg er helt enig, men jeg kan ikke ta meg råd til alt utstyret. Jeg vet at fisken ikke har det optimalt, men jeg bare fikk fisken opp i hendene så det er ikke så lett. De som gir fisk i gave bør kanskje tenke på dette ... :hrm: Men jeg må jo bare gjølre det så bra jeg kan for den lille fisken, man blir jo glad i disse skapningene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...