Bruker-158599 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hei, jeg har veldig lyst på en fisk i bolle. Ikke akvarium, men bolle. Gullfisker skal vist ikke være i boller, men det kan gå med kampfisker. Så nå lurer jeg på hvordan er det å ha en fisk i en bolle? Hva burde man ta hensyn til? Hvor ofte skifter man? Hva med tempratur og hvor stor bolle? Takk for svar Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 hei! har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 hei! har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene Pumpe går på strøm regner jeg med. Hvor mye koster en liten pumpe? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 går på strøm ja... tror jeg ga 300 for den... den bruker kullfilter som må skiftes 1 gang hver 2-3mnd... er vel 100kr for 3 filtre tror jeg.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 hei! har hatt gullfisk (slørhaler), kampfisk og guppy i en 15L bolle i noen år nå... i starten byttet jeg vann, da 2liter hver dag, men gikk lei og kjøpte liten pumpe som holdt vannet igang så jeg slapp å bytte så mye gullfisk og kampfisk tåler at det ikke er så varm, men romtemp på vannet 19-22*c funker helt fint husk å kjøpe "rensevæske" for vannet så du dreper parasitter og sånt som kan drepe fiskene hvorfor i alle dager byttet du såå mye vann?? helt rent vann tar livet av fisken. og jeg håper du ikke hadde alle de fiskene samtidig, i det lille karet Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 hadde kampfisken alene, og guppyene alene, men de to gullfiskene var sammen.. hadde oppi sånn rensevæske for vannet hver dag også.. gullfiskene levde i nesten 3 år Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Fikk en kampfisk av noen venner i innflytningsgave. Har han i en bolle, men ingen pumpe. Fikk beskjed om å bytte vann en gang i uka, og rense bollen en gang i måneden. Ca. Jeg har sånn vivaqua vann, som jeg tror skal gjøre vannet bedre for fisken, men bør jeg ha noe annet rensemiddel? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Fikk en kampfisk av noen venner i innflytningsgave. Har han i en bolle, men ingen pumpe. Fikk beskjed om å bytte vann en gang i uka, og rense bollen en gang i måneden. Ca. Jeg har sånn vivaqua vann, som jeg tror skal gjøre vannet bedre for fisken, men bør jeg ha noe annet rensemiddel? Du må aldri bytte alt vannet på en gang, men bytte litt og litt. Rense bollen bør du heller ikke gjøre, da fjerner du den naturlige floraen, eller hva jeg skal kalle det, som en fisk trenger for og leve. Uansett, boller er dyreplageri, og burde vært forbudt. Google litt så finner du mye informasjon om emnet! Lenke til kommentar
MonsterSau Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Du bør virkelig ikke ha fisk i bolle. Kjøp deg heller et fint akvarium med fin bakgrunn eller noe. Selv om de fleste dyrebutikker har kampfisker i utrolig små kar, betyr ikke det at det er rett. De skal faktisk ha 60 liter. Minst. Det du bør tenke på er at du det er levende individer du skal anskaffe deg, og du bør planlegge omgivelsene til fisken grundig. For at den skal trives best, bør du finne ut hvordan den typen fisk du skal anskaffe deg lever i naturen, og prøve å etterligne dette mest mulig. Om du ikke gidder dette, bør du ganske enkelt ikke skaffe deg fisk. Eller noen andre dyr for den saks skyld. Du skal ikke skaffe deg fisk kun for å gjøre deg selv fornøyd, du må faktisk tenke på at fisken også vil ha et fint liv. Men, for all del, skaff deg fisk om du vet at du har råd til alt utstyret, og skaffer deg det du trenger (altså ingen bolle). Fisk er veldig fasinerede skapninger =) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Kampfisk og sånne bittesmå blå var en dårlig kombo i vårt akvarium. Morgenen etter vi slapp den oppi akvariet til de andre, var det bare rester igjen av de små fiskene Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Du bør virkelig ikke ha fisk i bolle. Kjøp deg heller et fint akvarium med fin bakgrunn eller noe. Selv om de fleste dyrebutikker har kampfisker i utrolig små kar, betyr ikke det at det er rett. De skal faktisk ha 60 liter. Minst. Det du bør tenke på er at du det er levende individer du skal anskaffe deg, og du bør planlegge omgivelsene til fisken grundig. For at den skal trives best, bør du finne ut hvordan den typen fisk du skal anskaffe deg lever i naturen, og prøve å etterligne dette mest mulig. Om du ikke gidder dette, bør du ganske enkelt ikke skaffe deg fisk. Eller noen andre dyr for den saks skyld. Du skal ikke skaffe deg fisk kun for å gjøre deg selv fornøyd, du må faktisk tenke på at fisken også vil ha et fint liv. Men, for all del, skaff deg fisk om du vet at du har råd til alt utstyret, og skaffer deg det du trenger (altså ingen bolle). Fisk er veldig fasinerede skapninger =) Ja, jeg er helt enig, men jeg kan ikke ta meg råd til alt utstyret. Jeg vet at fisken ikke har det optimalt, men jeg bare fikk fisken opp i hendene så det er ikke så lett. De som gir fisk i gave bør kanskje tenke på dette ... Men jeg må jo bare gjølre det så bra jeg kan for den lille fisken, man blir jo glad i disse skapningene! Lenke til kommentar
MonsterSau Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Ja, å gi levende dyr i gave er ganske umodent, og viser til liten intelligens. Om det er godt planlagt på forhånd mellom de som skal gi og den som skal få, kan det jo selvfølgelig gå. Men når folk kjøper dyr uten videre planlegging, er det ganske høl i høvve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå