Gå til innhold

Har lyst å lese noe av Edgar Allen Poe eller H.P Lovecraft

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er rimelig glad i spøkelseshistorier o.l. og har nå fått det for meg at det kunne være en ide å låne seg ei bok av forfatterne som er nevnt i emnetittelen.

Men da jeg aldri har lest noe av verkene deres tidligere, så er jeg usikker på hvilken bok/bøker jeg burde å prøve og få fatt i, er det noen samlede verker jeg burde lese eller noe spesielle bøker?

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hadde nettopp særemne i norsk om bl.a. Poe, har bare lest korte historier, da Poe nesten utelukkende skrev korte noveller, men noen av de jeg kan anbefale å starte med er: Tell-Tale Heart, The Fall of the House of Usher og The Cask of Amontillado. Jeg likte de godt i allefall, men jeg må innrømme at språket var litt tungt for meg. Har lest litt av H.P. Lovecraft også, jeg synes the Shadow over Innsmouth var ganske bra.

Lenke til kommentar

Har ikke lest noe særlig av Poe, men Lovecraft kan oppsummeres ganske enkelt. Vel, i teorien.

I følge ham levde en del mektige skapninger på jorden for veldig lenge siden, men de er (heldigvis) borte nå. Derimot er de ikke døde, men holder til i en dimensjon ganske nær vår og venter på å få komme tilbake. De fleste historiene til Lovecraft er basert på disse på ett eller annet vis, selv om det ikke alltid er åpenbart. Det er derfor ikke spøkelser i historiene hans, men alt mulig annet fra demoner til, vel, andre demoner. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...