Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spise/Drikke sunt og godt?

Gjest Feit gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Feit gutt

Hei, jeg får ALLTID klager på helsen osv.

Noen som kan nevne noen ting som er sunt og godt og spise og drikke, som holder deg lenge i livet? Noe man kan gjøre for å få av seg fettet uten å trene eller fettsuging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal legge om livsstilen din må du nok ofre litt, og trene litt.

Mykje fiberhaldig mat får opp farten på forbrenninga, ellers er det kalorifattigmat som gjeld. No er det ofte gjennom drikke ein får i seg for mykje sukker og kalorier. Cola er for min del bannlyst, eg drikk ein del lightbrus, men det er jo ikkje så utruleg mykje betre det heller. Vatn er best.

Ellers må du nok beleige deg på å kutte ut snacks og digg, samt gå litt turer. Det skal ikkje så mykje til, men du må ville det sjølve. Om du egentleg ikkje vil, er det jo ikkje poeng å høyre på alle andre.

Lenke til kommentar
Gjest Feit gutt

Mykje fiberhaldig mat får opp farten på forbrenninga, ellers er det kalorifattigmat som gjeld. No er det ofte gjennom drikke ein får i seg for mykje sukker og kalorier. Cola er for min del bannlyst, eg drikk ein del lightbrus, men det er jo ikkje så utruleg mykje betre det heller. Vatn er best.

Ellers må du nok beleige deg på å kutte ut snacks og digg, samt gå litt turer. Det skal ikkje så mykje til, men du må ville det sjølve. Om du egentleg ikkje vil, er det jo ikkje poeng å høyre på alle andre.

Fiberrik mat? Hvaslags? Er ikke ekspert innen mat og slikt, mamma lager maten til meg, og jeg spiser det jeg får. Så vet ikke alt om hva Fiberik mat er? Noen ekspempler?

Lenke til kommentar

Du burde kanskje ikke spise alt det du får. Kutt ut brus i ukedagene, og drikk mest vann, men også en del melk. Melk inneholder f eks jod som er bra for forbrenningen. Spis også mindre fettrik mat, og spis mer pasta (helst fullkorn), mager fisk og få i deg godt med grønnsaker. Du må også bevege deg en del, ved å gå mindre turer eller bare gjøre noe. Kjøp også flest mulig produkter med sunnhetsmerker (nøkkelhullet på Ica f eks). Du må også kutte ut mye snacks dersom du eter dette, og mye sukkerrik mat. Heller ikke spis mer enn du trenger, dvs. at du må ikke spise noe søtt og godt mellom hvert måltid.

Lykke til med å gå ned i vekt ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Fiberrik mat? Hvaslags? Er ikke ekspert innen mat og slikt, mamma lager maten til meg, og jeg spiser det jeg får. Så vet ikke alt om hva Fiberik mat er? Noen ekspempler?

Eksempler på noen fiber-kilder er:

Kålrot, rosenkål, bønner, brokkoli, blomkål nepe, svisker, poteter, gulrot, pærer og mange forskjellige frukter og grønnsaker.

Grovt brød. Jo grovere, jo bedre. Prøv å bruke sammalt mel istedenfor vanlig mel i bakevarer.

Havregrøt, gjerne tilsatt med havrekli og linfrø.

Også er det bare å peise på med vann.

Endret av f0kus
Lenke til kommentar

Spis sunt, lite og ofte...

Jeg er en av de mindre karene på jobben, har lite kroppsfett og vistnok en "atletisk" kroppsbygning selv om jeg er den på jobben som spiser desidert mest.

Spiser gjennomsnittlig 12-14 grove skiver jevnt fordelt på en 10-timers vakt.

Det meste jeg har spist på en vakt er: 12 skiver, en 200 g. cheeseburger (i mangel av noe bedre mat midt på natta), en snickers (passerte en automat, var tom for mat og fortsatt sulten), 1 halvliter cola (svakheten min som jeg ikke klarer å kutte ut), 1,5 liter vann, 1 liter kaffe.

Og selv med et slikt inntak måler jeg 177cm og veier 75-80kg.

Trikset er rett og slett fysisk aktivitet. Trenger ikke å trene hver dag, men en time-halvannen 2-3 dager i uka gjør underverker.

Lenke til kommentar
Gjest Feit gutt

Gode svar, her :) Men hør her

Mitt kosthold pr idag:

Spise: Hurtigmat, mye, tilbyr noen meg sunn mat spiser jeg veldig lite.

Drikke: Cola & Solo, tilbyr noen meg saft så drikker jeg kanskje 1/10 del av'n.

Hvordan skal mitt se ut?

Spise:

Drikke:

Vet at dere har hjulpet meg med det, men er ikke ''enkelt'' å få vekk spisevanene.

Lenke til kommentar

Spise: Mye fullkorn, grønnsaker og rent kjøtt. Få i deg proteiner og fiber, og helst ikke så mye karbohydrater, fett og sukker. Det er lettest om du lager all maten din selv, fra bunnen av, sånn at du vet hva som er i den.

Drikke: Vann, til alt, egentlig. Melk går også an, men velg da en lettere variant hvis du ikke vil ha så mye fett i deg.

Lenke til kommentar

Spise: Kjøtt, kylling, fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød (loff er satan i forkledning. kan likegjerne spise boller), umettet fett (finner mye av det i feit fisk, olivenolje og nøtter f.eks)

Spis som sagt mindre måltider, men oftere. Dette vil hjelpe til å øke forbrenningen din.

Steker du maten din, så stek den i olivenolje istedenfor smør.

Drikke: Vann, vann, vann, juice er fint, melk, vann...

En annen ting jeg vil anbefale deg er å begynne å trene styrke.

Ser det står du vil få bort fettet uten å trene, men da bør du være JÆVLI tålmodig. Det tar evigheter, og er demotiverende da du ser så lite resultater. Skikkelig styrketrening derimot gir kjapt resultater. man ser fremgang fysisk, man blir sterkere og løfter tyngre og tyngre, noe som i seg selv er motivasjon til å holde det gående.

En annen fordel med å trene styrke er at en stor muskelmasse øker hvilemetabolismen drastisk, så du forbrenner masse fett på trening (Om du får involvert de store muskelgruppene. Dette kan du snakke med en trener om, da jeg ikke føler meg kvalifisert til å sette opp et trenings-/kostholdsprogram) men også når du sitter hjemme og på PC'en, som du gjør nå mens du leser dette ;)

Er du overvektig har du også et godt utgangspunkt for å bygge opp en stor muskelmasse og bli SKIKKELIG sterk.

Rygg og ledd er allerede vant med å bære mye vekt, noe som reduserer risiko for skader.

Men er du ute etter en snarvei, som funker no fucking matter what så må jeg nesten si amfetamin, efedrin og ecstasy (ikke anbefalt i det HELE TATT, og jeg vil IKKE oppfordre noen til å bruke dette som et slankemiddel. Men funke, det gjør det :p

Lenke til kommentar
Spise: Kjøtt, kylling, fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød (loff er satan i forkledning. kan likegjerne spise boller), umettet fett (finner mye av det i feit fisk, olivenolje og nøtter f.eks)

Spis som sagt mindre måltider, men oftere. Dette vil hjelpe til å øke forbrenningen din.

Steker du maten din, så stek den i olivenolje istedenfor smør.

Drikke: Vann, vann, vann, juice er fint, melk, vann...

En annen ting jeg vil anbefale deg er å begynne å trene styrke.

Ser det står du vil få bort fettet uten å trene, men da bør du være JÆVLI tålmodig. Det tar evigheter, og er demotiverende da du ser så lite resultater. Skikkelig styrketrening derimot gir kjapt resultater. man ser fremgang fysisk, man blir sterkere og løfter tyngre og tyngre, noe som i seg selv er motivasjon til å holde det gående.

En annen fordel med å trene styrke er at en stor muskelmasse øker hvilemetabolismen drastisk, så du forbrenner masse fett på trening (Om du får involvert de store muskelgruppene. Dette kan du snakke med en trener om, da jeg ikke føler meg kvalifisert til å sette opp et trenings-/kostholdsprogram) men også når du sitter hjemme og på PC'en, som du gjør nå mens du leser dette ;)

Er du overvektig har du også et godt utgangspunkt for å bygge opp en stor muskelmasse og bli SKIKKELIG sterk.

Rygg og ledd er allerede vant med å bære mye vekt, noe som reduserer risiko for skader.

Men er du ute etter en snarvei, som funker no fucking matter what så må jeg nesten si amfetamin, efedrin og ecstasy (ikke anbefalt i det HELE TATT, og jeg vil IKKE oppfordre noen til å bruke dette som et slankemiddel. Men funke, det gjør det :p

Dropp juicen. Mange tror at juice er så sunt, men det er faktisk nesten like ille som brus.

Sant det som Rabies86 sier, få fingeren ut av ræ*a og treng stryrke :p . Pluss at hvis du skal bli kvitt fett, så er det en fordel å gjøre noe som får hjertet til å pumpe, nemlig jogging/sykling osv. :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er ren ferskpresset juice, så kan det da umulig være like ille som brus...

Kan jo ikke påstå at å spise 2 appelsiner (eller hvor mange man nå trenger får å presse et greit glass) er like usunt som å drikke en halvliter cola...

(Skal sikkert ikke snakke jeg da. Jeg drikker MYE cola :ninja: )

Sykling, jogging, svømming, etc. er god trening det, når det kommer til fettforbrenning og kondisjon, men jeg har lest at så lenge man involverer store deler av muskelmassen i hver øvelse (knebøy, benkpress, nedtrekk/chins, osv...) så kan styrketrening brenne like mye fett + at man får fordelen med den økte hvilemetabolismen via større muskelmasse ;)

Lenke til kommentar
Hvis du (trådstarter) er glad og fonøyd med livet ditt, så hvorfor slanke deg? Det fører som regel til mistrivsel og dårlig humør.

eeeeehm, helse og velvære kanskje?

Hvis man ikke er overvektig slik at det er helsefarlig, så bør man ikke slanke seg.

Lenke til kommentar

Hva om man rett og slett ønsker å bli i bedre fysisk form da?

Faen så tåpelig man er om man vil være sunn og frisk. Ikke at man ikke kan ha et godt liv selv om man er overvektig, men det er en grunn til at det heter OVERvektig.

Nå er vekt, bmi og alt det pisset dårlig til å finne ut om helsa er bra, men om man har en del kroppsfett så skader det jo ikke å bli kvitt litt av det.

Og det gir også stort sett bedre selvtillit å være sprek og i god form, man orker mer og får av den grunn mer ut av livet...

Men for all del, om du mener det er så fett (hehe) å være overvektig, så værsågod og argumentere ;)

Lenke til kommentar
Så lenge det er ren ferskpresset juice, så kan det da umulig være like ille som brus...

Kan jo ikke påstå at å spise 2 appelsiner (eller hvor mange man nå trenger får å presse et greit glass) er like usunt som å drikke en halvliter cola...

(Skal sikkert ikke snakke jeg da. Jeg drikker MYE cola :ninja: )

Sykling, jogging, svømming, etc. er god trening det, når det kommer til fettforbrenning og kondisjon, men jeg har lest at så lenge man involverer store deler av muskelmassen i hver øvelse (knebøy, benkpress, nedtrekk/chins, osv...) så kan styrketrening brenne like mye fett + at man får fordelen med den økte hvilemetabolismen via større muskelmasse ;)

Korrekt, men det beste er uansett å kombinere de to for å oppnå best resultat.

Lenke til kommentar

Dog så er eneste måte som tidligere nevnt trening =/

Men merk mine ord, om du skal trene du ha et mål. Å jogge bare for å jogge virker ikke for alle...

Eks: Mitt mål innen trening er å komme meg inn på befalskolen og krigskolen i militæret, dog så er jeg ikke den som liker å trene. Men når man har først kommet seg til studioet så er det likså greit å bare trene.

Men om du har et mål å ta 20 armhevinger og når dette målet må du sette deg et nytt mål som 30 armhevinger osv..

Men dog så begynner mine to studietimer, så nå sykle til et treningsenter og trene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...