Gå til innhold

[Løst]Hjelp til kjøp av mediapc

Anbefalte innlegg

Hei, driver å surfer nettet på utkikk etter en PC til Baren min i kjelleren. Fant for ut det var veldig mye å velge mellom. Etter å ha lest her inne fant jeg raskt ut at mange har stålkontroll på hvike pcer en bør kjøpe etter bruk.

Så jeg håper noen kan hjelp meg...

Trenger PC og tastatur mus som passer til. Kjører BOSE LIFESTYLE® 48 lyd og har en Pioneer 50" Plasma TV KURO som skal koples sammen med pcen. Tastatur og mus bør vel være minst mulig ? -;)

Her er kreteriene for kjøpet:

- Skal brukes til å se HD- filmer og avspilling av musikk videoer

- Streaming av en del sport (NHL hockey og PL fotball).

- Noe spill

- Har en server stående i 2 etg med mange filmer som jeg også ønsker å spille av fra pcen nede i kjelleren. (Thecus server- 2 TB).

- Nedlasting av filmer og programmer

- Vanlig surfing etc

Jeg kan svært lite om pcer og kan ikke sette den sammen, så er avhengig av at utsalgssted kan gjøre dette for meg å sende den komplett. Har heller ikke greie på OS, så her håper jeg også på noen innspill som passer kreteriene. Har null erfaring med Linux system.

Prisklasse, er jo usikker på hva det koster det jeg etterspør. Ti tusen kanskje ? Men vil selfølgelig vurdere oppsett over dette også. Har som sagt liten kunnskap rundt dette.

Håper på hjelp fra dere, på forhånd takk!

Endret av Tulipz78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe her var det mer info , skal det være i htpc kabinett ?

Såvidt jeg vet er Netshop en av de få webshoppene som setter sammen etter kundens spesifikasjoner, så skal titte hva de har. Eller skulle du slumpe til å bo i Tromsø område gjør jeg det gjerne, har vært hobbyen min i rundt 20 år. Dette fordi at for å få en mediepce stille må en som oftest skifte ut kabinettes medfølgende vifter osv. Men dette skal gå riktig bra siden du ikke nevner at du skal spille noe med riggen.

Tar litt tid å finne deler til en stille rigg, såfremst det ikke er kommet noe forslag før jeg er ferdig å pønske på et godt oppsett så kommer jeg tilbake med hvordan jeg ville hadd handlelisten, dog er jeg kun AMD riggbygger :)

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er Netshop en av de få webshoppene som setter sammen etter kundens spesifikasjoner, så skal titte hva de har. Eller skulle du slumpe til å bo i Tromsø område gjør jeg det gjerne, har vært hobbyen min i rundt 20 år. Dette fordi at for å få en mediepce stille må en som oftest skifte ut kabinettes medfølgende vifter osv. Men dette skal gå riktig bra siden du ikke nevner at du skal spille noe med riggen.

Tar litt tid å finne deler til en stille rigg, såfremst det ikke er kommet noe forslag før jeg er ferdig å pønske på et godt oppsett så kommer jeg tilbake med hvordan jeg ville hadd handlelisten, dog er jeg kun AMD riggbygger :)

- Vet ikke hva det betyr. Jeg bor i stavanger så litt langt til tromsø...

Lenke til kommentar

Xp duger, men det er slik at endel fjernkontroller krever windows 7/vista eller xp mediesenter versjon.

Dyrt men godt htpc kabinett med fjernkontroll kr 1795.-

Ønsker du maskinene i et kabinett ala det her. Og regner med du skal sitte i sofaen og styre riggen på 50"

blåtann tastatur dyrt men med god rekkevidde og pent kr 1495,-

Er strengt tatt ikke nødvendig å bruke såpass mye, men kommer litt ann på hvor langt fra riggen du kommer til å sitte.

Selve innmaten trenger ikke bli så dyr. Krever ikke allverden av riggen de bruksområder du spesifiserer.

Og hvor viktig er meget god lyd, det er tross alt brukbar lyd fra de integrerete lydkort, men er du hifi freek så holder neppe det.

Nå er det vel bare Netshop som bygger etter spes. slik at det blir der jeg leter etter gode komponenter.

Med de der realtivt dyre komponentene der vil du ende på vel 9500 uten os, dvs du bruker xp som du har, ca 10500 med windows 7, utfra det jeg ser til nå. Inkludert Blurayavspiller.

Men ytelsesmessig kan vi gjøre det akkurat like bra noen høvdinger billigere, men

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Xp duger, men det er slik at endel fjernkontroller krever windows 7/vista eller xp mediesenter versjon.

Ønsker du maskinene i et kabinett ala det her. Og regner med du skal sitte i sofaen og styre riggen på 50"

Er strengt tatt ikke nødvendig å bruke såpass mye, men kommer litt ann på hvor langt fra riggen du kommer til å sitte.

Selve innmaten trenger ikke bli så dyr. Krever ikke allverden av riggen de bruksområder du spesifiserer.

Og hvor viktig er meget god lyd, det er tross alt brukbar lyd fra de integrerete lydkort, men er du hifi freek så holder neppe det.

Nå er det vel bare Netshop som bygger etter spes. slik at det blir der jeg leter etter gode komponenter.

Med de der realtivt dyre komponentene der vil du ende på vel 9500 uten os, dvs du bruker xp som du har, ca 10500 med windows 7, utfra det jeg ser til nå. Inkludert Blurayavspiller.

Men ytelsesmessig kan vi gjøre det akkurat like bra noen høvdinger billigere, men

Tenker du på PCen i baren nå eller den i stuen ?

Lenke til kommentar

Ville gått for noe ala dette:

Kabinett: Antec Fusion Remote

Hovedkort: Asus M4A785TD-M EVO

Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1066MHz 4 GB (2x2GB)

CPU: Athlon II x2 250

CPU kjøler: Scythe Ninja Mini

Vifter: 2x Nexus Real Silent 120 mm (evt Noctua)

Blueray: LG GGC-H20L

HDD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Tror ikke du får noe bedre lyd ved å bytte lydkortet.

Anlegget støtter kun SPDIF.

Evt. kan du se på noe ala denne:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=108799

Lenke til kommentar

Atom suger på ytelse, rett og slett, grei nok til telefoner og slik, ok så er den lite strømkrevende.

Kan da like gjerne kjøpe en medilaptop med litt ok ytelse , også med hdmi osv. f.eks denne, er det behov for souroundlyd, så eksternt usb souroundkort.

Edit: Hp har blant annet flere medialaptopper med fjernkontroll, 5-6 k. Er av en eller annengrunn litt skeptisk til elkjøp laptoppen, er unaturlige gode spesifikasjoner i forhold til pris, men hva som skulle være årsaken til den lave prisen vet jeg ikke.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Atom suger på ytelse, rett og slett, grei nok til telefoner og slik, ok så er den lite strømkrevende.

Kan da like gjerne kjøpe en medilaptop med litt ok ytelse , også med hdmi osv. f.eks denne, er det behov for souroundlyd, så eksternt usb souroundkort.

Edit: Hp har blant annet flere medialaptopper med fjernkontroll, 5-6 k. Er av en eller annengrunn litt skeptisk til elkjøp laptoppen, er unaturlige gode spesifikasjoner i forhold til pris, men hva som skulle være årsaken til den lave prisen vet jeg ikke.

Blir ikke klok på hva jeg skal velge, men snakket med en kollega som mente jeg burde ha en krafig maskin, ettersom jeg skal bruke til noe spill også.

Er denne for rå? https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10386

Lenke til kommentar

Tenker du på PCen i baren nå eller den i stuen ?

Denne her : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=112082# - så bra ut design messig, men trenger hjelp til hva jeg skal ha av innmat -;)

Lenke til kommentar

Nå prater vi litt morsomt :) dvs jeg liker tanken på at en del av souroundanlegget er en rå gamerpc.

Ps, joda den er bra den der saken på Komplett, ikke til prisen vel og merke, men ok.

Du skal også ha det stille, og du skal game på TV, full HD regner jeg med. Jeg er som sagt AMD mann (markedspolitisk hater av monopoltilstander)

Antech fusion

Fox 790gx med mulighet for Crossfire

AMD PHII 945, 95w 3.0ghz

Noctua Cpu kjøler

2 2 gb DDR3 1333 mhz

Radeon 5850

Intel 80 gb SSD OS og spill disk

Overgang for montering av 2,5" i 3,5" for ssd disken

Samsung 1 tb 5400 rpm lagringsdisk

Aopen Bluray leser/ dvd brenner

Corsiar 750 w strømforsyning

Windows 7 64 bit Norsk

Totalt for riggen eks hva Netshop vil ta for bygginga kr 12474,-

Dette skulle gi et stille og godt HTPC oppsett som i spill vil være raskere enn den riggen du linket til ifra komplett til kr 14925,-.

Skal du strekke kabel til riggen eller skal du ha trådløst nettverkskort i den.

Oppsettet ovenfor skulle være leveringsklar i henhold til Netshops sider i slutten av denne md, dog skal du ha radeon 5850 så send bestilling tidlig, det er ventetid for radeon 58xx.

Normalt sett ville jeg i en AMD gamerigg i denne prisklassen gådd for phenomII 955 Black Edition. Men den drar 125w på maks, og derved mer varme å bli kvitt.

Nå har jeg ikke hørt de 3 viftene som står i fushion kabinettet. Men tester tilsier de er stille på laveste settinger, og kabinettet får faktisk meget gode reviews rundt om på nettet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Psdata bygger også maskiner etter spesifiaksjoner, men de har heller ikke radeon 5850 el 5870 inne, mpx har 5850 inne men de bygger ikke.

Hvor snart skal du ha riggen ?

Årsaken til at jeg mener radeon 5850 er det rette kortet for deg er nemlig at det er meget stille når det ikke belastes (kun 27w husker jeg ikke feil), og yter meget godt.

Skal forresten se hva datakjeden stavanger vil ta for en slik rigg, de tar 1500 for å sette riggen sammen , dette gir da også 3 års garanti på rigge, men du må installere os selv ellers blir det ekstra, måtte selvesagt ta en telefon til de for å høre :)

Og det var noen forferdelige butikkpriser der også.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Psdata bygger også maskiner etter spesifiaksjoner, men de har heller ikke radeon 5850 el 5870 inne, mpx har 5850 inne men de bygger ikke.

Hvor snart skal du ha riggen ?

Årsaken til at jeg mener radeon 5850 er det rette kortet for deg er nemlig at det er meget stille når det ikke belastes (kun 27w husker jeg ikke feil), og yter meget godt.

Skal forresten se hva datakjeden stavanger vil ta for en slik rigg, de tar 1500 for å sette riggen sammen , dette gir da også 3 års garanti på rigge, men du må installere os selv ellers blir det ekstra, måtte selvesagt ta en telefon til de for å høre :)

Og det var noen forferdelige butikkpriser der også.

Hei, igjen. Masse takk for hjelpen. Jeg har ikke bygget kjelleren ferdig enda, den er ikke ferdig ombygget før midten av november. Så jeg kan godt vente med det kortet om det er verdt det. Hadde vært fint om du kunne satt opp en spekk til meg hvor de bygger den ferdig. Når en ikke har peil er det best å bare trykke "send".. -:)

Uansett. Takk for du tar deg tid...

Lenke til kommentar

Redigert oppsettet jeg påbegynte tidligere post. Dåg ring Netshop og få bekrefet at de setter opp etter dine ønsker. Så er det bare å maile de, regner nok med rundt 500-1000 tar de for bygginga.

Ps, det er godt mulig å gjøre det endel rimeligere, rundt 1000 lappen uten at det går nevneverdig utover ytelsen, ssd disken vil gjøre riggen til en meget resposive pc, velger du den bort f.eks, så bør vi skifte til 7200 rpm vanlig HDD istede for 5400 rpm som står i.

Besparing som kan gjøres er å sløyfe mulighet for crossfire, kan da ta rimeligere hk og psu, vi kan også gå litt ned på cpu' ytelse uten at du vil merke vesentlig forskjell. Cpu kjøleren er meget dyr og i seg selv kjøler den medfølgende kjøleren brukbart, men det koster endel å bygge stille. Skulle riggen fortsatt ikke være stille nok, så må kabinettvifter skiftes, dette er stort sett en enkel sak, dog under gaming så vil skjermkortvifta spinne opp, og skjermkortet være den mest høylytte, tenker her på lydnivået når du skal se film , surfe osv. Hadde du vært villig til å lære deg bruk av et program som kalles AMD overdrive, så ville jeg ha anbefalt å skifte cpu til phenom II 955. AMD overdrive lar deg enkelt klokke ned riggen når du bruker den til mediebruk, og her ha den meget stille, og når du trenger krefter til tung gaming, så endrer du til best ytelse på beskostning av litt mer støy.

Høres kanskje vanskelig ut, men det er faktisk meget enkelt.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Redigert oppsettet jeg påbegynte tidligere post. Dåg ring Netshop og få bekrefet at de setter opp etter dine ønsker. Så er det bare å maile de, regner nok med rundt 500-1000 tar de for bygginga.

Ps, det er godt mulig å gjøre det endel rimeligere, rundt 1000 lappen uten at det går nevneverdig utover ytelsen, ssd disken vil gjøre riggen til en meget resposive pc, velger du den bort f.eks, så bør vi skifte til 7200 rpm vanlig HDD istede for 5400 rpm som står i.

Besparing som kan gjøres er å sløyfe mulighet for crossfire, kan da ta rimeligere hk og psu, vi kan også gå litt ned på cpu' ytelse uten at du vil merke vesentlig forskjell. Cpu kjøleren er meget dyr og i seg selv kjøler den medfølgende kjøleren brukbart, men det koster endel å bygge stille. Skulle riggen fortsatt ikke være stille nok, så må kabinettvifter skiftes, dette er stort sett en enkel sak, dog under gaming så vil skjermkortvifta spinne opp, og skjermkortet være den mest høylytte, tenker her på lydnivået når du skal se film , surfe osv. Hadde du vært villig til å lære deg bruk av et program som kalles AMD overdrive, så ville jeg ha anbefalt å skifte cpu til phenom II 955. AMD overdrive lar deg enkelt klokke ned riggen når du bruker den til mediebruk, og her ha den meget stille, og når du trenger krefter til tung gaming, så endrer du til best ytelse på beskostning av litt mer støy.

Høres kanskje vanskelig ut, men det er faktisk meget enkelt.

Kjempemessig. Da er den bestilt. Snakket med Netshop- fikk den ferdig bygget med frakt til stavanger til 13 000,-

Nå prater vi litt morsomt :) dvs jeg liker tanken på at en del av souroundanlegget er en rå gamerpc.

Ps, joda den er bra den der saken på Komplett, ikke til prisen vel og merke, men ok.

Du skal også ha det stille, og du skal game på TV, full HD regner jeg med. Jeg er som sagt AMD mann (markedspolitisk hater av monopoltilstander)

Antech fusion

Fox 790gx med mulighet for Crossfire

AMD PHII 945, 95w 3.0ghz

Noctua Cpu kjøler

2 2 gb DDR3 1333 mhz

Radeon 5850

Intel 80 gb SSD OS og spill disk

Overgang for montering av 2,5" i 3,5" for ssd disken

Samsung 1 tb 5400 rpm lagringsdisk

Aopen Bluray leser/ dvd brenner

Corsiar 750 w strømforsyning

Windows 7 64 bit Norsk

Totalt for riggen eks hva Netshop vil ta for bygginga kr 12474,-

Dette skulle gi et stille og godt HTPC oppsett som i spill vil være raskere enn den riggen du linket til ifra komplett til kr 14925,-.

Skal du strekke kabel til riggen eller skal du ha trådløst nettverkskort i den.

Oppsettet ovenfor skulle være leveringsklar i henhold til Netshops sider i slutten av denne md, dog skal du ha radeon 5850 så send bestilling tidlig, det er ventetid for radeon 58xx.

Normalt sett ville jeg i en AMD gamerigg i denne prisklassen gådd for phenomII 955 Black Edition. Men den drar 125w på maks, og derved mer varme å bli kvitt.

Nå har jeg ikke hørt de 3 viftene som står i fushion kabinettet. Men tester tilsier de er stille på laveste settinger, og kabinettet får faktisk meget gode reviews rundt om på nettet.

Bestilte det du satt opp her. Da har jeg alt regner jeg med ?

Lenke til kommentar

Mus og tastatur har jeg ikke satt opp, min favoritt her og det jeg selv har sett meg ut til min gamer Htpc som også skal spilles på TV inntil jeg får 3 monitorer ,er det blåtann tastaturet jeg lenket til lengre opp til nesten 1500,-, om det er verdt det neppe, men jeg liker designet godt,

Et rimeligere og intresangt HTPC tastatur er dette, vær ops på at det trengs en ir dongel til det. Hva du skal velge slags mus og tastatur avhenger litt av avstand fra der du sitter og styrer riggen. Og bare for å ha det sagt, til gaming, liker jeg overhode ikke trådløs mus, hehe, minnes noen år tilbake da min razer mus var borte, gjemt seg langt under sofaen og jeg var nøyd til å bruke trådløs mus, pokkern hvor jeg tapte, sinne tok overhand og den trådløse musa for i veggen.

Lenke til kommentar

Jeg satte sammen denne i går. Litt svakt skjermkort, men dette var et jeg hadde liggende. Skal oppgraderes senere. Jeg har ikke fått testet det så veldig enda, men utseendemessig er jeg fornøyd.

Jeg skal bytte ut CPU kjøler (liten hvining) og evt se på ny PSU.

Når det gjelder tastatur, så ville jeg gått for dette Du har trolig nok av fjernkontroller og dingser som opptar bordet forran sofaen, så hvorfor ikke kombinere tastatur og mus i samme enhet. Selve enheten er ikke stor heller (Så ikke optimalt for de større novellene), men perfekt til meidaPC'er!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...