Gjest Usosial gutt Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 De som er på min side for å bytte skole: PP-tjenesten Mamma Pappa (evnt. bestemødre) De som er imot: Min nåverende skole PS. Ved ''ingenting'' jeg skal gjøre? Hvordan skal jeg være på skolen f.eks. slem, snill? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Ikke gjør noe ut av deg selv den siste tiden på din gamle skole. Lenke til kommentar
Gjest HolyShit Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Vær sånn som meg! Vær AKKURAT den du er... Si hva du vil hvor du vil... For all del, ikke vær selvgod... Ikke tro du bedre enn andre... Det er gøy å drite i hva alle andre syns om deg.. Du vil merke at du SER PÅ DEG som en bedre person, da du virkelig prater og driter i hva noe skulle syns om deg... Er du redd hele tiden får du jævlig dårlig selvbilde, og ikke gøy å være deg selv da... Sikkert mange folk der som respekterer deg, men de som ikke og gir deg bare en slem tone hele tiden, slå tilbake stå opp for deg selv, ikke vær redd for at han skal slå deg, eller aldri like deg... Vær KUL mot de som fortjener det... de som er bare frekke kan du vise fingeren til, Stå opp for deg selv da og folk vil respektere selvtilliten din... SNAKK SOM DU MENER DET, som er veldig viktig, unngå å slippe en nervøs følelse muntlig! Ellers ta det helt med ro, og gi inntrykk at du er en grei gutt, som respekterer meningene til de andre, men ikke vær en jævla grei fyr hele tiden, vær litt kul også Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Herregud da gutt. Kjøp deg nye klær, skaff deg bedre selvtillit. Skap en samtale, ikke bur deg inne i den forbanna hetta. Har du noen gang vært på sydentur? Og fått nye venner der? Kjøp deg noe som du merker at du får bedre selvtillit av. Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Møtet pågår nå, skal si hvordan det gikk når dem kommer hjem. Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det endte ''positivt''. Lenke til kommentar
tainez Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det endte ''positivt''. som vil si ? Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Nei, vi ble enige om at fra slutten av Februar 2010 så skal jeg være på kommende skole 1 dag i uka og nåværende skole resten, bare for å se hvordan det går. Dager og info er ikke sagt ennå. MEN før det, en gang i Januar, så skal jeg møte kommende klasse (har ikke funnet ut hvilken). Jeg skal komme en dag de har f.eks. Skolekjøkken ellerno slikt, og være med dem og bli kjent med dem, dag er ikke funnet, klasse er ikke funnet. Jeg er en elendig taper og for litt for fort raserianfall. Så Rektor (med flere) skal prøve å finne riktig klasse, en med en som ikke er helt som de jeg har nevnt over her. Så når braker det løs for alvor! Vet ikke om det er midt i skoledagen, eller slutten, starten av skoledagen jeg skal komme dit. Så her er problemer, dere har hjulpet meg med de tingene som bare virker over tid, og tett tid, altså at jeg måtte ha begynt for fullt med en gang. Så hva skal jeg gjøre den dagen i Januar når jeg skal møte kommende klasse, kommer ikke til å se dem igjen til slutten av Februar uansett. Og siden det er ett slikt opplegg så vil vel de i klassen tenke at jeg er unormal, noe jeg er, men vil vise at jeg kan forandre meg med, så det i seg selv er ikke positivt. Så noe hjelp til ''første gang i Januar'' så tar vi det derfra? Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Syns det høres litt rart ut at du ikke bytter helt. Det må da gå ut over både læringen og det sosiale at du skal veksle mellom to forskjellige skoler. Har vel egentlig aldri hørt at det er så big deal å bytte skole. Jeg vet om flere som har byttet i løpet av ungdomsskolen uten at det har ført til møter med lærere osv... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Du må beherske deg. Du må så godt som mulig unngå å få raserianfall. Har du fått påvist Tourettes eller ADHD, eller noen annen tilstand som medfører humørsvingninger? Det viktigste du gjør på første skoledag i januar, er at du ikke virker sjenert. Hvis du ikke har vent av deg den innesluttetheten din ennå, må du øve så mye som mulig fram til du begynner på den nye skolen. Kom deg ut av huset på fritiden, og prøv å bli sett offentlig og øv deg på å ta kontakt med fremmede. Jeg vet at det vil føles ubehagelig og ukomfortabelt, men du får så mye mer igjen for det når du har lært hva andre mennesker gjør og hvordan de oppfører seg rundt hverandre. Når du kommer inn i klassen, vil du kanskje bli presentert av læreren. Ikke vær redd for å vise hvem du er. Hils på så mange som mulig. Ikke vær redd for å fortelle om deg selv og hvorfor du er der. Du har rett i at de andre elevene sikkert har dannet seg en tanke om hva slags person du er allerede før de har truffet deg, i og med at du kommer fra en spesiell skole, men slik vil det alltid være med nye elever i en klasse. Det er viktig at du viser dem at du er en helt vanlig person. Læreren har forberedt elevene på at det kommer en ny elev i klassen, så mange av dem vil gjøre så godt de kan for at du skal trives og føle deg velkommen. Du må ikke åpenlyst se på deg selv som en taper, eller oppføre deg slik. Denne holdningen vil smitte over på de andre, og da kommer du ikke ut av den onde sirkelen din. Lenke til kommentar
Lobbi Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det som er viktig å ha for å være sosialt stabil og godt likt er: - Selvironi - Selvinnsikt - Humor - og ærlighet Mulig jeg har glemt en del men hvis de spør deg hvorfor du er i klassen og du finner på en eller annen løgn er det praktisk talt selvmord. Når det gjelder de andre tingene på listen bør du tenke deg om å se om du mangler noe edit skrivefeil Endret 7. desember 2009 av Lobbi Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Syns det høres litt rart ut at du ikke bytter helt. Det må da gå ut over både læringen og det sosiale at du skal veksle mellom to forskjellige skoler.Har vel egentlig aldri hørt at det er så big deal å bytte skole. Jeg vet om flere som har byttet i løpet av ungdomsskolen uten at det har ført til møter med lærere osv... Går nåværende på unormal skole, uten lekser, uten læring, derfor må jeg ikke gå få A til Å med en gang, men enkelt og greit ta alfabetet i riktig rekkefølge (venne meg til det, dag for dag, uke for uke... Men trenger sårt flere tips. Jeg ser det for meg: Skolekjøkkenet er stort, jeg er liten iforhold til de andre, kjenner ingen, lærern sier; ''Dette er Adrian, han skal gå her ''jevnlig'' hils på ham''. Så er det ingen som kommer bort, de bare sier ''Hei'' og snur ryggen til og gjør sitt. Mens hun sier f.eks. ''Gå bort til Rebekka, Ivar, Odd-Johannes og Mari-Mette''. Jeg kjenner inen (fant på navna), hva gjør jeg da? De er sikkert oppi no, eller holder på med ett ekperiment ellerno slikt. Jeg bare står der, og når dem skal ta intiativet så er jo det ille! Det betyr at jeg har gitt opp troen på meg selv, det forstår de, og dermed skal de være som foreldre og passe på meg osv. fordi jeg ikke greier noe selv. F.eks: Januar:_______Dagen jeg møter dem________________________________Februar_____________________________________________Dag n jeg begynner 1 dag i uka. Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Først kan du jo håndhilse på dem og si navnet ditt. Og så kan du jo bare spørre dem om du skal hjelpe til med noe. På en fin måte selvsagt. Så ser du det bare an, men gå og hent ting for dem, rør i gryten osv. etterhvert som det trengs. Involver deg litt i arbeidet. Så kan du jo spørre den du står ved siden av hva h*n driver med på fritiden eller noe sånt. Bare prøv å stille flere spørsmål av den typen til flere forskjellige personer, og til slutt får du nok i gang en samtale dersom du oppfører deg bra ;-) Og så er det bare å fortsette Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Folk vil ikke komme til deg med en gang. DU må ta initiativ til å bli kjent med dem. DU må tørre å si noe mer enn "Hei". Det er ikke så lett med en gang, men du kan for eksempel starte med "hvordan går det?". Ingen vil neglisjere deg uten å ha snakket med deg først. Hvis det går dårlig én gang, så skal du prøve igjen. Jeg råder deg derfor sterkt til å prøve å ta kontakt med fremmede før du begynner på denne skolen. Når læreren ber deg om å gå til noen andre elever, så gjør du det. Hva er det verste som kan skje? Ingen vil tenke noe rart om deg for det. Det er normalt at man er delt i grupper på skolekjøkkenet. Det ville heller vært merkelig hvis du ikke gikk bort til en gruppe. Du er heldig, skolekjøkken er et fag på skolen der det er lett å snakke med folk og bli kjent. Du trenger ikke å kunne masse rart om sport, musikk eller film, bare snakk om mat, da det faller naturlig på skolekjøkkenet. Det ville vært vanskeligere å bli kjent med dem hvis du hadde sittet ved en enslig pult og sett på tavla hele timen. Benytt muligheten. DU må prøve å bli kjent med mennesker, og du må prøve hardt. Hvis du ikke skulle klare å bli kjent med noen på din nye skole, har du i hvert fall prøvd. Da er du kommet lengre enn du var. Og selv om det ikke gikk din vei, har du i hvert fall fått plass på en normal skole på deltid, og får slippe unna de gamle lærerne og mobberne dine av og til. Dessuten har du bare ett og et halvt år igjen før videregående skole. Uansett hvordan det går nå, bør du absolutt bruke denne tiden på å utvikle deg selv og din selvfølelse. Husk at du må prøve og feile. Ingenting kommer av seg selv, men du har ingenting å tape. Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ok, dette er de tingene jeg kommer til å gjøre, etter hva jeg har lært her: 1. Jeg kommer inn med lærern, hun sier; ''Dette er (navn), hils på ham''. 2. Stillhet, kanskje en borte på andre sia sier ''Hei'' men med ryggen til. 3. Hun sier; ''Vel, du kan gå bort dit og arbeide der''. 4. Jeg går bort dit, og vet ikke hva jeg skal gjøre 5. Jeg spør hva jeg skal hjelpe til med. 6. Sier dem hva jeg skal hjelpe til med, så gjør jeg det. PROBLEM 1. De kan bruke det mot meg, ber de meg hendte det og det og jeg henter det og det, så blir det som om jeg er tjeneren dems, og at jeg blir kjent med dem slik. Lenke til kommentar
ThePerfectTool Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 1. Selvtillit. Jeg har lest 4-5 sider av tråden nå, og det er tydelig at du trenger selvtillit. Hvis du er flink i sport eller noe, fokuser på det. Hvis du kan spille et instrument så fokuser på det, bare trekk frem dinne ferdigheter og tenk på dem istedenfor tingene du syns du er dårlig til. Du kommer langt med å bare si en positiv ting til deg selv hver gang du ser deg i speilet om morningen. 2. Finn ting å snakke om. Bestem deg for 3-4 emner/ting som du kan litt om og som kan virke intressante, og prøv å få samtalen innom de emnene. Du må ikke finne på hva du skal snakke om dagen du kommer på skolen, litt planlegging skader ikke hvis du ikke er flink til å småprate. 3. Bruk humor og selvironi. Ingen liker å snakke med personer som ikke kan le litt av seg selv eller personer som bare snakker seriøst. Unngå også å være veldig sta Bare et par tips sm jeg kom på i farten. Og for all del, ikke tro at elevene er ute etter å latterliggjøre deg, de fleste folk er egentlig ganske grei, og hvis du oppfører deg normalt så kommer de til å ha lyst til å bli kjent med deg Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ok, dette er de tingene jeg kommer til å gjøre, etter hva jeg har lært her:1. Jeg kommer inn med lærern, hun sier; ''Dette er (navn), hils på ham''. 2. Stillhet, kanskje en borte på andre sia sier ''Hei'' men med ryggen til. 3. Hun sier; ''Vel, du kan gå bort dit og arbeide der''. 4. Jeg går bort dit, og vet ikke hva jeg skal gjøre 5. Jeg spør hva jeg skal hjelpe til med. 6. Sier dem hva jeg skal hjelpe til med, så gjør jeg det. PROBLEM 1. De kan bruke det mot meg, ber de meg hendte det og det og jeg henter det og det, så blir det som om jeg er tjeneren dems, og at jeg blir kjent med dem slik. 2. De fleste vil nok være imøtekommende. Hvis noen sier "hei" er det ikke med ryggen til hvis de snakker til deg. 4. Læreren din forteller deg sikkert hva du skal gjøre. 6. Ingen vil utnytte deg. Det finnes grenser, men hvis de ber deg pent om å hente noe kan du gjøre det. Alle må gjøre sin del av arbeidet i gruppa, men hvis du føler at du gjør mye mer drittarbeid enn de andre, er det lov å si ifra. Problemet ditt bunner i at du er veldig redd for at folk ikke skal godta deg. Det skal gå bra, du må bare ikke gjøre hva som helst for å få deres anerkjenelse. Benytt hver mulighet du får til å småprate. Det viktigste er at du konverserer, det behøver ikke å være om et kjempeinteressant emne. Jeg var som deg, jeg likte ikke å prate med ukjente før, men litt trening har ført til at jeg kan småprate med hvem som helst nå i enhver situasjon. Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ok, men det er ikke sikkert det blir skolekjøkkenet da, men dem ville ha meg med den gangen i Januar, fordi det var siste gangen dem skulle ha skolekjøkken, i 10'ende så tror dem ikke at dem skal bruke det så mye. Så hva om det blir noe annet ''koselig'', hva skal jeg gjøre da? Ja, har problemer med selvtilliten min, men det er fordi jeg er stygg. Angående 6'ern; Alternativ 1. - Jeg gjør det dem ber meg om, derretter bruker de det mot meg Alternativ 2. Jeg gjør ikke alt de ber meg om, derretter får de ett dårlig syn på ''den nye''. Og jeg vil ikke bli kalt ''Han nye gutten'' resten av livet. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Bare gå bort å snakk med folk. Da blir du kjent med de. Jeg startet selv på ny skole i august (videregående, første klasse) og jeg er som regel sjenert. Gikk greit for meg, selv om jeg hadde 2 som jeg kjente fra før fra min gamle skole der. Nå kjenner jeg alle i min klasse på 26 elver og godt over 18 fra den andre klassen. De har samme antall elver i den klassen som i min. Enklere er det ikke. Bare gå å snakk med de. Når dere for eksempel har gruppearbeid, så er det bare å spørre om du kan bli med i den og den gruppen (hvis læreren ikke deler dere inn i gruppe). Jeg stortrives på den nye skolen jeg har kommet til. Ser også ut til at jeg har blitt en av "hovedpersonene" de andre i klassen spør om hjelp om noen oppgaver og sånt. Jeg må nok innrømme at jeg heller ikke er noe pen, så du burde ikke kalle deg stygg. Bare ha selvtillit og si til deg selv at du er lik alle andre, og ingen andre enn du kan forandre på det. Du kommer nok til å få mye mer selvtillit. Du blir neppe til å bli kalt "den nye gutten/han nye gutten" resten av livet ditt. Du blir helt sikkert kalt etter navnet ditt. Som jeg har sagt; Det er bare å mann deg opp og få igang snakkingen. Da blir du kjent med flere. Hvis jeg skulle bli kjent med noen i den andre klassen, så added jeg dem få facebook og snakket litt med dem på facebook chat og kommenterte statuser osv. Deretter fikk jeg flere venner på Facebook, noe som gjorde at jeg fikk igang snakking med dem på skolen. Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Problem 2 La oss si jeg ender i en klasse med 27 elever: 10 elever er smarte 10 elever er snille, stjerneelever 7 elever er slemme, mobbere, og jeg ender med å sitte mellom alle de mobberne i klasserommet, og kommer jeg til å si til lærern at jeg ikke vil være på den plassen, så vil de høre det, og vite at jeg ikke liker dem. Derretter bruke det mot meg! ALLE ER ETTER MEG! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg